Knäpper i hasorna?

DressyrBecca

Trådstartare
Min 3-åring som rids regelbundet 4-5 dagar i veckan, max 3 på banan och resten i skog och mark, knäpper i hasorna när han skrittar ibland. Inte alls ofta, men kanske nån gång i veckan.
Han rör sig korrekt och verkar inte ha något som helst problem med det.
Är detta något jag borde vara varksam över eller är det ofarligt?

Inte för att jag har med saken att göra, men det låter rätt mycket ridning för en så ung häst?

Tror att knäppet kommer av att vätskan i leden imploderar (sugs in i leden, motsats till exploderar), och att det egentligen är ofarligt, men när hästen är så ung kanske man ska vara uppmärksam?

Någon annan som vet bättre - jag bara gissar, hoppas det är ok.

Är ju helt klart alldeles för mycket ridning på en så ung häst. Just nu bör en 3-åring ha sommarlov för att till hösten ridas max 3 ggr i veckan aldrig mer än ca en halvtimme. Det är växande individerr både i kropp och hjärna som måste få tid att bli färdiga i lugn och ro om de skall bli hållbara. Är själv unghästutbildare så jag vet vad jag pratar om.

Träningen är mycket varierad och han rids aldrig längre än 20 minuter i skogen och 15 på banan, oftast mindre. På banan tömkörs han även ca 1 av passen. Han har mycket energi och måste få komma ut och hålla igång hjärnan lite, han funkar bäst då. Vi har testat massor av olika träningsscheman, och han funkar bäst om han aktiveras ofta.

Ingen som har något svar på min fråga i övrigt?

kände en häst som knäppte i lederna (väldigt mycket) och han fick glukosamin(stavning?) och blev nästan helt bra..

Är svårt att säga när man inte sett/hört hur det låter. En del unghästar knäpper eller nästan 'kluckar' då dom är instabila i haserna - kan det vara det? Det växer bort i så fall.

Det blir ett vakum i leden och när det släpper knäpper det till. Det är ofarligt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 435
Senast: KAROLIJNAH
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 279
Senast: malumbub
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
2 004
Senast: sthu
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 375
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp