2-2-2-1 =Rätt, resten är fel! (Enligt min smak och man får ju tycka olika)Knäck:
2 dl grädde
2 dl socker
2 dl sirap
(1 dl hackad mandel)
Mot slutet en matsked smör för att få den blank och lite smörsmak och så släpper den lättare från formen.
Fegkoka inte knäcken, det vill säga småputtra i en evighet på svag värme. Då blir den bara lös och fastnar i formen. Jag nära på stormkokar min knäck i 15-20 min. Då blir den knäckig och god. Kokar den i en teflonkastrull. Behöver inte röras om eller så, bara kolla så det inte kokar över.
Blir minst 5-6 satser varje jul
"Förvarar" den på bordet i vardagsrummet.
Koka knäcken försiktigt så mycket vätska dunstar innan rätt hårdhet uppnås (Jag kokar alltid knäcken i mer än en timme) Kokar det för häftigt så blir smaken "fel" och skulle man lyckas bränna ett sockerkorn under uppvärmningen så kan man lika bra slänga allt)
Jag kör alltid "sked testet" för att kolla så knäcken är färdig. DVS en tesked knäck från grytan stoppas ner i ett glas kallt vatten och när det blir lagom hårt (inte vattnet då...) vet man att knäcken är klara för att man ska hälla i den hackade mandeln och sen hälla upp i formarna.
Knäcken ska vara hårda i rumstemperatur och gå att "knäcka" om man biter i dem direkt man stoppat dem i munnen, men håller man dem en stund i munnen ska de bli sega och "tuggbara".
Använder man en "gammal" kastrull med tjock botten håller den värmen längre när man ska hälla upp knäcken i formarna. (Själv använder jag alltid två skedar när jag häller upp i formarna.)
Nysning är förbjudet under själva processen då man ska få ner knäcken i formarna....
Och sen gör man EN knäck kokning bara några dagar innan julafton! (Gud 5-6 omgångar... hoppas ni är många i hushållet)
Förvaring på en täckt plåt i matkällaren och så plockar man fram knäcken vid "högtidliga stunder" (Som när det är Kalle Anka på TV på själva julafton)