C

Carma

Snälla, kan nån hjälpa mig komma ihåg?
Ska släppa min pålle i en ny hage men blir lite nojjig när jag ser att det finns MASSOR med klöver! Kommer inte riktigt ihåg men har för mig att det inte är så bra med för mycket klöver. Hur är det med det egentligen. Kan tillägga att pållen kommer från en mycket gräsfattig hage och har blivit fodrad med hö i den hagen hela tiden. Är det riskfritt tro? :confused:

Det är inte farligt för hästen att äta klöver. Däremot ska man ALLTID vara försiktig vid betessläpp när hästen kommer direkt från stall. Det blir ju ett totalt foderbyte, vilket gör att hästens tarmflora inte alls är inställd på den nya maten. Och DET kan ställa till med oreda, oavsett om det är klöver eller inte i hagen...
Kolik och/eller fång *kan* bli följden, så håll koll på hästen!

Ja vi är jätteförsiktiga. Vi har börjat släppa in honom bara korta stunder och ökar tiden succesivt hela tiden. Har också skurit ner på kraftfodret(även om han normalt sett inte får så väldans mycket av det) Kan tillägga att jag inte tror att det är så himla kraftigt bete i nya hagen. De har inte tillfört någon gödning på några år. Men jag är ändå försiktig till max. Tycker det är lite läskigt det här med alla pållar som får t ex fång :(. Tänkte passa på att fråga en annan sak också: Denna nya hagen ska han bara gå i ett tag och sen ska han på sommarbete. Det betet är inte ett odlat bete och de har inte tillfört gödning där heller utan det är ett, som de kallar det, naturbete. Ser ut som en äng med olika örter, hundkex mm. Har jag rätt när jag tror att ett sådant bete inte är så kraftigt som ett odlat? :( Usch, snacka om att vara nojjig! Men har man en pålle som glufsar i sig som om varje strå vore det sista så är det inte så konstigt :D
Tack för svaret. Om någon har fler tips angående förberedelse för bete så blir jag SÅ glad :bow: :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Detta är första gången vi slår hö så jag ber er ha överseende med frågor som för andra kan tyckas självklara 😊 Idag slog vi gräs på...
Svar
15
· Visningar
1 359
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 056
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 528
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 268
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar