Klump i struphuvudet

N

Neisti

Min sköthäst har som en kula i struphuvudet man kan känna om man trycker lite. Har ni någon aning om vad det kan vara? Enligt ägaren ska det inte vara något farligt.. men man är ju ändå nyfiken. :crazy:

Haha.. har han x-tra stort då lr? ;)
Har känt på andra hästar i stallet, men dem har ingen klump :P

Min har också detta och jag har frågat veterinär (två st) båda sa att det var sköldkörteln. Den kan tydligen variera i storlek, men det är ingen annan i mitt stall heller som har så stor som min pålle.

Tydligen unika hästar ;).

Om det är en äldre häst så kan det vara en liten nybildning i sköldkörteln, eller att den är lite förstorad. Brukar vara helt ofarligt.

Köldkörtelförstoring kan man se ca fem cm ner från struphuvudet mot halsen. Men iof. kan det ju variera på str. Min förra häst hade förstorad och det påverkade även hans ämnesomsättning precis som det kan göra på oss människor.

MVH/

Liknande trådar

Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
881
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka