G

Galadriel

Hur brukar ni distansklubbar lägga upp KM i distansridning?
Brukar ni ha det som en riktig distanstävling, med en viss sträcka som rids på tid och först i mål vinner eller har ni andra upplägg?
Det känns som att man inte vill ha för lång distans så att alla kan vara med, men kör man "först är bäst" så blir det ju en vansinneskapplöpning om man inte rider mer än ett par, tre mil. Dessutom vill man ju ha ett arrangemang som kräver minimalt med funktionärer, så att alla klubbmedlemmar med tillgång till häst kan få rida.
I klubben jag är med i har vi haft en skyltat bana på ca 30 km som rids på hemlig idealtid. Med andra ord blir det lite som ett lotteri vem som vinner.

Sv: Km

Jag hörde ju att några lade en bana som längden var hemlig på.
Man fick veta att den var mellan typ 25-35 km.
Innan start skulle man själv bestämma vilken snittfart man skulle hålla, t ex 13 km/h.
Den som kom närmast sin tid vann.
Det är ett bra alternativ, eftersom man då dels måste visa att man kan bedömma sin hastighet utifrån hästen, och inte efter klockan.
Dels kan ju alla ha chans att vinna, oberoende på nivå. Den som har en ny, otränad häst kan välja att rida på 9 km/h, den som har tävlat mycket kan välja att rida på 15/h.

Det kräver ju dock att ryttarna inte rider med gps, och att man inte känner ridvägarna, och vet hur långt slingan är.

Liknande trådar

Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
4 189
Senast: Shaggy
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 046
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
699
Senast: cassiopeja
·
Distans Hej distansfolk! Nu behöver jag lite hjälp här, det handlar om en första distansstart och hur jag kommer dit! Efter att ha tävlat...
Svar
11
· Visningar
1 749
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka