Knacka ut och renovera - någon med erfarenhet?

S

samtson

Jag har en "billighets sadel" som ligger bra på min häst, om man bortser från att den är för trång. Är det någon här som har lämnat in sin sadel och fått den vidgad? Hur vart resultatet - bra, mindre bra? Vad kostar det på ett ungefär? Kan man lämna in sadeln och få en "offert" på vad renoveringen kommer kosta?

HERREJÖSSES! :eek: :eek:
Du menar väl ändå inte att du hellre lägger ner ett par tusenlappar på att vidga en bom (som förmodligen inte ens GÅR at vidga) än att köpa en ny bättre sadel, som förmodligen passar både dig och hästen bättre???

Jag skickade min Passiersadel till Passierfabriken i Tyskland och fick bommen vidgad, det kostade bortåt 3000, om jag inte minns galet. Och då balanserar de om sadeln så att dne ligger som den ska med den nya bomvidden också.

Ärligt talat, ta ett råd från mig:
Läs annonserna här och du kan hitta riktiga FYND!
Som jag skrivit i en annan tråd här (rubrik "smalt mellan bossorna" eller nåt liknande) så köpte jag mig en begagnad Passiersadel häromveckan för 3000 kr. Då har jag en sadel som passar både mig och hästen bra och den håller säkerligen i minst 20 år till, TROTS att den är tillverkad 1968....
Du kommer älska vartenda tum av den begagnade kvalitetssadel du köper, det ÄR stor skillnad att rida i dem OCH dessutom på kvalité och hållbarhet!

Saken är den att jag har provat MASSOR och det som passar hästen passar inte mig. Det bästa hittils är just denna sadel, det var därför jag frågade. Men som sagt - jag frågade, det betyder varken bu eller bä. Givetvis letar jag efter en BRA sadel av BRA kvalitet som passar oss båda - men i brist på bröd... :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
1 016
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1...
2
Svar
27
· Visningar
2 272
Senast: Tossa90
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka