Knallpåken eller apportkastare för skotträning?

MiniLi

Trådstartare
Ska se till att komma igång ordentlgit med skotträningen och behöver införskaffa mig något licensfritt och smidigt som låter typ som en startpistol.
Har fått tips om apportkastare, men även sett annons om knallpåken.

Någon som testat ena eller båda? Vad är bäst?
Knallpåken är ju några hundra billigare, fyller den samma funktion/är lika enkel att använda?

Sv: Knallpåken eller apportkastare för skotträning?

Och en fundering kring apportkastare.. Om man som jag har en apporteringsgalen hund, kan man tänka sig att det kan bidra till positiva känslor kring skott om hunden på sikt får apportera också? Eller kan det öka stressen?

Nu vet jag inte riktigt hur en startpistol låter... Vi använder alltid riktig pistol, men det förstår jag ju att du inte kan göra om du söker något licensfritt.
Vår apportkastare knallar mest, åtminstone om man jämför med den riktiga pistolen. Jag tycker den är väldigt enkel att använda, men vet som sagt inte om ljudet motsvarar en startpistol.
Kanske kan vara olika beroende på vilket märke det är också?

Hmm.. okej.
Är det inte så att ljudet skiljer sig mkt beroende på ammunition? Har för mig att jag läst det någonstans..

Det är ju startpistol med 9 mm (?) som används mest på prov osv tror jag.. Så det är något sådant jag vill efterlikna.
Men vill helst inte lägga så mkt pengar om jag kan få tex knallpåken för några hundralappar..

Jag tycker definitivt apportkastare, våra hundar tycker det är skitkul med den! Man kan ju dessutom träna många olika grejer med den, stadga, markeringar, apportering, vattenapportering, enbart skott osv. Knallpåken smäller ju bara.

Sen tror jag faktiskt inte att hundar bryr sig så mycket om de olika ljuden. Jag tror att det är själva överraskningen som skrämmer/triggar hunden.

Har du koll på ljudet? Är det som AraSlei säger att apportkastaren inte låter så mkt?
Och har du hört hur knallpåken låter?

Jag tycker nog apportkastaren smäller rätt ordentligt, man ska iaf ha hörselskydd. I mitt tycke är den lika högljudd som vilken startpistol som helst.

Jag menar mest att du kan ju faktiskt använda apportkasten just att skjuta iväg apportföremål med och få en helt annan förväntan i hunden.

Ja det har du rätt i! Är bara lite orolig att det kanske kan skapa stress?
Min hund är lite typisk "bollgalningsstressig" och jag vet inte om det kanske kan bli negativt med apporteringen?
Eller?

Apportkastare har vanligen samma ammunition som startpistol (9 eller 6mm), och minns jag inte helt fel har knallpåken 6 mm skott. Det borde alltså vara ungefär samma ljud i alla tre.

Har du koll på ljudet? Är det som AraSlei säger att apportkastaren inte låter så mkt?
Och har du hört hur knallpåken låter?

Min apportkastare smäller som bara den. Det finns tre olika ammunitionstyper beroende på hur långt man vill att apporterna ska flyga iväg och de smäller olika högt. Jag kör mellanvarianten och jag rekommenderar inte att avfyra utan hörselskydd.

Ska man ändå lägga pengar på något som smäller så hade jag definitivt lagt dem på en apportkastare så att man kan använda den till mer än att bara smälla med. Hundarna har urkul med den typen av apporteringsträning :laugh:

Klart det kan bli negativt, men jag tror ändå chansen är högre att det blir en positiv stress om hunden gillar att hämta saker. Det finns ju typ bollar att använda till kastaren. I såna här fall ser jag ingen nackdel att använda bolltokigheten.

Om jag kunde ändra på min skotträdda hund och hans stress pga rädsla när han hör skott, till att få honom att gå upp i stress pga förväntan - så som han gör när vi tar fram frisbeen eller bollkastaren - så skulle jag alla gånger välja det.

Å andra sidan tävlar jag inte med honom och behöver alltså inte fundera på att få honom att funka på platsen utan det handlar bara om att han ska må bra i vardagen.

Å tredje sidan skulle jag mycket hellre jobba med en hund som är uppvarvad vid platsliggningen pga förväntan istället för pga rädsla... svårt det där.

Men... skulle jag själv välja så hade jag, om jag hade en bolltokig hund som behövde få en positiv association till skott, valt en apportkastare och testat skjuta tennisbollar. Precis som lady_vip föreslår så är det nog ingen nackdel att använda bolltokigheten i såna här fall.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 021
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 658
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 885
Senast: Anonymisten
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
8 010
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka