Knäpper i kotorna!!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Magendy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 779
M

Magendy

Märkte att det "knäpper" i min ponnys kotor när hon sätter ner hoven i marken. Har inte märkt det förut och hon är varken halt eller varm. Har växt jättemycket på sista tiden...Man ser att det knäpper om man tittar när hon går? vad göra och nån som har en förklaring?

Sv: Knäpper i kotorna!!!

Så många som är inne å läser men ingen som kan ha nån ide varför eller vad man ska göra åt knäppandet?

På min ponny knäpper och "darrar" hasorna när han går. Enligt vetrinären inget farligt, utan bara för lite ledvätska, och borde gå över ju mer hästen rör sig.

För oss gör det inte det, det knäpper hela tiden och ganska högt. Men han har inte ont, och är röntgad utan anmärkning, så det är nog ingen fara. Tror inte du behöver oroa dig heller.
Hur gammal är ponnyn? Det kan ju börja knaka i lederna när de blir äldre.. Min har visserligen knakat så länge jag haft honom (sen han var sju, nu tretton), men som sagt, tror inte du behöver vara orolig om ponnyn inte har ont.

Jag skulle gissa på att det inte är själva leden som knäpper utan att det är senorna och ligamenten. Speciellt om h*n har vuxit mycket fort så har dom kanske inte hängt med och det knäpper i dom. Vet inte hur det funkar men har fått förklarat för mig att det är så.

Växer hästen väldigt mycket och blir upprätad i kotorna kan man begränsa fodret så att h*n inte växer alltför fort. Detta beror ju naturligtvis på hur hästen ser ut i övrigt och vad den får för foder.

i ponnyns ben (nere vid hovlederna låter det som) knäpper det lite då och då, tycker att man hör sådana ljud till och från hos det flesta hästar.
haha ibland knäpper det faktiskt i min ena fotled också när jag går :)

Jag har haft unghästar som knäppt i kotorna i perioder, eller som kotatigenom när de vuxit snabbt. Det har alltid försvunnit.
Skälva knäppandet är nog ingen fara. Det händer ju på människor med ibland och det är ofarligt.:)

Ponnyn är en 3 årig shettis som har växt väldigt mycket sista tiden. Känns lugnande när jag läser allas inlägg. Så tack för era svar!:)

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 553
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 820
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 641
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023