"Knackar skor"

bilbobus

Trådstartare
Hej!
min häst har börjat "knacka i skorna" lite i början av ridpasset, enbart i skritt, men efter ridpasset när ja skrittar gör han nästan aldrig det..:cool:

Vad beror det på? Nån som har nån vettig förklaring?:bump:

Sv: "Knackar skor"

nej:rofl:
asso han slår i bakskorna i framskorna, det är därför det låter som att det "knackar" som jag kallar det. Var kanske lite otydlig ..;)

Har han börjat med det på sista tiden sa du? Min nuvarande häst kan också göra det i början av ridpasset, när han är lite stel, och inte varm i kroppen. Så på min beror det på, att han inte är uppvärmd (tror jag iaf),hinner inte undan med fram liksom, för sen så gör han det inge mera under ridpasset.

Vet några hästar, som man har kortat tån lite på fram, för att de ska kunna rulla över snabbare, så att inte bakfötterna slår i fram. Men på de, så vet jag inte själva anledningen till att de har gjort så/varför de har kortat tån litegran. Är väll just av den anledningen att de slår i antar jag, men kan ju finnas andra bakomliggande orsaker också.

Lycka till med ridningen, o allt!

"ytterbogen in" fick jag lära mig av min gamla ridskolelärare. Du kan peta in ytterbogen med skänkeln för att se så att allt står rätt till. Då när du kanske ska in på en volt eller vända snett igenom. Detta fungerade när den hästen jag red "knackade" med skorna.

men nuvarande häst gör detta när jag bara skrittar fram, och har ingen aning om varför. man jobbar ju liksom inte, och hur kan ytterbogen vara "fel" när man rider ut :crazy:
Så jag har faktiskt ingen som helst aning, detta var vad han sa till mig då.

Senast ändrad av en moderator:

Hej!
min häst har börjat "knacka i skorna" lite i början av ridpasset, enbart i skritt, men efter ridpasset när ja skrittar gör han nästan aldrig det..:cool:

Vad beror det på? Nån som har nån vettig förklaring?:bump:

Den älgar framåt i obalans förmodligen. Den skyfflar med bakbenen och sätter dem långt under kroppen men utan att bära. Den faller framåt.

Vet inte varför, jag har ju inte sett er. Men en sak kan vara om hästen inte gått fram för hjälperna och du har jobbat på att få den mera fram, och nu gör den det:idea:

Men då måste du hjälpa den med att balansera sig, genom tex halvhalter och att vara i balans med hästen i din sits. Den ska tex inte kasta in bakbenen under kroppen utan flytta över mer vikt bakåt på bakbenen. Så ta halvhalter och balansera upp så kommer den inte att slå i sko tror jag.

Den älgar framåt i obalans förmodligen. Den skyfflar med bakbenen och sätter dem långt under kroppen men utan att bära. Den faller framåt.

Vet inte varför, jag har ju inte sett er. Men en sak kan vara om hästen inte gått fram för hjälperna och du har jobbat på att få den mera fram, och nu gör den det:idea:

Men då måste du hjälpa den med att balansera sig, genom tex halvhalter och att vara i balans med hästen i din sits. Den ska tex inte kasta in bakbenen under kroppen utan flytta över mer vikt bakåt på bakbenen. Så ta halvhalter och balansera upp så kommer den inte att slå i sko tror jag.

Precis så tror jag också:bump:
Du förklarar bra./Malin

Det där kan jag faktiskt hålla med om. För jag har iaf märkt det på min häst att när jag bryter av och vi är i obalans så går det lite väl fort ibland, och då brukar hon knacka i skorna.

Obalans och/eller spändhet kan vara orsak till att hästen "slår i sko", liksom för långa tår fram.

Kolla balans och styrka hos hästen och checka av med hovslagaren om det är något h*n kan göra.

jag har hört att det är för att hästen har bra "tramp" i sig.

på min häst stämmer det isåfall. när han är spänd/kort trav/i början av ridpasset osv så knackar han inte. inte i vanlig arbetstrav heller, men i ökningar osv så knackar det ganska mkt ibland, jag har fått lära mig att det är positivt iaf på min häst ;) (dock så rider jag han lite "kort" då för att han inte ska snubbla, då mina boots har gått sönder)

Jag hade exakt samma problem, förutom att min häst ALLTID knackade i skorna, så jag tog bort skorna på bakhovarna och det försvann direkt! Vet inte varför men det fungerade utmärkt.

jag har hört att det är för att hästen har bra "tramp" i sig.

Nja snarare påskjut då kanske. Det är inte positivt att den gör så utan som det står ovan är det tex obalans.

Troya:
Att ta av skorna betyder väl bara att det inte hörs kanske:crazy: Men problemet lär ju vara kvar.

Till dig o alla andra som svarat! Tack för era svar!
ja, jag tror också det ligger i det du pratar om, lite stel o ouppvärmd i början. Det försvinner ju nästan direkt efter man hoppt upp o börjat rida lite så..
Det är inget stort problem men finns ju en del kunnigahär på Buke så kul o höra vd folk har för analyseringar !:idea:

Det med att skära av lite på tån så att dom rullar över lättare har jag med hört lite om.. Får väl höra me hovisen när han kommer..!:cool:

han gör ju så när jag leder honom i skritt innan jag suttit upp. Han är förövrigt en häst som alltid bjuder framåt o har ganska bra balana, men stor skritt så de är väl det som är problemet i början att han "glömmer" bort att hålla koll på benen, eller nåt!;)

Jag har också hört att det beror på att hästen inte är i balans, kanske är ganska naturligt för vissa hästar när de inte är uppvärmda att de inte kan "hålla kolla" på alla benen, eller hur man skall uttrycka sig. Dock verkar det ju vara mindre smart att ta bort bakskona. Finns ju bara en sak som händer och det är ju att det inte hörs längre, problemet finns ju fortfarande kvar.

Nu vet jag inte vad det är för häst, men unghästar kan ibland komma in i stadier där de lätt slår i sko när man börjar kräva lite mer av dem om de inte riktigt bär upp sig på bakbenen, avsaktningar och halvhalter för att balansera upp hästen och ett något lugnare tempo brukar hjälpa.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 090
Senast: animalasia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Kalla hamburgare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat