Knäck... eller annat julgodis...

Knäck:
2 dl grädde
2 dl socker
2 dl sirap
(1 dl hackad mandel)

Mot slutet en matsked smör för att få den blank och lite smörsmak och så släpper den lättare från formen.
Fegkoka inte knäcken, det vill säga småputtra i en evighet på svag värme. Då blir den bara lös och fastnar i formen. Jag nära på stormkokar min knäck i 15-20 min. Då blir den knäckig och god. Kokar den i en teflonkastrull. Behöver inte röras om eller så, bara kolla så det inte kokar över.

Blir minst 5-6 satser varje jul :)

"Förvarar" den på bordet i vardagsrummet.
2-2-2-1 =Rätt, resten är fel! (Enligt min smak och man får ju tycka olika)
Koka knäcken försiktigt så mycket vätska dunstar innan rätt hårdhet uppnås (Jag kokar alltid knäcken i mer än en timme) Kokar det för häftigt så blir smaken "fel" och skulle man lyckas bränna ett sockerkorn under uppvärmningen så kan man lika bra slänga allt)
Jag kör alltid "sked testet" för att kolla så knäcken är färdig. DVS en tesked knäck från grytan stoppas ner i ett glas kallt vatten och när det blir lagom hårt (inte vattnet då...) vet man att knäcken är klara för att man ska hälla i den hackade mandeln och sen hälla upp i formarna.
Knäcken ska vara hårda i rumstemperatur och gå att "knäcka" om man biter i dem direkt man stoppat dem i munnen, men håller man dem en stund i munnen ska de bli sega och "tuggbara".

Använder man en "gammal" kastrull med tjock botten håller den värmen längre när man ska hälla upp knäcken i formarna. (Själv använder jag alltid två skedar när jag häller upp i formarna.)
Nysning är förbjudet under själva processen då man ska få ner knäcken i formarna....

Och sen gör man EN knäck kokning bara några dagar innan julafton! (Gud 5-6 omgångar... hoppas ni är många i hushållet)

Förvaring på en täckt plåt i matkällaren och så plockar man fram knäcken vid "högtidliga stunder" (Som när det är Kalle Anka på TV på själva julafton)

För att lyckas krävs en termometer. Vid exakt 125 grader är knäcken perfekt vid varmare blir den stenhård och vid lägre grader går det inte att få av pappret. Se till att termometern inte rör kastrullbotten utan lägg träsleven du rör med så att termometern kan vila emot den i mitten av massan. Vid 125 grader går det enkelt att ta av pappret, den är lagom seg och supergod. Lyft kastrullen direkt vid 125 grader och häll genast i den hackade mandeln och ströbrödet. Ströbrödet gör att knäcken blir porösare och ännu godare. Håll stenkoll i slutet för då går det jättefort. När du väl har rört tills det kokat upp så rör bara någon enstaka gång för annars tar det evigheter att komma upp i 125 grader. Tänk på att sänka plattan så att det inte kokar över eller bränns vid när massan väl kokar. Ha plattan så lågt det går fast knäckmassan ändå kokar ordentligt. Ställ ut fler formar än vad som står i ditt recept och häll dem inte helt fulla utan att det är en liten kant så att man enkelt kan ta av pappret. Om du har en Tupperwaretillbringare så är den perfekt att hälla knäckmassan ur.
Och jag hävdar att man ska ha den ca 2 grader lägre. Mjuk knäck är gott och den går faktiskt att ta bort från pappret då med :)

Diskningen av knäck och kola-bak är det värsta man kan göra. Jag säger därför att man ska göra den i en stor kastrull och se till att alla verktyg ryms i den helt eller delvis så man kan fylla kastrullen med vatten, lägga i alla tillbehör och ställa på spisen igen. Efter det kan man hälla av vattnet, eventuellt skölja bort rester och skicka in i diskmaskinen eller handdiska om man hellre vill det.

Verkar som det blir en utmaning. Men ja - jag ska försöka i alla fall. Mitt livs första knäckbak :D

Jag blev inspirerad av dig, gav mig på årets första knäckbak. Insåg när jag var nästan klar att termometern visade 118 grader i rummet! Tro mig, det var max 23 egentligen. Knäcken blev därefter med. Kulprovet är inte min grej, trodde jag fick till det och de lossnade inte från pappret :mad: termometern var nästan ny dessutom så det gjorde mig rätt arg.

Ny termometer på inköpslistan och inte den där billiga digitala (enda som fanns på vår lilla affär) från livsmedelsbutiken på 3 bokstäver. Morr.

Kan bara säga att den där slevtermometern från ica är en bra grej. OM man har nog med smet i kastrullen för att hela slevdelen ska ligga under ytan. Annars visar termometern sådär 140 grader medan smeten i sig är ungefär 180 grader och köket snabbt fylls med svartrök. Det luktar fortfarande bränt socker här.. :o (Sambon fick älga ut med den rykande svarta massan och göra av med den i diket. Smälte ett fint hål där.)

Har hittills i år bakat polkagrisar, gräddkarameller och hallonlakritsknäck. Planerar att koka riktig julknäck, ischoklad med vit choklad och lime, marshmallows och säkert några satser karameller till. Plus banankola och chokladpraliner. Älskar att baka julgodis :D

Slevtermometer lät spännande! Dock har jag behov av en termometer att sätta i steken också så det blir nog en gammal hederlig köttermometer.

En gammal hederlig köttermometer tror jag inte fungerar till karamellkok utan då får du nog göra kulprovet iaf. ;)
Det är precis vad jag använt till både knäck och kola och allt annat där man ska tempa vätskan i flera år och det har gått utmärkt :)

Karamell och polkagrissmet är väldigt enkelt. Koka 3dl vatten 6dl socker och lite ättika till ca 150 grader utan att röra om. Smaksätt/färga och häll ut på smord rostfri eller marmorbänk (Eller silikonmatta eller något annat som tål 150 grader). Vänta tills den svalnat till 70 grader och arbeta sedan med skrapa tills du kan röra i den med gummihandskar på. Vik och dra. Rulla ut och forma eller klipp med sax. Lite pyssligt innan man får det att funka men väldigt gott. Pepparmyntsolja för polkagrisar sätts i efter att man delat smeten i en stor och en liten del. Färga ena delen röd.

Gräddkolakarameller

3dl socker
1,5 dl sirap (jag tog lönnsirap till mina :d)
1,5 dl vispgrädde
2 msk smör.

Koka under omrörning tills du kan hälla lite av den i kallvatten och det blir trådar som går att knäcka isär. Upprepa proceduren ovan med att hälla ut smeten och dra och vik. Klipp till karameller.

Knäck

2dl socker
2 dl sirap
2 dl grädde

Koka tills du kan göra kulprovet i ett vattenglas. Häll på formar.

Marshmallows

Recept typ här: http://www.tasteline.com/Recept/Marshmallows

Vit ischoklad med lime:

100g kokosfett
200g vit choklad
Rivet skal från 2 lime

Värm kokosfettet, släng i limeskal och vit choklad. Rör så det blir en slät smet. Häll på formar.

Banankola

20st skumbananer utan choklad
4dl strösocker
2dl vispgrädde
100g smör
300g Mjölkchoklad

Gör så här:
Klipp skumbananerna i små bitar.
Blanda bitarnamed socker, grädde och smör i en kastrull.
Värm på svag värme tills allt har smällt. Bananbitarna kan ta lite tid.
Låt smeten sjuda under omrörning i ca 10 minuter.
Bryt chokladen i bitar och rör ner den.
Ta kastrullen från plattan och rör om kraftigt tills massan svalnat något.
Häll massan i en oljad ungsform ca 20x30cm stor.

Forra julen gorde jag knack igen for forsta gangen pa aratal ... men da det ar svart att fa tag pa Svensk sirap har anvande jag lonn sirap i stallet. Och inte har vi tillgangar till knack formar heller :mad: sa jag halde ut en pase med sma pretzels (harda kringlor med salt, finns inte sma kan man bryta upp pinnar eller stora pretzels) pa en plat med bakplats papper och halde knack smeten over. Super gott!

<snip>
Har hittills i år bakat polkagrisar, gräddkarameller och hallonlakritsknäck. Planerar att koka riktig julknäck, ischoklad med vit choklad och lime, marshmallows och säkert några satser karameller till. Plus banankola och chokladpraliner. Älskar att baka julgodis :D

Kan man fa recept pa hallon lakrits knack? Please?

Kör det vanliga knäckreceptet, smaksätt en del med hallonarom och andra delen med lakritspulver.. :D Fyll formarna 50/50. Om man inte vill ha den gräddig går det bra att använda polkareceptet och koka till ungefär 125-130 grader sådär och smaksätta och hälla på formar.

(Önskar jag kunde bli konditor.)

Kör det vanliga knäckreceptet, smaksätt en del med hallonarom och andra delen med lakritspulver.. :D Fyll formarna 50/50. Om man inte vill ha den gräddig går det bra att använda polkareceptet och koka till ungefär 125-130 grader sådär och smaksätta och hälla på formar.

(Önskar jag kunde bli konditor.)

Finns det hallonarom att köpa i en vanlig affär (t.ex. ICA), eller måste man beställa på nätet?
Jag har försökt googla, men hittar bara olika nätbutiker. :confused:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 074
Senast: soom
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 097
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar