Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hakar på din tråd och efterlyser klövjeväskor till hundar som väger 5-7 kg
Tack för tipset!Kolla på dogmania. Jag tycker att Ruffwear verkar ha många bra och storlek S skulle jag valt till mina dvärgschnauzrar (ca 6,5 kg).
Storlek S till dvärgschnauzer? Enligt måtten ska min bedlingtonterrier ha XS... Då borde han kunna ha en S iaf?Kolla på dogmania. Jag tycker att Ruffwear verkar ha många bra och storlek S skulle jag valt till mina dvärgschnauzrar (ca 6,5 kg).
Storlek S till dvärgschnauzer? Enligt måtten ska min bedlingtonterrier ha XS... Då borde han kunna ha en S iaf?
Tack, det har jag inte ens tänkt på- ska kolla det norska utbudet! Har insett att de billigare alternativen går bort. Det viktigaste är ändå passformen/ergonomin för hunden. Tanken är att vi ska fjällvandra i sommar (om det går mtp Corona) och det vore bra om åtminstone 2 av hundarna har varsin klöv.Kolla på t.ex fjellforum.no och i norska butiker. Det är mkt vanligare att gå på tur med klöv där och så finns mkt erfarenheter och flera inhemska tillverkare. Laika och kennel t.ex. Finns en klöv som heter Togo som ska vara väldigt bra.
Kløv heter det på norska.
Hurtta har jag haft. Rekommenderas inte. De norska är gjorda med mer hund-ergonomi i tankarna. Och tåligare.
Kanske verkar smart med Hurtta att kunna ta av klöven och ha kvar selen på, men rätt vad det är så lossnar den från fästena. Med mera störande fel.
Har insett att jag inte ska vara dumsnål så ska kika på den! Låter bra med väskorna, sånt som annars kan bli störandeJag har en klövjeväska från Snowdogs. Men den är dyrare än Ruffwear . Är otroligt nöjd dock. Passformen är suverän och det är en rejäl väska som sitter bra även om den är tom. Jag gillar att det går att spänna ut väskorna så att de inte hamnar på armbågarna.
Har du fjällvandrat förut?
Bjuder på ett random tips också: ta med sockor till hunden! Och tassalva! Att gå långt med extra vikt på stenigt underlag sliter på tassarna!
Kolla tassarna varje rast (kan ju göras snabbt).
Första tecknet på att trampdynan börjar bli allvarligt sliten är ofta fläckar med lite mindre pigment än resten. Senast då är det dags att sätta på sockorna.
De väger och kostar nästan inget så onödigt att hoppa över det.
I Norge möter man ofta hundar med klöv och sockor
Ett annat tips om du ska ut på tur är att tänka lite på vad klöven väger. Alltså utan packning. Kan skilja en hel del. Min hund kan bära ca 4kg och min klöv väger 500g så det är ju 25% av vikten i enbart klöv.
Jag slutade med klöv eftersom det visade sig att efter några dagar orkar jag betydligt längre dagsmarcher än hunden.