Charlotta737

Trådstartare
hur är era hundar med närhet och mys?
Berätta gärna ras.

Har en dalmatiner tik på snart 11 månader som är mysigare än katterna här hemma, vill ofta vara nära när man ser på tv, ligga i mattes knäveck eller framför en och sover eller slumrar. Hon är inte dominant utan tycker det bara är väldigt mysigt och vill vara med. att ligga i knät i fottöljen är oxå uppskattat. idag kväll/natt såg jag en lite mer än två timmars film självklart med hunden sovande med sitt huvud i mitt knä :)

Hur ser ni på detta, uppskattat eller ej? är era hundar liknande eller lägger de sig ute i köket?

Jag stortrivs och tycker det är helt underbart, aldrig varit med om en hund som varit just så mysig som hon är. andra hunden för min del men den första fick vi ta bort när han var två och det var 10 år sen.

Så har ni oxå riktiga knä hundar???

Sv: Knähund?

Jag har 2 dvärgpinscherhanar, 11½ år och snart 3 år, och de ligger gärna i knäet. Helst båda på en gång och oftast är det den gamle som kommer först. Jag har även haft en "extra" dvärgpinscherhane på 10-11 månader i cirka 3 veckor, även han låg gärna i knäet. Ibland var det alltså 3 st samtidigt.

Ja jag har en äkta knähund. Han vill alltid ligga nära oavsett var jag befinner mej. Det är sällan han ligger i sin egen bädd. Jag tycker att det är helt underbart och han kom in i mitt liv vid precis rätt tillfälle.
Han är en blandras, jackrussel/dansk-svenskgårdshund och han är fem år.

Ivan hade är en riktig knähund och världens gosgris. Han ligger sked med mig på nätterna och vill ha kroppskontakt mest hela tiden. Överlag är han väldigt kontaktsökande och eftersom han var en osäker och nervös själ när han var yngre har det varit viktigt att ge honom stöd, rent fysiskt, i många situationer. Nu är han en mycket tryggare hund.

Billy är också en knähund, men inte alls på samma som Ivan. Han är mer självständig och har inte samma behov av närhet. När Billy vill gosa känns det nästan som en ära, att "Åh, han vill mysa med mig..! :love: "
:o

Båda hundarna sover i sängen, men de har en koja på golvet om de skulle tröttna. Hittills har det bara hänt ett fåtal gånger på drygt 2 år.

Min schäfertik är gosehund i allra högsta grad . Hon älskar att bli klappad , pillad på, kliad, kramad, allt!!! Supermysig är hon. Westiehanen är också kelen, men föredrar att man kliar när man myser , då ligger han gärna på rygg i famnen :)

Hundarna får sova i sängen om de vill, men det är extremt sällan de vill det.

Min äldsta har ett behov av närhet och gillar att ligga intill mig när jag sitter och läser. Men hon är inte av den typen att hon vill krypa innanför skinnet, hon har inte jättenära till gos. Ibland när jag sitter och läser så kan hon (hon brukar ligga ovanpå ryggstödsdynorna i soffan) lägga sitt huvud mot min axel och sätta sin kind mot min. Men hon kan lika gärna välja en annan sovplats på dagen än just där jag är. Hon sover dock alltid i sängen om natten.

Min valp däremot kan inte få nog av gos. Jag vaknar ofta på natten av att hon lägger sitt huvud på mitt eller bökar in nosen i mitt hår. Hon älskar att bli pussad på och kramad. Smeker man henne på magen så ligger och och kurrar av välbehag.

Båda är whippet.

Oj, min hund TÖRSTAR efter närhet.
Hon är super gosig och har enormt behov av att få vara nära, helst på!
Hon är en såndär hund man inte bara kan ha sittandes brevid och klappa på, utan hon ska helst då upp i knät eller iaf luta sig på en.

På nätterna när vi ska sova så ligger hon i sängen och hon är så gosig då så hon ligger och ålar och slåss med tassarna ifall jag inte klappar henne. Räcker ett klia med ett finger ngnstans så ligger hon still, men hon vill känna närheten hehe.

Jätte mysigt tycker jag! Lite jobbigt när man är hos ngn eller så för har ngn väl börjat klappa så "får" dom inte sluta.. Men det blir bättre och bättre, hon är ju inte så gammal :) Hon är för övrigt en rottis/amstaffkorsning, med en släng av pitbull eller ngn annan ras med anlag för rednose.

KL

Kelpien är en riktig klänghund, ska helst sova en på nätterna, och älskar att pussas och sitta i knät.

Jappen ligger gärna nära, men uppskattar inte aktivt gos så mkt. Han finner sig i det, men ber inte om det. Däremot älskar han att bli kliad på nosryggen :D

Min jaktlabbe vill helst vara fysiskt inpå hela tiden. Hon sover i sängen och ligger i soffan - då helst i knät. Hon trycker sig dessutom intill och gnider sig emot benen... precis som katterna. Skulle helst spendera all icke-skogs-tid med att bli gullad och klappad.

Det är olika med olika individer. Vissa är inte så fysiska. Mina schäfrar har alltid varit det, och de flesta labbarna. Men jag hade en tik som faktiskt oftast valde att lägga sig en bit bort. En klapp på huvudet var ok - sedan blir det tafsigt och tjatigt tyckte hon.

En av morfars kareler var lite rolig med det där, han skällde alltid på kvällen om han inte blev "nattad" när de var ute i skogen. Han blev riktigt stött och gapade tills någon kom.

Mallen här hemma (ca 33kg) ligger mer än gärna på mig när vi ser på TV eller sover :love:

Han kryper också gärna upp i knät (åtminstone med som dom kroppsdelar som får plats...) på mig om jag sitter på en stol eller liknande.

Min Schäferhane på 5 månader är inte särskilt kelsjuk, han kan sitta på golvet framför soffan och vilja på klappad på, extra mkt om det kommer främmande, men annars så sover han på köksgolvet eller ibland i sin bädd i hallen. Allra helst ligger han ensam ute på balkongen. På nätterna sover han på köksgolvet eller på mattan utanför sonens rum i hallen, aldrig någonsin i sin bädd eller i vår säng trots att han har tillåtelse till det. Han har väldigt tjock päls och verkar helt enkelt tycka att det är för varmt för att ligga nära eller ligga i sängen. Han har varit så här hela tiden, när han var 3,5mån (vi hämtade hem honom då) så hitta han direkt sin favoritplats på köksgolvet, där sov han hela natten. Jag ville ha honom i sängen, trodde han skulle vilja vara nära när han var så liten och allt var nytt men icke.

Man kan ju gå fram till honom där han ligger och gosa lite, det har han inget emot, men det är inte så ofta han lägger sig nära självmant. Är både lite tråkigt men ganska skönt också, han har lätt för att slappna av och vara ensam, han är trygg i sig själv och "behöver" inte mig hela tiden.

Har en Amstaffbastard på drygt 30kg som är en riktig mys&knähund :D :love:
Hon är en självständig liten kvinna som inte har några problem med att vara själv och har gärna en litet avmätt attityd mot sin "mamma" på ytan, men när det kommer till kritan är hon ett rikigt gostroll.
Hon får sova i sängen med mig. Hon vill inte ligga under täcket (det blir för varmt) men vill ligga nära så hon har kroppkontakt. Oftast kurar hon ihop sig så att hon ligger framför mig när jag ligger på sidan så jag kan hålla om henne, eller så ligger hon i huvudändan bakom mig och trycker sig mot mitt bakhuvud.

Hon blir 6 år i juli, men blir fortfarande överlycklig varje morgon hon vaknar (jag går alltid upp tidigare än henne, hon är en riktig sjusovare) över att se mig och kommer rusandes och ska ha pussar och uppmärksamhet. Vaknar hon på natten blir hon också stormförtjust och måste hälsa och pussas innan hon somnar om.
Sitter jag i soffan ska hon ligga bredvid, och hon har en korg bredvid datorn där hon ligger när jag sitter där.

Hon vill ofta upp i knäet och sitta, och är irriterad över att jag är så "liten" att hon inte får plats bekvämt.

Nilla i ett nötskal. Har krupit upp i "mormor"s knä

301346_10150352977545903_691145902_10016424_1611934_a.jpg

Jag har en förstaklassens knähund - på både gott och ont. Han är som en igel på mig, där jag är, är han och det är oftast jättemysigt. Men varje gång jag sitter på dass kommer han o ska hoppa upp i mitt knä, och sitta på dass är en sak jag gärna gör själv. Enda undantaget är när jag badar/duschar. Vatten är det värsta han vet, så då ligger han utanför badrumsdörren.

Min äldsta har ett behov av närhet och gillar att ligga intill mig när jag sitter och läser. Men hon är inte av den typen att hon vill krypa innanför skinnet, hon har inte jättenära till gos. Ibland när jag sitter och läser så kan hon (hon brukar ligga ovanpå ryggstödsdynorna i soffan) lägga sitt huvud mot min axel och sätta sin kind mot min. Men hon kan lika gärna välja en annan sovplats på dagen än just där jag är. Hon sover dock alltid i sängen om natten.

Min valp däremot kan inte få nog av gos. Jag vaknar ofta på natten av att hon lägger sitt huvud på mitt eller bökar in nosen i mitt hår. Hon älskar att bli pussad på och kramad. Smeker man henne på magen så ligger och och kurrar av välbehag.

Båda är whippet.

Båda beskrivningarna låter som Cashmir förr o nu, när jag fick hem honom var han precis så som du beskriver lillan, men nu är han mer som din äldre... vilket är tråkigt tycker jag hehe :) Saknar verkligen den där närheten som min förra hund gav mig (chihuahua), han var i så stort behov av närhet och värme...han skulle alltid sitta på mig, antingen i mitt knä, på mitt bröst, på min axel om vi satt i soffan, osv... det var det underbaraste jag upplevt med hund faktiskt. Cashmir (Whippet) är inte alls lika kelig :( Han är mer självständig, och lägger sig hellre nere vid fötterna i sängen än under täcket vid mig... Men det gjorde han däremot som valp, då skulle han nästan ligga under mig, och borrade alltid in nosen i håret eller under nacken på mig...så mysigt...:love: han växte upp för fort :grin:

kl Jag har en sch/bc på 13 år och han är inget gosig alls och har aldrig varit det..sen har jag en dsg på 7 år och han kan ligga i ett annat rum, eller i soffan hos mig....men på natten ska han sova tätt intill under täcket :) Han kan vara sådär supergosig och åla sig över hela mig...men ändå inte för mycket "på" och det tycker jag är skönt.

<- jag har en JRT. Han har gärna kroppskontakt men ligger inte I knät utan bredvid, längs med osv. På nätterna sover han mest längst ner vid fötterna. Generellt så är han alltid där jag är, när vi är hemma vill säga...

Jag har två pudlar, en mellan och en stor. Det är den stora som är en knähund av rang! Han älskar folk, för dom har händer som kan klia :D Det bästa han vet är att få sitta i knäet, om än det efter ett tag gör att han är så varm att han börjar hjässa, men inte flyttar han på sig för det. Den lilla vill vara nära, sitter jag i soffan vill han ligga i andra hörnet te x, emellanåt så kommer han och vill gosa, och då får han givetvis det! Annars är han mysigast när man sitter på toa, då sätter han sig alltid framför och ska bli kliad,och han skulle sitta i knäet om han fick. Vet inte vad det är han har fått för sig :o

Min 5-månaders Welsh Springer är en riktig snuttetrasa.
Vill ha maximal kroppskontakt, så hon ligger i knäet, eller utbredd ovanpå mig, eller slänger sig ner bredvid mig, för att komma så tätt inpå som möjligt.

Hon gillar att bli kliad och masserad, men mest verkar det vara närheten hon är ute efter.
På nätterna ligger hon sked i sängen, gärna under täcket.

Vi har en springer spanielkorsning på 9 år. Han har alltid varit så himla gosig och kelig. Ligger gärna tätt intill i soffan när vi tittar på tv. Sitter man på golvet parkerar han gärna sig i mitt knä. JAG tycker om att han är sådan.
Men när mina föräldrar eller nån annan icke-djurmänniska kommer på besök uppskattar dom inte alltid det ;)
Valpen som flyttar hit snart verkar också vara den extremt gosiga typen så snart har vi två :)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 048
Senast: MML
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
952
Senast: Bison
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 515
Senast: Sel
·
Övr. Hund Milou lider av extrem gosighet. Han har senaste tiden hittat ultimata stället att lägga sig på, nämligen precis framför/under mig och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 798
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka