Knäck... eller annat julgodis...

Cambrie

Trådstartare
Jag har aldrig gjort knäck då mamma i min barndom envisades med att det var så jobbigt och svårt att göra. Nu tänkte jag dock försöka mig på det då jag tänkte skicka med en korg med julgodis till barnens farföräldrar när barnen åker dit över jul.

Så nu undrar jag... Är det så svårt? Bästa receptet? Något att tänka på? Jag har typ tummen mitt i handen vad gäller sånt här...

Jag har aldrig gjort knäck då mamma i min barndom envisades med att det var så jobbigt och svårt att göra. Nu tänkte jag dock försöka mig på det då jag tänkte skicka med en korg med julgodis till barnens farföräldrar när barnen åker dit över jul.

Så nu undrar jag... Är det så svårt? Bästa receptet? Något att tänka på? Jag har typ tummen mitt i handen vad gäller sånt här...
Skitenkelt, 1 dl socker, 1 dl grädde och 1 dl sirap får koka ihop tills det blir så segt som man vill ha det. Lätt att ta lite smet på en sked, droppa i ett glas kallt vatten och kolla om det fungerar att rulla en kula av det innan man häller upp i formar eller på en plåt.

Jag brukar göra med hackad mandel men det är även gott med krossade polkagrisar. :d

Häll upp det knäcksmeten i en såsskål eller tetrapack typ 3 dl grädde och häll i formarna med. Då slipper du allt kladd med sked. Häll i lite smet i taget och håll det andra varmt medans du häller den första laddningen i formar. Knäck som kallnar stelnar fort och därför är det lättast att ta lite i taget och alltid jobba med någorlunda varm knäcksmet.

Skitenkelt, 1 dl socker, 1 dl grädde och 1 dl sirap får koka ihop tills det blir så segt som man vill ha det. Lätt att ta lite smet på en sked, droppa i ett glas kallt vatten och kolla om det fungerar att rulla en kula av det innan man häller upp i formar eller på en plåt.

Jag brukar göra med hackad mandel men det är även gott med krossade polkagrisar. :d
Ett litet tillägg bara, dubbla inte satsen, det blir inte bra. Du kommer ha fullt upp med att fylla formarna med den smet du har utan att den hinner stelna och vill du göra mer så går det fortare att koka och hälla upp två satser än en stor. :up:

Alla pratar om det där jäkla kulprovet, det misslyckas jag alltid med, så jag köpte en kökstermometer. Det bästa jag gjort kan jag lova. Minns inte grader men det finns på google:)

För att lyckas krävs en termometer. Vid exakt 125 grader är knäcken perfekt vid varmare blir den stenhård och vid lägre grader går det inte att få av pappret. Se till att termometern inte rör kastrullbotten utan lägg träsleven du rör med så att termometern kan vila emot den i mitten av massan. Vid 125 grader går det enkelt att ta av pappret, den är lagom seg och supergod. Lyft kastrullen direkt vid 125 grader och häll genast i den hackade mandeln och ströbrödet. Ströbrödet gör att knäcken blir porösare och ännu godare. Håll stenkoll i slutet för då går det jättefort. När du väl har rört tills det kokat upp så rör bara någon enstaka gång för annars tar det evigheter att komma upp i 125 grader. Tänk på att sänka plattan så att det inte kokar över eller bränns vid när massan väl kokar. Ha plattan så lågt det går fast knäckmassan ändå kokar ordentligt. Ställ ut fler formar än vad som står i ditt recept och häll dem inte helt fulla utan att det är en liten kant så att man enkelt kan ta av pappret. Om du har en Tupperwaretillbringare så är den perfekt att hälla knäckmassan ur.

Jag brukar göra min i micron. 1 dl av resp ingrediens som ovan, i en HÖG behållare som tål hög värme. (använde en riktigt tjockglasad saftbringare ) Går den sen att hälla ur är det det optimala. 7-8 min på högsta effekt, i med hackad mandel eller lite polka/pepparmyntsolja och rör runt. Sen är det bara att hälla ut i formar.

Jag brukar också använda receptet ovan, har i en lite smörklick precis när den är klar så den blir glansig :)
Istället för att blanda i mandel eller polkagriskross i smeten brukar jag lägga det i botten på formarna, tar några av varje. Formarna välter inte lika lätt när det finns en liten tyngd i dem så det blir lättare att hälla upp smeten :)

Oj vilka små satser ni gör, för mig är 5 dl av varje en normalsats! Häller man upp det i en såssnipa i två omgångar är det inga problem att hantera knäcksmeten. Sen använder jag silikonformar istället för pappersformar, de står still när man häller och välter inte. Smaksättning kan variera, men riven ingefära tycker jag är rätt gott, och så klassiska med mandel förstås.

Toppen, då ska jag försöka mig på det i veckan, verkar ju inte vara såå komplicerat. Någon som har koll på ungefär hur länge det brukar koka? Ska det röras hela tiden det kokar (tänkte annars att det kanske kokar fast)?

Toppen, då ska jag försöka mig på det i veckan, verkar ju inte vara såå komplicerat. Någon som har koll på ungefär hur länge det brukar koka? Ska det röras hela tiden det kokar (tänkte annars att det kanske kokar fast)?

Låt det koka upp och rör sen då och då. Sänk värmen lite när det kokat upp men inte så mycket att det slutar koka. Men ju lägre värme desto mindre chans att det bränner fast men det får alltså inte sluta koka. Tänk på att ha en tjockbottnad kastrull.

http://www.icahemma.se/sked-med-termometer-for-bakning-ica-cook--eat-p-31034.aspx

Finns även som slickepot, har jag råd nästa månad ska jag köpa en. Förutsatt att den finns kvar för alla kommer vilja köpa i december antar jag :D

Lånar tråden, hur förvarar ni eran knäck? Hade mina i kylskåpet förra året men dom blev lite småläskiga efter några dagar, typ vattniga på ytan.

Knäck:
2 dl grädde
2 dl socker
2 dl sirap
(1 dl hackad mandel)

Mot slutet en matsked smör för att få den blank och lite smörsmak och så släpper den lättare från formen.
Fegkoka inte knäcken, det vill säga småputtra i en evighet på svag värme. Då blir den bara lös och fastnar i formen. Jag nära på stormkokar min knäck i 15-20 min. Då blir den knäckig och god. Kokar den i en teflonkastrull. Behöver inte röras om eller så, bara kolla så det inte kokar över.

Blir minst 5-6 satser varje jul :)

"Förvarar" den på bordet i vardagsrummet.

Falska mozartkulor är supergott och ser sådär lyxigt ut fast det faktiskt är rätt enkelt att göra. Jag brukar lägga dem direkt de är doppade i en såbrödsform, eller knäckform beroende på hur stora. Då får man mindre chokladkladd på bänken och kulan ligger kvar bättre i formen. Man kan också strunta i kakaot ovanpå och istället strö över lite cappuchinoströssel i den fortfarande inte stelnade chokladen. Total wow-faktor. Fast ge inte bort dom, ät dom själv ;)

http://www.recept.nu/anna_och_fanny_bergenstrom/efterratter_och_godis/_/falska_mozartkulor/

Knäck är en av de mesta bland julens godsaker :love: Dock tycker jag aldrig tricket med att testa smeten i ett glas vatten. Jag använder en termometer och tar bort knäcken runt 122-124 grader. Då har den varit perfekt :) Sen håller jag med om att inte göra dubbla satser, en enkel är nog för att hinna fylla innan det stelnar! Jag hade min i en bringare så "pipen" på den gjorde det hela mer träffsäkert. Hade inte knäck varit så gott hade jag nog skitit i det, för det är för tålamodskrävande för mig :p

Häll upp det knäcksmeten i en såsskål eller tetrapack typ 3 dl grädde och häll i formarna med.

Om du har en Tupperwaretillbringare så är den perfekt att hälla knäckmassan ur.

Att hälla över smeten på kärl med pip revolutionerar verkligen knäckmakandet. Men se för jösse namn till att kärlet är värmetåligt!
Annars kan det bli som för Yours Truly, som för något år sedan smälte ner delar av bringaren i självaste gåborts-knäcken... :o:p
1051.jpg

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 074
Senast: soom
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 097
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar