Knakigt bakknä

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare anny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 064
A

anny

Hej!
Jag har en äldre valack vars bakknä knäpper till i ca varannat steg. Han sprang igenom ett stängsel för ca 3 år sedan och hela bakknäet skars upp. På djursjukhuset kollade de att det inte hade påverkat leden och de sa att han hade haft en väldig tur för att det var nära. Han fick komma hem och fick boxvila i ca 1 månad.

Nu till frågan. Vad kan denna knäppningen bero på? Den kommer från samma knä som skadan. Låter tyst men man kan helt klart höra det när man går brevid.

Funderar lite, kan det vara att han trots allt förlorat ledvätska under skadan och att där är för lite "smörjmedel" pga det? Eller kan ledvätskan vara grumlig sedan boxvilan och påverka knäet?
Hästen är för övrigt en frisk karl.

Vill mest ventilera lite innan vet. besöket och höra era tankar och erfarenheter. (Har givetvis bokat tid på klinik )

:)

Sv: Knakigt bakknä

Jag har oxå en häst som "knäpper" i bakbenen, fick förklaringen av vet att det är senor som knäpper helt ofarligt. Min häst har låtit så i många år och aldrig haft några bekymmer, jag tycker inte du ska orora dig för det så länge han känns fräch!;)

Sv: Knakigt bakknä

Tack för ditt svar! Blev lite fundersam för jag kommer ihåg att en vän hade en äldre häst som lät likadant, tydligen hade hennes vet. sagt att det var ofarligt precis som du sa.

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 438
Senast: pews1972
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 044
Senast: Lobelia
·
A
Hästmänniskan Behöver bara skriva av mej någonstans. Det var totalt oväntat. Hon har gått på bete med sin bästis, dom har gått tillsammans nästa hela...
Svar
13
· Visningar
2 592
Senast: palle
·
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 988
Senast: frittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka