Knäpper i benen?

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Ibland knäpper det i benen på min häst... Det avr mer förr då han var yngre (4 år, när jag köpte honom) och har inte märkt det så mycket den senaste tiden, men jag bara hörde det häromdan och undrade vad det kan vara? Det knäpper ibland när han bara vänder på sig i hagen och förr kunde det vara i varje steg i skritten och ibland i traven.
Nu är han 6 år...

Sv: Knäpper i benen?

Har liknande problem med min häst. I hagen när han går knäpper det högt i höger bakben. Lika när man rider. Han är inte halt men ibland inbillar jag mig att han är lite stel i bakbenen. Skulle va roligt att höra om nån vet vad det kan vara.

Jag har hört att det blir som luftfickor mellan lederna och när dom går sönder så blir det ett knäppande ljud. det ska inte vara någon större fara vad jag har förstått, men jag är inte insatt i det.. är bara vad jag har hört.

Fastnar inte benet vid pathellaupphakning? Har funderat på det men han hoppar ju aldrig på tre ben? Det knäpper ganska högt upp på benet,svårt att höra var. Har funderingar på att ta ut nån som kollar igenom hästen men vet inte om vet eller massör är lämpligt. Han har ju inga problem med det men det skulle vara skönt att veta vad det är och om man kan göra nåt åt knäppandet.

Är det i bakknä det knäpper kan jag tänka mig att hästen har patellaupphakning. Annars kan det vara så att det är ledvätska som pressas fram och tillbaks mellan fickor nånstans i benet. (Behöver inte vaa just i ledkapseln.) Hade en unghäst på min gamla ridskola som jämt knäppte i haserna. Men inga problem, det bara lät.

Jag vet faktiskt inte var det knäpper... Jag tror det är b´åda bakben faktiskt. Och ja, det knäpper i knäna...

Har läst lite om patellaupphakning här p¨å Buke och då stor det att benet fastnar, precis som musen21 skrev.
Ibland så kan min häst kännas lite halt när man rider, men det är bara några steg och sen är det över... (varierar mellan frambenen, men är oftast höger fram) Har aldrig tagit han till en vet för att undersöka detta då det inte har känts så viktigt kanske. Han står ju på alla benen så...

Men vad exakt är patellaupphakning? Är det farligt? Hindrar det hästens rörelser?

Hakar på din fråga igen... Med risk för att krångla till det, min häst kan kännas lite stel i bakbenen ibland, dock utan att halta. Knäpper gör det i bakbenet. Jag har upptäckt att jag har suttit snett och är nu orolig för att han har fått spänningar i ryggen. Rygg och bakben hör ju ihop och det kanske kan förklara att han verkar lite stel ibland. Knäppningarna tror jag inte har med det att göra men hur ska man få veta vad det beror på? Vet kan säkert lokalisera knäppningarna och en massör kan nog se om det är spänningar. Kan det höra ihop och vem ska man ta ut isf? Ingen som har erfarenhet av detta?

Hur och hur mkt rids hästen?
På vilket/vilka underlag?
Vad får han att äta?

Knäleden är hästens mest avanserade led, pga att den är rörligt på 6 olika sätt.

Det finns hästar som knäpper/mnakar i leder hela livet utan att någonsin ha ont av det...

Varför inte låta en veterinär gå igenom hästen ordentligt, så slipper du oroa dig sen...

Vissa hästar har knäppningar utan att det behöver vara ngt fel.Man brukar rekommendera bla gurkmeja å glukosamin till såna hästar, det sägs hjälpa.

Rids i genomsnitt 6 x 45 min /vecka
Både dressyr och hoppning, inte då mkt i skogen då de flesta ridvägar är förstörda efter Gudrunstormen..
I ridhuset är det ibland ganska hårt men nu är det lite lagom mjukt (grus). Då han knäppte som mest var det väldigt mjukt underlag i ridhuset (tror det var sand?).

Just nu får han 8 kg ensilage och två nävar krafft groov om dagen (han får så lite krafft då han är så satans pigg...)
Då han knäppte mer fick han 1 L korn om dagen och ca 7 kg hö. (flyttade till ett annat stall och sen blev det bättre...)

Kan det inte vara så att en häst - precis som oss människor - kan knaka och knäppa lite här och var, utan att det är någon fara? Att stela leder och ouppvärmda muskler gör att det låter mer?!

Det knäpper i vänster framknä på min unghäst oxå. Jag frågade vet när jag ändå var där vad det kunde vara men han svarade bara att det var en nerv lr dyligt som låg över en led och inget att oroa sig för.

Om det är farligt eller inte beror väl på vad det är som gör att det knäpper.
Jag har fått förklarat för mej att på vissa hästar är det samma sak som händer som när vi människor trycker på fingrarna så det knakar.. någon mer utförlig beskrivning på vad som sker kan jag inte ge då jag inte kommer ihåg riktigt hur det ligger till.

min häst är oxå sån, det knäpper och knakar lite lätt när hon går runt i boxen bara, inget jag tänkt på vid ridning eller så..

blev lite nojjig och gick runt och "lyssnade" på de andra hästarna i stallet, och de flesta låter så...
Min förra häst (som jag var tvungen att ta bort pga svåra pålagringar) lät oxå så, det var inget jag direkt tänkte på då, men tanken kom ju när jag insåg att min nya oxå låter så. :crazy:

Men vad exakt är patellaupphakning? Är det farligt? Hindrar det hästens rörelser?

Sök på forumet får du svar. Det finns tusen (nästan) trådar om ämnet.

Inne i hästens led, där två el flera ben möts finns ett "område" som verkar stötdämpande, när hästen är i rörelse. När dessa "dämpare" arbetar produceras ny ledvätska. Rider man mkt på mjukt underlag så kan denna funktion bli lite nedsatt.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 973
Senast: fio
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 343
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar