Knäpp av MSM?

janna

Trådstartare
Fick en halvfull burk msm av en kompis, och tänkte att wtf, pållan får äta upp det (har ju hört att det ska vara sååå bra att ge :grin: ) När hon fått det i några dagar blev hon totalt personlighetsförändrad, totalt knäpp helt enkelt :angel:

Förutom att hon ser spöken överallt, typ 1000% mer än vanligt, så har hon blivit jättegasig i magen och det har blivit sedan hon fick msm:et...
Jag slutar ju såklart att ge msm, finns liksom ingen anledning för henne att äta det, men när man får en burk kan man ju testa iaf..... :)

Någon som varit med om att er häst reagerat negativt på msm?
 
Sv: Knäpp av MSM?

Jag vet om hästar som har blivit väldigt pigga av MSM. På human MSM står också att man inte ska äta det sent på kvällen då man kan bli pigg av det, och få svårt att sova.
 
Sv: Knäpp av MSM?

Ojdå :D Min häst är redan pigg så det räcker, så ngt speedpulver behöver hon inte *hihihi*
 
Sv: Knäpp av MSM?

Jag vet om hästar som har blivit väldigt pigga av MSM. På human MSM står också att man inte ska äta det sent på kvällen då man kan bli pigg av det, och få svårt att sova.

Dessutom kan den ge magstörningar på humansidan, så det skulle inte vara konstigt om även hästar får känningar av det om de är lite små känsliga i kaggen.
 
Sv: Knäpp av MSM?

Aha :) Min häst har jättekänslig mage! (Hon fixar tex inte ens ponnydos av shy feeder b-vitamin ;) )
 
Sv: Knäpp av MSM?

Hade en häst för tiotalet år sen som jag gav MSM under en period. HAn blev också totalt knäpp. Jag brukar sällan använda ordet knäpp på hästar men han blev också verkligen totalt personlighetsförändrad. Märkte dock inget negativt i övrigt mer än på temperamentet i samband med träning. Han kunde tvärstanna o stirra långt bort på ingenting som jag kunde se, ögonen började rulla sedan bar det av precis vart som helst. Framåt, bakåt, uppåt, sidledes...Efter 200m i skritt från stallet var han alldeles löddrig.
Han hade aldrig visat sådana tendenser före MSM-kuren, om än han var av den lite mer hetsiga typen. Just då satte jag inte detta i samband med MSM. Med risk för både hans och min hälsa ställde jag av honom. Han var igång igen ett halvår senare och uppträdde då helt normalt.
KAn ju vara tillfälligheter men vad vet man?
Har även vid ett par tillfällen gett kombipreparat med glukosamin/chondroitin/MSM till ett par andra hästar men då inte märkt av något konstigt alls avseende temperamentet.
 
Sv: Knäpp av MSM?

Precis så började min häst bete sig! Även på stallgången där hon normalt står hur coolt som helst, efter att hon fått msm blev hon spänd som en stålfjäder :crazy:

Min häst är väldigt pigg och "tittig" av naturen, men skillnaden efter att ha fått msm blev så extrem så jag drar slutsatsen att msm inte är något för henne ;) Hon har ju dessutom en väldigt känslig mage, så det är ju bra om man kan hålla nere på tillsatser ;)

Hon får hö, lite lucern och Placid, och på det funkar hon kanon och mår jättebra :D Så jag håller mig nog till det :rofl:
 
Sv: Knäpp av MSM?

MSM är inte mitt favorittillskott precis. Det finns egentligen inga övertygande vetenskapliga studier som visar på några större positiva effekter med undantag för en viss inflammationsdämpande effekt som möjligtvis kan ha en viss betydelse vid t.ex. allergier samt eventuellt en viss effekt vid ledinflammation (det finns dock mycket bättre preparat mot ledbesvär). Det finns å andra sidan oroande studier på människor som tyder på att höga halter MSM accumuleras i hjärnan. Vilken effekt detta har vet man inte. Kanske är det detta som är orsaken till personlighetsförändringen hos din häst?

MSM innehåller svavel. Det finns studier på andra djur som tyder på extremt dålig upptagning av detta svavel. I princip transporteras svavlet längs tarmen utan att tas upp i kroppen och hamnar slutligen i träcken. Under sin resa så kan svavlet emellertid orsaka störning i tarmfloran och ge upphov till gaser och diarréer. Det är förmodligen detta som har hänt din häst.

Det finns även andra negativa effekter med svavel. Svavel binder vid spårämnen (mikromineraler) dvs. försämrar upptagningen av viktiga ämnen såsom koppar och selen. Hästen behöver inget annat svavel än det svavel som finns i vissa aminosyror.
 
Sv: Knäpp av MSM?

Tack för mkt intressant info :) :)

Jag slutade ge msm för några dagar sedan, och nu har hennes normala personlighet återvänt, och hennes mage verkar ha återfått sin balans. Msm är ngt hon aldrig kommer att få igen kan jag lugnt påstå ;)
 
Sv: Knäpp av MSM?

Vad skumt, hästar är verkligen olika. :P

Min tant får MSM, hon är 22 år och det funkar kanonbra på henne! När vi slutat att ge det händer alltid något, typ hälta osv (kanske inte beror på msm:et men lite komiskt att det blir så varje ggn vi slutar med det)
Och hon beter sig mer som en unghäst än en tant. Hon är i full kondition och i början av året var hon med I Gota Cupen (allsvenskan i västra götaland)

Så på henne funkar det 100% på! :rofl: Dock havre kan hon inte äta då slår det nog bakut i huvudet på henne, haha.. Dock så lägger hon på sig väldigt väldigt lätt!..

Ha det bra!:idea:
 
Så glad att jag hittade den här tråden.
Det förklarar kanske varför min redan heta och knäppa häst har blivit ännu värre. Idag var hon verkligen läskig när jag red och spänd som en fiolsträng och heeelt galen åt alla håll och kanter. Blev så ledsen på henne. Hon har nämligen nyligen fordrats med MSM sen ngr veckor tillbaka ! Jag ser ljuset nu! Ska sluta med MSM på henne direkt. Trodde verkligen inte att hästar kunde reagera så här. Jag själv har oxå blivit piggare av MSM och googlade på det när jag fann den här sidan. Hoppas verkligen att min häst blir sitt vanliga knäppa jag nu :) Mina andra hästar är än så länge inte galna men ska ha detta i åtanke om dom blir skumma ;)
 

Liknande trådar

Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 635
Senast: Hedinn
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 631
Senast: mackan
·
G
Hästhantering hoppas tråden är i rätt kategori nu ;-) Lång text, men jag skulle vara så otroligt tacksam om ni orkar läsa igenom och ge era åsikter...
2
Svar
20
· Visningar
4 206
Senast: tuaphua
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 177
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp