knäexpert, vänligen se hit!!

ifuh

Trådstartare
Hej! Är det någon här som är duktig på knän och kanske vet vad som är fel på mitt...?! Jag har en fundering kring mitt knä där jag kan sitta och flytta mitt underben ur knät, svårt att förklara men det går att flytta lite fram o tillbaka vilket inte är möjligt med det andra... Såklart
För exakt ett år sedan flög min häst i luften efter flera månaders boxvila och träffade mig bara nån centimeter under och snett framifrån knät. Domen blev att knäskålen var fast men det blev en lös benbit på smalbenet och därför gips från ljumske till ankel i 2 veckor. I samband med att gipset togs bort kollade ortopeden och bedömde att eftersom benet fortfarande var såpass svullet, delvis pga muskelskada i vaden i samband med smällen, hade ledbanden fått en rejäl smäll men att jag skulle vara helt kapabel att gå ut o springa i skogsterräng, något som jag tvivlar på att jag kan ens idag tyvärr...
Knät har gjort ganska ont det första halvåret och började efter några månader även att knäppa i det. Idag gör det inte så ont men det är fortfarande svullet, lite varmt och känns mest instabilt... Någon som har en idè? ☺
Vid sparken blev det att benet tänjdes bakåt "åt fel håll" och när jag ramlade omkull kände jag att något flyttade sig i sidled på utsidan av knät, gjorde däremot inte alls ont.

Dags att kontakta vården igen då kanske? Varför har du gått med det här ett år och sen frågar buke, som ju bara kan gissa :confused:
Min tanke är dock spontant korsband.
Har de gjort någon MR?

Det är nog svårt eller omöjligt för någon att spekulera osett kring, och strängt taget är det ju ändå litet meningslöst. ;) Om du har besvär som påverkar din livskvalitet och som du skulle vilja slippa eller mildra, så kommer du ju hur som helst att behöva hjälp av läkare och/eller sjukgymnast.
En ortoped kan antagligen på några minuter få en hyfsad uppfattning om hur ditt knä mår, så mitt förslag är att du pratar direkt med din närmaste ortopedmottagning. Börja med att ringa, vill de inte ta emot dig utifrån telefonsamtalet så får du skriva en egenremiss (motsv) dit. Kolla på klinikens hemsida på nätet, eller på ditt landstings/regions hemsida och sök på egenremiss. :up:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka