Knäppande varmvattenberedare

aiquen

Trådstartare
Jag har precis flyttat till en ny lägenhet, med egen varmvattenberedare. Jag har märkt att det knäpper (som om det far runt en liten sten i den) och låter om denna i perioder under en dag, kanske speciellt när man typ duschat eller just använt mycket varmvatten.

Den förra hyresgästen påpekade det lite i förbigående vid besiktningen, men hyresvärden bara slätade över det med att det är helt i sin ordning; varmvattenberedare har sina ljud för sig, liksom.

Men så har jag frågat runt lite och hittills har ingen sagt att det knäpper så i deras vv-beredare, så hur normalt är det egentligen? Kräver såna här saker något särskilt underhåll t.ex.?

Den funkar ju uppenbarligen så, så sett är det väl inget konstigt, men det här knäppande sten-ljudet är ju så otroligt irriterande att behöva lyssna på! Speciellt när den drar ett race nattetid... Det är bara en tvårumslägenhet så ljudet hörs ju verkligen i hela lägenheten.
 
Jag har varmvattenberedaren i en skrubb nära sovrummet och en annan beredare i pannrummet (går till olika hus).
Aldrig har jag hört att det skulle knäppa i dem. Inte heller har jag hört ljud från beredare i andra sammanhang. Det är ju inte helt ovanligt med varmvattenberedare inomhus.

Tycker nog att du kan undersöka det här lite mer noga. Kontakta en välrenommerad rörfirma tex? Kolla med tillverkaren?

Det låter högst irriterande....
 
@tanten

Tack för svaret! Det verkar ju onekligen som om det här är något jag kan kolla upp vidare. Att kolla med t.ex. tillverkaren var en bra idé; det ska jag försöka göra!

Vill gärna ha en del kött på benen innan jag tar upp det med hyresvärden (igen)...
 
Precis så var det i en lägenhet jag bodde i, det knäppte i varmvattenberedaren när den värmde vattnet och jag fick förklarat för mig att den nog sjöng på sista versen... Drog rejält med ström gjorde den också, så pass att jag slog av den när jag visste att jag skulle duscha på gymmet osv.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 822
Senast: Cattis_E
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 371
Senast: cherie
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 261
Senast: Totola
·
Övr. Hund Skulle vilja ha lite feedback på hur situationen me min hund ser ut just nu. En massa tankar flyger runt i mitt huvud och ja vet inte va...
2
Svar
35
· Visningar
2 624
Senast: Fragile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp