knäpp häst

J

jump_

Min häst är en arabkorsning och han blir pigg av att stå en dag..Nu har han stått i lite mer än en vecka pga att jag inte har varit i form pga inflammation i munnen + feber..Nu kommer han antagligen att stå i ett par dagar igen eftersom jag har fått feber och inte kan rida..Hade jag haft en medryttare som klarade av honom hade det ju inte varit några problem..Någon som har nått tips på hur jag ska kunna sysselsätta honom så att han inte blir så pigg jämt...Han får inte mer mat än vad han behöver så jag kan inte ändra på den något..Vi har inte tillgång till skrittmaskin än..

Sv: knäpp häst

Vad sägs om longering? Mer leksaker i hagen, typ fotboll eller speciell "hagkompis". Likadant sly från träd att leka med och/eller en lekfull vän? Havre är ju en energipeppare som du säkert vet och tänker på.

Bara spånar lite.

han går i en hage med ett varmblod och dom busar rätt mkt om dagarna. Jag kan inte släppa ut honom i stora hagen för då får han inget lunch eller eftermiddagshö för han blir bortstött då. När jag ska sätta i gång honom så är det mening att jag ska longera honom ett par dagar innan jag vågar sätta mig upp på honom..Han äter kornkross med lite betfor så det är ju inte direkt energigivande. Han hade en fotboll i boxen ett tag men han var inte intresserad av den nå mera så vi tog bort den. Ska prova lägga ut lite träd och sånt i hagen så kanske han får nått att göra.

Och det finns ingen som kan gå ut och gå med honom eller longera eller ngt?
Vet hur det är, min pålla blir totalt knäpp efter några dagars vila, och hon tillåter ingen annan på ryggen, så det är klurigt.. :crazy:

Han får inte mer mat än vad han behöver så jag kan inte ändra på den något..

Hej,,, jag har aldrig stött på en knäpp häst, hästar sänder hela tiden ut signaler hur dom mår utifrån miljö,hantering,ledarskap,foder,social kontakt,rutiner. I bland kan vissa uppfattas som knäppa men det brukar oftast gå att härleda till ngt annat än själva hästen. Är jättenyfiken på att få höra exakt vilken foderstat den står på och hur dessa fodergivor fördelas under dygnet.

Vad hästen behöver i mat beror ju helt på hur mycket det arbetar så du bör nog dra ner på kraftfodret om du inte vill ha en "knäpp" häst..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 493
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka