Klövjeväska

K

karlsson

Köpte en sådan idag, en lätt och smidig i nylon. Tänkte att den kan vara användbar under längre utflykter/promenader, så kan hunden delvis själv få bära på några smågrejor såsom kortisontabletter, bajspåsar etc. Har alltså inga större ambitioner som att fjällvandra eller så.:angel: Men jag undrar:

*vad ska man tänka på? (förutom att ha jämnvikt i väskorna)
*hur ska den sitta? ("sadelläge", längre bak eller?)
*använder ni sådana - och isåfall när? Hur tungt packar ni?
*är det väldigt slitsamt för hunden om man packar lite tyngre, eller kan det vara uppbyggande?
 
Sv: Klövjeväska

Köper man rätt storlek märker man vart den ska sitta på hunden direkt.

jag packar 1/4del av hundens vikt alltså jag har 40kilo hund då 10kg packning.

använder den när jag vandrar själv då får hunden bära sitt.
 
Sv: Klövjeväska

Köper man rätt storlek märker man vart den ska sitta på hunden direkt.

Okej men den här är väldigt ställbar. Tycker i och för sig att den ser ut att sitta ganska perfekt, har justerat spännena så att de verkar sitta "lagomt"...
 
Sv: Klövjeväska

När vi vandrade med vår siberian husky så hade jag på fårskinnsfäll mellan hundryggen och väskan. Men då gick vi relativt långt och han hade (enligt mig) tung packning, dock inte enligt honom själv. Rackarns stark hund det var! :love:

Det är INTE roligt när de får skavsår!
 
Sv: Klövjeväska

dorisdoris skrev:
När vi vandrade med vår siberian husky så hade jag på fårskinnsfäll mellan hundryggen och väskan. Men då gick vi relativt långt och han hade (enligt mig) tung packning, dock inte enligt honom själv. Rackarns stark hund det var! :love:

Det är INTE roligt när de får skavsår!

dom får inte skavsår om det är en bra klövjeväska med mocca som ligger mot ryggen på dom dessutom glider inte klövjeväskan då heller.
 
Sv: Klövjeväska

PIRU skrev:
dom får inte skavsår om det är en bra klövjeväska med mocca som ligger mot ryggen på dom dessutom glider inte klövjeväskan då heller.


Nej, det kan jag tänka mig... men nu var det så att trådskaparen hade en väska i nylon, och det hade/har vi också, och då får man fixa till det så att det blir så bra som möjligt! :)
 
Sv: Klövjeväska

karlsson skrev:
Köpte en sådan idag, en lätt och smidig i nylon. Tänkte att den kan vara användbar under längre utflykter/promenader, så kan hunden delvis själv få bära på några smågrejor såsom kortisontabletter, bajspåsar etc. Har alltså inga större ambitioner som att fjällvandra eller så.:angel:
Har föreslagit för pojkvännen att vi skulle ha skaffat en klövjeväska till DPn inför vår "fjällsemester" i nästa vecka (vi kommer nog bo nära fjällen, men hur mycket vi kommer att knata runt i dem är väl en annan fråga). Inte för att han skulle kunna bära så mycket, men kanske en del av sin egen mat, hundgodis el dyl. Men jag inser nu att han nog är för ung och otränad för att dels eventuellt klättra i fjällen, och sedan dessutom bära runt på saker, så det får väl bli nästa år i såfall ;)
 
Sv: Klövjeväska

PIRU skrev:
dom får inte skavsår om det är en bra klövjeväska med mocca som ligger mot ryggen på dom dessutom glider inte klövjeväskan då heller.
Hur mycket liggr en sådan på i pris då? Finns klövjeväskor i de flesta hundaffärer, eller bara i "välsorterade"?
 
Sv: Klövjeväska

Jag har en i nylon till min hund som han brukar bära vattenflaskor, godis, nån frukt till mig och vad vi nu vill ha med oss. Men han hoppar runt så mycket när vi är ute så väskan sitter sällan still.
 
Sv: Klövjeväska

Jozze skrev:
Hur mycket liggr en sådan på i pris då? Finns klövjeväskor i de flesta hundaffärer, eller bara i "välsorterade"?

Jag köpte min från tidningen Brukshunden den är kanon och riktigt på kostad för en peng har du tidningen kolla där för pris minns ej.

den har mocca på insidan så väskan ligger kvar på ett bra sätt. Fickorna är delade inuti väskan. den är gjord i nylon men är förstärkt på utsatta ställen. även gjord för och ha typ hunden filt utan på väskan så man kan lägga ut den vid rast på ett sidigt sätt utan och behöva öppna väskan.
 
Sv: Klövjeväska

Om du ska ha en klövjeväska till en DP då blir det lite den kan bära om du tänker på att den får bära 1/4 av hundens vikt.
 
Sv: Klövjeväska

dorisdoris skrev:
Nej, det kan jag tänka mig... men nu var det så att trådskaparen hade en väska i nylon, och det hade/har vi också, och då får man fixa till det så att det blir så bra som möjligt! :)

Om isidan har nylon också kommer den glida för hunden när den bär, så hoppas att den inte har det.
 
Sv: Klövjeväska

Låter jätte roligt med väska till hunden.. Bra att ha när man ska till stranden så hunden får bära sitt vatten, skål, boll o liknande själv men..
Skumpar den inte av om hunden springer snabbt och hoppar och så. Han brukar få leka på gräsmattan på väg ner till stranden och det kan gå vilt till.
 
Sv: Klövjeväska

PIRU skrev:
Om du ska ha en klövjeväska till en DP då blir det lite den kan bära om du tänker på att den får bära 1/4 av hundens vikt.
Ja han väger exakt 4 kg, så ca 1 kg får han bära då :D
 
Sv: Klövjeväska

Jag har en stor till Loka som bör ungefär 6-8 kg utan problem (hon väger 33-35 kg). Sen har jag även en liten till min terrier som jag brukar lägga smågrejer och hennes mat i, hon bär ca 2 kg (väger 7-8 kg).

Lokas gick i sönder nu när vi vandrade sist, som tur var sista dagen, så då fick matte snällt fästa den utanpå ryggsäcken. Nu ska jag köpa ny och denna gånger gäller kvalité då vi vandrar en del. I ärlighetens namn så ligger terrierns "skämtväska" bäst av de vi har provat, så jag tänkte försöka få tag i en större i samma märke och se om det är något att ha. Den heter nåt med T-...

Annars får vi också satsa på den som PIRU rekommenderade som jag vet är bra.

//E
 
Sv: Klövjeväska

:rofl: Jag skulle vilja se den väska som ligger kvar på min DP. :o
Så som hon hoppar, skuttar, vänder och vrider när man är ute så har jag svårt att tro att nåt ska sitta stabilt på den lilla kroppen. :o
Sen är dom ju som PIRU sa så små så det är nästan inte lönt. Det halvkilo man ev skulle kunna lasta på hunden gör ändå inte så stor skillnad i packningen man själv tar med sig. :angel: :D
 
Sv: Klövjeväska

Jag är rätt så aktiv i skog och mark, dessutom gjorde jag militärtjänt med mycket i skogen så en bra ryggsäck var A och O för o få det bekvämt när man bar. Sen när jag handla min nya säck så vart det en dyr säck som jag visst med tidigare erfarenhet av det märket att det var högklassiga grejer. Lika gällde det när jag valde klövjeväska åt Piru jag tog en som var något dyrare än dom andra som såg vettig ut och jag tänkte mig tillbax vilka kriterier jag hade själv på min ryggsäck. Jag vill ju att min hund ska njuta lika mycket som jag av våran strapats.
 
Sv: Klövjeväska

Så här ser min klövjeväska ut lite snabbt packad.

DSC01722.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp