Knäppande ljud - ledljud?

lizzie

Trådstartare
Min pålla har fått ett metalliskt knäppande ljud när hon rör sig. Först trodde jag det var från skon eftersom det inte låter som "normalt" ledknäppningsljud.

Men nu så har jag börjat lokalisera knäppande till i höjd med bäckenet, höger bak. Hästen är totalt ohalt och visar inte nåt sätt att något skulle vara fel.

Är det något som har varit med om att knäppande ljud från leder så högt upp som i bäckenet?

Är ledknäppning farligt?

Tacksa för tips och råd.

/Lizzie

Sv: Knäppande ljud - ledljud?

Att det knäpper i lederna kan ju tyda på lite torra leder, brukar ju i de flesta fall bli bättre efter uppvärmning.

Att det knäpper i lederna kan ju tyda på lite torra leder, brukar ju i de flesta fall bli bättre efter uppvärmning.

Blir ingen skillnad, knäpper till och från före, under och efter ett ridpass.

/Lizzie

Kan också handla om saccralleden.

Stämmer nog med vart ljudet kommer ifrån. Men vad innebär det?

Det är inte det där dova småknäppandet som man kan höra från torra leder. Det vet jag hur det låter. Detta är ett metalliskt knäppande och låter ganska högt.

Igår när jag var inne till klubben och red i ridhuset så fick en av ridlärarna lyssna, enligt h*n så var det ingen fara. De har haft flera ridskolehästar med samma ljud som blivit kollade och det skulle vara ofarligt.

/Lizzie

Vet inte alls om det är samma men när du säger att det är ett annorlunda knäppande så stämmer det. Har fått förklaringen av vet o ET men minns inte exakt, det är ett tag sen. Det går något ligament där som det kan knäppa i, det är alltså inte leden. Ofarligt i så fall.

Min pålla har fått ett metalliskt knäppande ljud när hon rör sig. Först trodde jag det var från skon eftersom det inte låter som "normalt" ledknäppningsljud.

Men nu så har jag börjat lokalisera knäppande till i höjd med bäckenet, höger bak. Hästen är totalt ohalt och visar inte nåt sätt att något skulle vara fel.

Är det något som har varit med om att knäppande ljud från leder så högt upp som i bäckenet?

Är ledknäppning farligt?

Tacksa för tips och råd.

/Lizzie

Det är inte ovanligt att produktion av för lite ledvätska ger dessa symtom.

Mitt 15-åriga sto började låta likadant förra året, efter en mindre aktiv betesperiod än vad jag hade tänkt. Jag tog ut ET (som även arbetar på ett av djursjukhusen), och fick beskedet att det inte är ovanligt på äldre ston, särskilt de som är lite sneda i bäckenet.

Mitt sto kunde hon bara rätta till litegrann, eftersom det inte gick att rätta till helt, men annars var det ingen fara alls. Ljudet försvann i vintras helt och hållet (när hon var igång igen) men nu hörs det ibland, ffa i början av ridpasset.

Du kanske kan ta ut en ET för säkerhets skull? Ring och fråga åtminstone?

Mitt 15-åriga sto började låta likadant förra året, efter en mindre aktiv betesperiod än vad jag hade tänkt. Jag tog ut ET (som även arbetar på ett av djursjukhusen), och fick beskedet att det inte är ovanligt på äldre ston, särskilt de som är lite sneda i bäckenet.

Mitt sto kunde hon bara rätta till litegrann, eftersom det inte gick att rätta till helt, men annars var det ingen fara alls. Ljudet försvann i vintras helt och hållet (när hon var igång igen) men nu hörs det ibland, ffa i början av ridpasset.

Du kanske kan ta ut en ET för säkerhets skull? Ring och fråga åtminstone?

Pållan är nyligen genomgången av ET och hade ingen snedhet i bäckenet.

/Lizzie

Vet inte alls om det är samma men när du säger att det är ett annorlunda knäppande så stämmer det. Har fått förklaringen av vet o ET men minns inte exakt, det är ett tag sen. Det går något ligament där som det kan knäppa i, det är alltså inte leden. Ofarligt i så fall.

Enligt infon jag fick ifrån ridläraren så var det ligamentet knäppte. Det knäppande ljudet på min pålla lät extakt som på ett par andra hästar h*n träffat - och på dem så var det ligamenet det knäppte om. H*n kom inte ihåg exkta vad ligamentet hette, men att det skulle vara ofarligt i alla fall.

Det knäppandet ljudet är helt annorlunda än det ljud som blir av torra leder. Jag trodde först det var en sko som lät eftersom det knäppande ljudet är så metalliskt.

/Lizzie

Liknande trådar

Hästvård I fredags var jag hos veterinären med min häst. Han böjdes ordentligt och markerade lite på höger bak (2 gradig) både på hög och låg...
Svar
0
· Visningar
961
Senast: Saile
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 101
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 452
Senast: mackan
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 452
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka