Knakande leder?

Anna_Lillen

Trådstartare
Jag behöver lite hjälp! Mitt islandssto är 6år, har varit riden ca ett år, väldigt lätt och utan stora krav. Hon fick ett föl för 1½år sen, hennes första föl. I samband med fölningen så blev hon nog väldigt sné i bäckenet. Vi började inridningen och hade ute massören först som kollade på henne och tyckte hon såg fin ut och att snéheten skulle räta ut sig med lite mer träning. Så vi klättrade mkt (utan ryttare), hon fick löshoppa och vi tömkörde/longerade mkt. Det blev väldig lite skillnad. Strax innan jul var kiropraktorn ute och knäckte lite och hon blev markant bättre, från jättebanan till nästan rak! MEN - det knäpper i hennes leder nu, främst i framknäna. När hon står så viker hon ut frambenet (hö främst) och viker ut överarmen. När hon har stått ett längre tag i tex stallgången och man ska börja gå så "låser" sig benet ser det ut som första steget och det blir nästan som när man själv står stadigt på benet och nån petar en i knävecket om ni förstår?! Man hör även när man rider på volt att det knakar till ibland som när man själv suttit på huk och det knakar i knäna när man ställer sig upp.

Så frågan är - finns det något man kan ge som "smörjer" lederna eller är det något annat som behöver göras? Ska man ta ut kiropraktor igen (har nån något bra tips på kiropraktor i ö-götland så PM:a gärna!) eller vad gör man? Hur lång tid tar det med träning innan hästen blir rak och vad finns det för bra övningar?
 
Sv: Knakande leder?

Jag har en stor häst som det knakar och knastrar i han vart faktiskt bättre med tillskott av glukosamin, MSN och Form. Tyvärr har han många krämpor men massage och Arnika gel, homeopatfoder, helst inget betfor för det blir han gallig av. BoT täcke samt benskydd så håller han sig hyfsat smidig! Värme för lederna. Min knakade i hela hals och bogparti och har där mkt muskellåsning. Blir bättre med massage och BoT täcke. Jag har själv knakiga knän och händer med reumatism och där funkar och handledskydd och djävulsklogele. Ger min djävulsklo i fodret morgon och kväll. Han har tidigare blivit sprutad med kortison i kotleder för inflammationer och fått Butta men örter och homeopat tillskott känns naturligare att ge! Att din häst vrider ut armbogen och benet skruvar sig tyder på en låsning av musklerna - att hästen vrider runt benet för att avlasta muskeln. Massera mkt på den sidan och glöm inte runt hela bogen och själva benet. Många glömmer att massera den delen. Under magen och vid sadelgjordsstaden sitter oxå muskler som behöver massage och som arbetar tillsammans med bogmuskler mm för att röra benet fram och tillbaka.... (Vanligast är att man masserar hals, rygg och baklår men glömmer framben, under magen mm)
Min häst blev utdömd i december vid röntgen, nu ser han riktigt lycklig ut och går bra, lycka till.:grin::bow:
 
Sv: Knakande leder?

Hej!
Jag tycker su ska kontakta en riktig kiropraktor. Finns en super duktig han heter Dan Wiklund.
Hittar inte hans nummer. Men leta efter en riktig kiropraktor som kan räta till hästen. Min häst knakade eftersom hon var sne i bäckenet. Nu är det mycket bättre. Efter att kiropraktorn varit här så fick hon finare muskler lättare.
Lycka till.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 281
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 298
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Jag behöver skriva av mig och kanske få lite råd om min hund. Jag har kanske målat fan på väggen som sitter och gråter men det blir lätt...
Svar
13
· Visningar
2 445
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 615
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp