knakande leder

Mirre

Trådstartare
Det knakar och knäpper i lederna på min häst.
Ger honom glucosamintillskott och då blir det bättre men
så fort han inte äter det på några dar så blir det likadant igen.
Vad kan det bero på? För lite ledvätska? Vad gör man åt det?
Han är inte halt eller så men tycker han känns "gallig" i bakbenen.
Vad gör man åt det?
 
Sv: knakande leder

Min häst blev RIKTIGT dålig i bakknäna för några dagar sen, det knäppte och hakade t o m upp sej då och då. För lite motion eller att vi drog bot bakskorna troligen.
Han fick redan Glukosamin då i rel. hög dos.
Idag märkte jag en stor förbättring. För 3 dagar sen satte vi ut en slicksten i hagen med Glukosamin, lite MSM och något annat som skulle vara bra för lederna. Han har glufsat i sej en halv sån nu (med lite hjälp av hagkamraten) på de dagarna och nu är han som sagt mycket bättre. Inga upphakningar och bara nån enstaka knäppning.

Tänk på att det både har med muskler och leder att göra, så det är bra med lagom träning och försöka bibehålla den. Ska man öka på eller minska träningen får man göra det väldigt successivt. Och gärna massera/stretcha efter träningen.
En sån slicksten kan jag verkligen rekommendera! Då får hästen äta så mycket den behöver. (Det smakar vidrigt tycker jag så de äter nog inte mer än de känner att de behöver :p ) från början brukar en sten gå åt rätt snabbt och sen stabiliserar det sej så det går en sten på 2-3 månader. Kommer tyvärr inte ihåg vad den heter, men de brukar finnas inne eller att beställa hem på travshopar eller där de säljer mycket fodertillskott. Finns för luftvägarna också.
 
Sv: knakande leder

Tillägg: Det kan bero på benställningen också eller att hästen rör sej fel med bakbenen. Men generellt sett är det en kombination av muskler och leder. Rör hästen mycket med bra uppvärmning.
 
Sv: knakande leder

oki ska kolla upp dom stenarna.
Nu äter han ju som sagt Glucosamin och även Steel joint tillskott.
 
Sv: knakande leder

Glucosamin måste man ge hela tiden om man börjat och hästen har behov av det. Till skillnad om man ger det som en behandling.
 
Sv: knakande leder

Ja, fördelen med stenen är som sagt att hästen får äta så mycket den behöver. Min häst fick 1½ mått Glukosamin om dagen, och får det fortfarande (rekommenderad dos var 1 mått till stor häst) och han har ändå ätit upp nästan halva slickstenen (det är 5kg-förpackningar!) på 3 dagar. Med hjälp av hagkompisen iofs.

Som sagt, man kan inte sluta med det om hästen behöver det. Däremot kan man försöka förebygga det hela med bra och jämn träning.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har observerat att vår lilla tjej på snart 2 år (12e sept) har som små nervryckningar i bakbenen när hon vilar ibland. När jag har...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Asko
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 245
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 604
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
862
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp