Knäledsinflammation

L

Linnea_a

Jag är ute efter att köpa ny häst, och har hittat hästen med stor H. Dock har det nu visat sig att den i höstas (september) hade knäledsinflammation i både bak och kotledsinflammation i båda fram. Kotledsinflammationen kom då pga bakknäna, men man kom aldrig fram till någon orsak för knäledsinflammationen. Hästen var då 7 år, hade en 1 gradig hälta bak och kortade framsteget något. Han fick kortison i alla leder, var hemma tre veckor med promenader och kom sedan tillbaka och var helt bra, hade ett stort tryck i baksteget som inte syntes första gången. Veterinären tror inte att jag borde behöva bekymra mig om detta, men jag tvekar såklart. Hästen är de senaste två månaderna riden ordentligt av duktig ryttare, och under höst/vinter av ägaren som vad jag fattat det som inte varit jätteduktig och också tyckt att hästen varit lite "mycket" och ibland blivit rädd.

Hur stor är chansen att sånt här kommer tillbaka, och vad kan det bero på? Borde det ha kommit tillbaka nu efter två månaders ordentlig träning, eller kan det lika gärna komma om ett halvår??

Tacksam för tips och råd...

Sv: Knäledsinflammation

Jag skulle dra öronen åt mig då dubbelsidig knäledsinflammation och särskilt på bak, är mer av en varnings signal än om det skulle varit ngt fram vad jag vet och erfarit. Att den dessutom dragit på sig kotledsinflammation tyder på att den gick med skadan ett bra tag vilket ledde till fler inflammationer.
Dessutom tycker jag det låter som ifall det var i höstas, hästen satts igång rätt intensivt om den varit i full träning 2 månader redan (antagligen pga försäljning). Jag skulle inte spekulera på en sån häst.

visst kan det vara som veterinären säger, men du spelar rysk roulett i och med den korta friskhetsperioden. Eftersom hästen nu är till försäljning och ett byte av ryttare, ridsätt, ofta utrustning osv har ett stort genomslag också, så påverkar detta dubbelt.

Hade du haft samma häst med en historik två år tillbaks i tiden och igång fullt ut sen dess, hade jag svarat annorlunda.

Senast ändrad:

Jag hade låtit kolla upp hästen hos en duktig equiterapeut först och sett om det hade suttit någon låsning i rygg eller länd (SI-led) som kunde förklara varför knäna drabbats. Hästar med stum länd får ofta knäproblem. Kan man få loss detta och sedan rider vettigt så att hästen inte fastnar igen (kollas regelbundet av ET) så behöver inte knäproblemen alls komma tillbaka.

Tack för alla råd. Jag tog bort min förra häst pga SI-ledsproblem och vill inte hamna i den soppan igen. Kanske det är klokast att låta bli men det är en väldigt fin och lovande häst. Ett alternativ är att kunna ha hästen på foder ett halvår och är den fortfarande bra då så köper vi. Men hur stor är chansen att sånt här visar sig först efter ett och ett halvt år igen? Hästen är nyligen igenomgången av en duktig kiropraktor, ua. Jag undrar så vad som ligger bakom inflammationen.

Jag undrar så vad som ligger bakom inflammationen.

Tänk om hästar kunde prata;)

Det är svårt att råda när det gäller köp av hästar som haft/har skavanker. Är priset det rätta kanske det kan vara värt att chansa, annars skulle jag inte köpa...

Det är ju rätt nyligen den haft inflammationerna, vore det flera år sedan skulle jag inte vara lika orolig.

Om hästen redan varit fullt igång efter 5 månader, hade jag backat.

Min gamla häst hade 1-gradig hälta i ett bakknä, utan sekundära inflammationer i kotorna. Han behandlades och ordinerades samma konvalecens som den du är spekulant på. Jag red igång honom försiktigt och jag tror det tog minst ett halvår innan jag började rida på böjda spår övht.

Jag hade backat och avvaktat hur hästen reagerar på den nya ridningen och under tiden sett mig om efter andra hästar!

Tack för alla råd. Jag tog bort min förra häst pga SI-ledsproblem och vill inte hamna i den soppan igen. Kanske det är klokast att låta bli men det är en väldigt fin och lovande häst. Ett alternativ är att kunna ha hästen på foder ett halvår och är den fortfarande bra då så köper vi. Men hur stor är chansen att sånt här visar sig först efter ett och ett halvt år igen? Hästen är nyligen igenomgången av en duktig kiropraktor, ua. Jag undrar så vad som ligger bakom inflammationen.

Ägarna borde kunna ge bra information runt vad som kan tänkas ligga bakom inflammationen. Dels lär de veta om ngt finns på röntken eller hästens övriga skadehistorik, och som ägare/ryttare vet man dessutom oftast med sig om man misstänker att träningen/belastningen den utsatts för kan anses ha varit en orsak för den delen.
att hästen är så snabbt igångsatt gör att jag skulle dra öronen åt mig.

Ni är många som skriver att man bör vara mer orolig då hästen satts igång så snabbt, varför? Borde inte inflammationen komma tillbaka rätt fort (ca nån månad?) efter igångsättning om hästen inte var helt frisk?

Tyvärr verkar ägaren inte jättekunnig, och vad jag fattat det som tycker hon att denna hästen har varit lite "mycket häst" för henne, och flutit iväg i gångarterna och hon har då blivit rädd och bromsat. Kommit ur balans i traven och då har hästen kommit ur balans och blivit rädd och då har hon också blivit rädd och bromsat. Hon sa till mig att hon bara blev så glad när veterinären sa att han var frisk igen, en annan hade ställt tusen följd frågor kring en så snabb friskförklaring.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 891
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka