Knabstrupp

S

Sweet

Om man betäcker ett engelskt fullblodssto med en godkänd knabstrupperhingst blir avkomman knabstrupp då? :confused:

Sv: Knabstrupp

ja eftersom att anlaget kommer att finnas i avkomman så blir det en knabstrupper..
kan hända att avkomman inte blir prickig, MEN om du avlar på avkomman kan alla dens avkommor bli prickiga då anläget finns..

Senast ändrad av en moderator:

BeastieBabe skrev:
ja eftersom att anlaget kommer att finnas i avkomman så blir det en knabstrupper..
kan hända att avkomman inte blir prickig, MEN om du avlar på avkomman kan alla dens avkommor bli prickiga då anläget finns..

Tigreringsanlaget är dominant, dvs det syns om hästen har det. En prickig avkomma har alltid minst en prickig eller vitfödd förälder.

Som svar på ursprungsinlägget: man kan registrera vad som helst som knabstrupper, om det har en knabstrupperförälder eller är prickigt. "Alla" raser är godkända.

Huruvida detta är en bra avelspolitik, hade vi en diskussion om för ett bra tag sen. Du kanske kan gissa att jag är för att bevara den ursprungliga knabstruppern.

Så du menar att det räcker att hästen är prickig (tigrerad) för att få kallas knabstrupper???

Då borde ju en prickig Appaloosa gå att regga som knabstrupp?

Eller en "British Spotted pony"?

Jag trodde att knabstrupp var en ras, inte en färg som tex Palomino och Pinto...

Ja, det stämmer. Tyvärr (anser jag) accepteras "vad som helst" som knabstrupper, bara det är prickigt, eller nästan prickigt, eller har knabstrupperförälder.

British spotted pony har använts för att få ner storleken så att det nu finns både knabstrupperponnyer och stora hästar.
I renavelsbegreppet ingår att 75% i tre led bak ska vara renrasig knabstrup, men dit räknas även appaloosa och BSP.

Och så finns det ursprungsnördar som jag, som försöker bevara den ursprungliga rasen och typen och bara avlar renrasigt, eller så renrasigt det går.

Heja CillaW!!!
Tycker att det är jättesynd att knabstruperasen förstörs. Det är ju en utmärkt häst från början, med tydliga utmärkande egenskaper. Numera kan ju en knabstruper vara nästan vad som helst!

Då diggar jag er nördar som vill att rasen ska bevaras... Men samtidigt undrar jag om alla knabstruper är lika "konstiga"...? I så fall kanske det inte är någon nackdel om det kommer in lite annat blod i ådrorna... ;)

hahaha ja de förtjänade jag väl :smirk: jag är en sån som alltid tittar på tangentbordet när jag skriver (för att inte skriva fel :angel: ) och då när jag läser vad jag skrivit på skärmen så missar jag lite.. :o

Svar till den ursprungliga frågan:

Knabstrupper föreningen tillåter inkorsning med godkända hästar och ston från följande avelsförbund:

-Svenskt halvblod inklusive arabiskt och engelskt fullblod samt andra halvblodsraser, vilka är godkända för halvblodsavel.
-Angloarabiskt fullblod
-Fredriksborgshäst
-New Forestponny
-Welsh mountain samt sektion B+R
-Connemara
-Russ
-Dartmoorponny
-Shetlandsponny

-Det är olämpligt att använda hästar med mycket stickelhår eller utpräglat bleka färger.
-Det är inte tillåtet att korsa in gråskimlar, (avblekbara skimlar), konstanta skimlar (färgskimlar), skäckar, isabeller eller gulbruna.

För övriga korsningar finns ett korsningsregister men det är inte samma sak som att hästen är en ren knabstrupper.

Tjusig!! :love:

Älskar prickiga hästar!

Har ett fullblodssto som jag planerar att betäcka till våren, och det vore kul att få en liten prickig fölunge... :)

Visst är det så att man bör betäcka med en homozygot hingst för att garanterat få en prickig avkomma på ett enfärgat sto?

Om du vill ha färg-garanti ska du alltid använda homozygot hingst, oavsett om det är tigrering eller skäck (eller annan färg) du är ute efter. I annat fall är det 50% chans till endera.

Jag mailade stuteri Sackum som har den homozygote hingsten Faust som jag är intresserad av att ev betäcka mitt sto med och jag fick det här svaret om "korsning" mellan fullblod - knabstrupper

"Fullblodsto och knabstrupper blir korsning MEN om fullblodstoet är avelsgodkänt och premierat för avel i Svensk Halvblod ASVH så blir fölet berättigat till grundstambok och därmed premieringsberättigat."

Mitt sto är inte avelsgodkänt för halvblodsaveln, så om avkomman blir tigrerad då blir det inte en knabstrupp utan en korsning??

(förvirrande det här)

Avkomman kan registreras som knabstrup, men enligt mig blir den "bara" en prickig häst... säkert väldigt fin, men inte rastypisk - om du förstår hur jag menar, utan att nedvärdera din häst och hennes eventuella avkomma.

Om ditt sto har en ren fullblodsstam är hon automatiskt premieringsberättigad i ASVH, har hon haft föl förut med hbl eller fbl pappa så kan du ju stamboksföra henne.
Då blir ditt föl en "riktig" knabstrupper.

Hmm... Den enda knabstruper jag känner är knas... Men han e så go samtidigt! Väldigt personlig och rar... :love:

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 376
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka