Knäpper i leden någonstans i bogen...

S

seejii

Igår var det hoppträning. Idag knäpper det på höger sida. Antingen är det bogleden eller armbågsleden. Det knäpper endast då jag vänder henne till vänster. Inget på rakt spår eller vändande till höger.
Jag har linimentat och masserat och stretchat henne idag på det berörda stället efter ridningen. Vi tog det givetvis lugnt idag med tanke på gårdagens träning. Men det har aldrig knäppt i henne förut och givetvis kopplar jag ihop det med gårdagen. Hon är inte öm vid palpering, hon markerar ingenting.
Hur är det med sträckningar? Knäpper det i en led efter en ev. sträckning? Jag har sökt i alla möjliga trådar, men hittar inte samma problem.
Tips? Information! HILFE!
Extremt tacksam för svar!
/CJ

Sv: Knäpper i leden någonstans i bogen...

på min gamla ponny knäppte det i höftleden ibland. Men hon hade inte ont och vi tränade som vanligt, ibland knäppte det och ibland inte. Naär vi sålde henne så knäppte hon i traven efter böjprov med veterinären sa att det inte var något.

Jo, jag har läst på gamla trådar här om olika knäppningar hit och dit. Jag försöker hitta en förklaring till varför det börja knäppa helt plötsligt så jag snabbt kan åtgärda eller förebygga.
Att det knäpper lite i leder beror ju oftast på ledvätskan, men det finns en förklaring till allt och jag letar och letar på nätet för at försöka förstå mekanismen. Ibland nöjer man sig med att vet säger att det inte är att bry sig om. men jag nöjer mig inte med det.. ;)
Ska veta allt... hehe

Men tack för svaret!

/cj

Hejsan!

Det knäpper i lederna då det finns för lite ledvätska på stället.
Inget farligt alls och helt ofarligt!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Jooo, jag vet... men som sagt, varför det blir så, och om det beror på för hård träning kvällen innan är det jag vill veta!

Men tack för svaret!

/cj

Nej det tror jag inte, eftersom det alltid knäpper i min pållas bog oavsett träning dagen innan.
Jag antar väl ganska enkelt att det är "svårt" för ledvätskan att nå det stället det knäpper...

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Vad knäppandet beror på egentligen tror jag inte man klarlagt?
En teori är att en i en led som är "ihoptryckt" (= belastad), tex i stillastående, knäpper till när leden sas "öppnas upp" - det skapas ett "vakumhål" som fylls med ledvätska.
Men hur det stämmer vet jag inte.
Ja, det ska vara därför det kan knäppa så mycket när hästen ska gå ut i hagen på morgonen efter att ha stått stilla en hel natt.
Jag har märkt att hästar som står stilla mycket (i box, i hagen) knäpper det i regel bra mycket mer i när de kommer igång och ska ridas och verkligen rör sej genom kroppen. De hästar som rör sej mer "på fritiden", tja, de knäpper ingenting...

Knäppandet sägs ju ska vara ofarligt, och visst tror jag det. Men återkommer det på samma ställe kan man kanske försöka se det i sitt sammanhang?
Hur är hästen i sin muskulatur runt stället?
I såna här lägen är det ovärderligt att ha stretchat hästen regelbundet innan, vid stretchingen kan du lära känna hästens kropp "grundligt" och vet var gränserna sitter, var det tar emot lite och var det är mjukt och elastiskt. Då kan några enkla "benövningar" fort avslöja om hästen känner av nån muskel tex. Det behöver inte vara en sträckning, bara en överansträngning. Om den är stretchad regelbundet, hur var den idag? Igår efter träningen? Viktigt är såklart att lyssna på hästen och inte framhärda med stretchingen om den säger att det gör ont, stretcha skadade muskler är inte alltid en bra idé ;)...
Vi hoppningen är det alldeles säkert lätt att de känner av muskler - eller kanske tom leder högt upp (armbågsleden lär ta upp en hel del vikt när hästen "landar" efter ett hopp), men är det något som dyker upp "plötsligt" tror jag inte man ska vara orolig. Värre är det med saker som återkommer...

Nå, ba´ några tankar!

Liknande trådar

Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 750
Senast: Madde_padde
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 695
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 564
Senast: Liten
·
Hästvård Unghästen har ju som många/alla vet jojat in och ut på klinik i 8 månder med upprepade ledinflammationer. Vurpade i hagen innan jul...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 025
Senast: Camilla_H
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?