Knäledsinflammation

S

Sennerholt

Hej! Jag har hand om en häst som har haft knäledsinflammation i framknäna, han har skrittats i ett halvår och haltar i trav på böjt spår i vänster varv. Finns det någon möjlighet att stärka hans leder på något sätt? eller är det helt kört för honom?

Glad för svar från någon kunnig

Sv: Knäledsinflammation

Hejsan.

Om hästen fortfarande är halt så har den fortfarande inflammation.
Låter inte så lovande förstås men åk till en bra klinik och röntga knäna om det inte redan gjorts. Risken finns ju att det är slitage och pålagringar..
Hältan lär inte försvinna av sig själv av tex vila, behandling krävs.

Hejsan.

Om hästen fortfarande är halt så har den fortfarande inflammation.
Låter inte så lovande förstås men åk till en bra klinik och röntga knäna om det inte redan gjorts. Risken finns ju att det är slitage och pålagringar..
Hältan lär inte försvinna av sig själv av tex vila, behandling krävs.

Håller med.
är den halt så ska den vara under fortsatt veterinär behandling, och i samråd med veterinär, diagnoseras.

ta den till klinik med det samma, bums.

Han har fått behandling, flera behandlingar och det såg lovande ut och veterinären sa att vi kunde börja trava sedan när han travade på börjt spår haltade han som bara den. Så då fortsatte vi att skritta och nu har han skrittat i ett halvår. Ägarinnan till honom longerade honom för ett tag sedan och då gick han rent i höger varv i trav, han sänkte till och huvudet och höjde ryggen och var väldigt avslappnad. I vänster varv var han väldigt stel, uppfattade aldrig av ägaren om han haltade.

Tack för ditt svar

Han ska träffa veterinär nu i september, ägaren till hästen har pratat med veterinären som skulle samråda med en annan veterinär som sedan skulle återkomma vilket hon inte har gjort ännu och ägaren har inte fått tag på henne, men ska boka ett möte nu i september. Han har varit inne flera gånger i sommar.

fattar inte - förvirrad.

om ni fick order om att börja trava och det inte funkade för hästen haltar, varför har ni då skrittat ett halvår utan veterinärs uppsikt/diagnos? om ni varit inne flertalet ggr i sommar, vad är då ordinationen/diagnosen? så länge hästen inte är fräsh bör den ha bokade återbesöks visiter på kliniken, detta sker inte på ad-hoc basis såvida hästen inte vid ngt tillfälle blivit friskförklarad?

Jag har haft en d-ponny som fick dubbelsidig knäledsinflammation fram... Det tog tid, lång tid innan han blev frisk och krävdes en del behandlingar. Han fick skritta rakt fram 20 minuter om dagen i två månader, sen började jag klättra mkt för att han skulle bli stark i rygg och bakkärra och därmed ha lättare att bära upp sig och lägga maximal vikt på bakbenen när man red ordentligt s a s.

Han blev helt återställd och gick sen mest dressyr. Varför han fick problem med knäna från början berodde på att han var sjukt lat och envis som en röd gris och jag var en liten speta som inte ville bråka med min häst...

Men jag undrar varför hästen longeras? Var det för att "kolla" om hästen var halt eller har ni gjort det regelbundet? Jag fick iaf stränga order om att rida rakt fram!

Ok, vanligtvis rekommenderar vet försiktig skrittmotion och sedan återbesök.
Är hästen fräsh kan man smyga igång med trav men då oftast ett besök till efter ca 3 veckor för att just se om hästen reagerar på den ökade belastningen.

Hoppas din vet är någon av dom mer kompetenta för det finns en del klantskallar oxå..

Ett tips annars är som vanligt att hästen är korrekt skodd..
Just om det är båda benen så kan man ju undra varför hästen uppenbarligen överbelastar sig.

För lång tå är en vanlig anledning till att kotleder,
hovleder och knän far illa.

// Paulina

jag vet inte särskilt mycket, det är ägaren som har kontakt med veterinären och enligt veterinären ska vi avvakta... det är så jag har uppfattat det

han blev longerad för att se om han var halt. jag hr klättrat med min medryttarpålle väldigt mycket just för att stärka hans bakparti, samt att jag bara har ridit i skogen därför att ridhusunderlag tänjer på lederna.

toppen tack för ditt svar! Jag kommer troligtvis ta den här hästen på foder för att försöka ge honom ytterligare en chans att bli frisk. annars kommer han tas bort. han har gått barfota nu under sommaren, ägaren tycker det är bättre. men så fort jag tar över honom kommer han skos.

Han har fått behandling, flera behandlingar och det såg lovande ut och veterinären sa att vi kunde börja trava sedan när han travade på börjt spår haltade han som bara den. Så då fortsatte vi att skritta och nu har han skrittat i ett halvår. Ägarinnan till honom longerade honom för ett tag sedan och då gick han rent i höger varv i trav, han sänkte till och huvudet och höjde ryggen och var väldigt avslappnad. I vänster varv var han väldigt stel, uppfattade aldrig av ägaren om han haltade.

Tack för ditt svar

Man ska inte trava (eller skritta!) på volt överhuvudtaget med hästar som har problem med inflammationer. Definitivt inte i ett stadie som denna häst verkar befinna sig i. jag är förvånad över att vet. inte sagt något om det, om den nu inte har det.
Rakt fram är det enda som gäller, som någon annan också nämnt.
Lycka till!

Man ska inte trava (eller skritta!) på volt överhuvudtaget med hästar som har problem med inflammationer. Definitivt inte i ett stadie som denna häst verkar befinna sig i. jag är förvånad över att vet. inte sagt något om det, om den nu inte har det.
Rakt fram är det enda som gäller, som någon annan också nämnt.
Lycka till!

precis.
framför allt inte uppför och nedför och klättras! :eek:

Vi brukar inte rida honom på volt, han longerades en gång för att se om han fortfarande haltade i traven. Han har bara klättrats uppför och det på senare tid när han har känts bättre. Trodde det skulle vara bra eftersom att då stärker han bakdelen och om han har stark bakdel så slutar han belasta framknäna och istället belastar bak och då får inte lederna i framknäna det lika tufft. Jag tror nämligen att han har fått knäledsinflammation på grund av att han just belastat frambenen vid ridning tidigare.

Vi brukar inte rida honom på volt, han longerades en gång för att se om han fortfarande haltade i traven. Han har bara klättrats uppför och det på senare tid när han har känts bättre. Trodde det skulle vara bra eftersom att då stärker han bakdelen och om han har stark bakdel så slutar han belasta framknäna och istället belastar bak och då får inte lederna i framknäna det lika tufft. Jag tror nämligen att han har fått knäledsinflammation på grund av att han just belastat frambenen vid ridning tidigare.

Men alltså - hallå!
Om hästen fortfarande är HALT, så kan du inte rida den som ett igångsättningsprogram och tro att du ska rida och stärka den osv. den är HALT. alltså måste den fortsätta utredas. En inflammation i knäleden är inte ngt som försvinner av sig själv, snarare blir det värre och värre om det får fortgå obehandlat.

sluta rida på hästen omgående och ta den till klinik.

Jag tror nämligen att han har fått knäledsinflammation på grund av att han just belastat frambenen vid ridning tidigare.

Ja - ridning frestar på frambenen. Och hur du än tränar så kommer du aldrig komma ifrån att det blir så. Att sen träna i tron om att man sträker en viss del för att parera, när hästen ännu verkar dålig, låter inte speciellt smart.
Och du menar att han kommer sluta belasta frambenen om han stärker bak?? Men alltså, du kan aldrig kompensera med att hästen ska överbelasta med en del, då kommer ju skadorna som ett brev på posten.

Om du nu vill stärka bakdelen och hästen har problem med sina framknän tycker jag du ska försöka tömköra eller köra istället. Det är helt klart skonsammare.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: Sirap
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 193
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 979
Senast: Lutten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat