Klöver i höet, bra eller dåligt?

skogsridmulle

Trådstartare
Har blivit erbjuden hö som innehåller mycket klöver. Bonden sa att många dragit sig ur att köpa dessa balar o nu är jag nyfiken på varför. Det kan ju bero på att man hittat ngt närmre/billigare eller beror det på att det just innehåller mycket klöver?

Jag kan inte så mycket om skillnaden mellan timotej o klöver eller andra sorter. Höet är inte analyserat men enligt honom innehåller klöver mycket protein o det är nog inte dåligt eftersom ena behöver muskla på sig lite. Men jag vill ha kvalificerade Buke-åsikter!

Sv: Klöver i höet, bra eller dåligt?

Klöver brukar ge högre protein, brukar passa fölston och unghästar bäst.
Det som kan vara problemet med klöverrikt hö är att den hygieniska kvalitén kan vara sämre, klöver är svårare att torka än grässorterna.

Vad jag förstått är klöverhö mycket kraftigt.
vanliga hobbyhästar
som inte hårdtränas eller tävlar mycket kan bli väldigt heta.

Om man ger klöverhö kan man inte ge så mycket,och då har inte hästen så mycket att plocka med när den ätit upp givan.

Fast dom blir väl inte heta av proteinöverskott :confused:?

Nej, jag tror inte heller att de blir heta av ett klöverhö, däremot kan jag tänka mig att de kan bli pigga av ett gräshö som skördats före midsommar och som är slaget på eftermiddagen eller kvällen, det höet borde innehålla mycket socker och även ganska höga halter av det lättlösliga fruktanet.

Tack för era synpunkter. Han hade fjolårs hö som man kunde blanda med, då blir det kanske inte lika innehållsrikt.... De är ju hobbyhästar.

Tack för era synpunkter. Han hade fjolårs hö som man kunde blanda med, då blir det kanske inte lika innehållsrikt.... De är ju hobbyhästar.

Ja men det låter väl bra! ;)
I övrigt så gör det ju inget om detta klöverhö är kraftigt, dvs både energirikt och framförallt proteinrikt, för ett proteinöverkott från grovfoder är inte skadligt. Men har du en lättfödd häst så kanske det blir för energirikt per kg? OM det nu är så att det är energirikt... Själv vet jag faktiskt inte, det enda som slog mig direkt är att klöver är ju proteinrikt framförallt!
Jag vet ingenting om andra för-/nackdelar som t ex om det håller dåligt hygieniskt eller dylikt.

Och det där med att de skulle bli HETA av proteinöverskott stämmer mig veterligen inte. Snarare tvärtom - man brukar vara försiktig till t ex travare med för mycket protein eftersom det kan påverka deras prestation negativt.

KL

nja jag är lite tveksam till det där med heta hästar på klöverhö jag också, har aldrig varit med om det. energi från grovfoder brukar inte ge samma effekt som energi från kraftfoder, dvs bli sånt "eldnings bränsle" som kraftfodret ibland kan orsaka.
dock brukar som sagt proteinet i ett BRA klöverhö ligga ganska högt. utan analys på det grovfoder TS pratar om är det omöjligt att sia, men GENRELLT.
har i många år stått uppstallat hos en stallägare + bonde som har klövervallar och skördar sitt hö och silage som vi gett hästarna på dessa vallar. Det har varit kanon värden på detta grovfoder VARJE år,(tagit analys alla år) oavsett trender på andra platser i landet. Har fött mitt fullblod på 90% av detta grovfoder och resten marginellt ( i fullblods kretsar) med kraftfoder som komplement. Han har ridits och tränats ganska intensivt, och alltid i mkt mkt gott och välmående hull med som sagt, i stort sett foderstaten bestående av detta grovfoder.

enligt vad jag sett av honom och andra hästar på samma foder, är det dessutom väldigt smakligt. blandat i annat hö i perioder och de har ALLTID valt klöver fodret före det andra.

återigen - egentligen väldigt lösa kommentarer pga att ingen analys finns på det som TS frågar efter, men detta är min erfarenhet.

Tack igen för svaren. Tyvärr verkar bonden själv inte så angelagen om att analysera höet, antagligen för att det inte blev så mycket.
Tyvärr är ju mina hästar rätt olika, den ena mer lättfödd o den andra lite mer svårfödd - han behöver oxå muskla på sig så mycket protein gör inget. Tack för alla era generella kommentarer! :bow::bow::bow:

jag köper inte hö som innehåller mkt. klöver om jag inte får garantier på att det är riktigt torkat samt att det är löspressat. just pga den hygieniska kvaliten.

Ja ni har haft rätt med torkning o hygien, nu ringde han på morgonen o sa att det var varmgång i höet... visste inte om det skulle klara sig.

Jag har inget emot klöverrikt hö, bara det ärdentligt torkat och helst löspressat. Proteinöverskott från grovfodret är inte skadligt!

kl

Alltså - den här diskussionen ger mig lite perspektiv.

har som jag skrivit i en annan tråd jag startade ang. omvänt ämne - EJ klöver i hö, uttryckt min oro över ett EJ klöverbaserat hö/silage, då jag varit fostrad på sådant hö i åratal nu. har i år ett ängshö istället, och idag skrämde en foder rådgivare mig till döds ang. det och sa att det "oftast" hade dåliga värden osv. (det finns ingen analys men är ett etablerat hästställe, de odlar ekologiskt och hon har tävlings hästar...). Hon har ingen analys säger hon av anledningen att hon tar från 10 olika vallar, två skördar..... foderrådgivaren menade att ekologiskt = ogödslat, och "ängshö" = dåliga värden.

har varit ute på deras vallar, det är en blandning av ngt slags vanligt vallgräs, lite timotej, kärringtand inslag, samt liiiite klöver här och där. höet luktar som om man skulle göra te på det - väldigt aromatiskt, speciell lukt - örter typ. aldrig haft sånt hö tidigare som sagt - det är mkt "tunt" i konsistensen, är van vid grovt hö, med massor med klöver som sagt - merparten, riktigt ko-valls hö....

har som sagt ångest för foderexperten gjorde såna antaganden. har dock inte märkt ngn hullnedgång på hästen, har dock bara stått på detta ställe 3 veckor, men han äter enbart deras grovfoder då han ej går på bete längre hagmässigt.

synpunkter på "ängshö" sorten jag beskriver? återigen - pja - utan analys då :angel:

... har i år ett ängshö istället, och idag skrämde en foder rådgivare mig till döds ang. det och sa att det "oftast" hade dåliga värden osv. (det finns ingen analys men är ett etablerat hästställe, de odlar ekologiskt och hon har tävlings hästar...). Hon har ingen analys säger hon av anledningen att hon tar från 10 olika vallar, två skördar..... foderrådgivaren menade att ekologiskt = ogödslat, och "ängshö" = dåliga värden.
Du ska nog fundera på din foderrådgivares kompetens. Ekologiskt innebär inte automatiskt ogödslat. Man använder däremot inte konstgödning. Ängshö kan ha lägre värden än kulturvall men inte automatiskt. Det beror på artsammansättning, skördetidpunkt och en massa andra faktorer.
...vanligt vallgräs, lite timotej, kärringtand inslag, samt liiiite klöver här och där. höet luktar som om man skulle göra te på det - väldigt aromatiskt, speciell lukt - örter typ. aldrig haft sånt hö tidigare som sagt - det är mkt "tunt" i konsistensen, är van vid grovt hö, med massor med klöver som sagt - merparten, riktigt ko-valls hö....
Flera producenter av "hästhö" använder örtrika blandningar som har käringtand som kvävebindande växt istället för klöver. Populärt är att utöver de vanliga timotej m fl gräs även blanda in svartkämpar, pimpernell och kummin vilket ger mindre skördar men som många efterfrågar. Speciellt kummin ger höet en aromatisk doft.
synpunkter på "ängshö" sorten jag beskriver? återigen - pja - utan analys då :angel:
En analys ska man nog ändå ta...

Vi har riktigt ängshö som min stallkamrat utfodrar sin fånghäst nästan enbart med. Hästen har hållit sig otroligt väl i hull och är riktigt grann. Tror faktiskt inte alls att det är så att det nästan alltid är dåliga värden i det.

Strajder, alltid ett nöje att ta del av din kompetens! Mycket bra inlägg om grovfoder. Har du detta som yrke?(svara inte om du tycker jag är för nyfiken).

Strajder, alltid ett nöje att ta del av din kompetens! Mycket bra inlägg om grovfoder. Har du detta som yrke?(svara inte om du tycker jag är för nyfiken).
Kul att bli uppskattad! Är inte storproducent men som relativt nybliven månskensbonde så har jag försökt undvika "sanningar" som överlevt genom muntlig tradition. Det finns mycket bra aktuell kunskap och forskning, lätt tillgänglig.

Försöker även vara sunt kritisk mot marknadskrafter i bland annat foderbranschen som tjänar pengar på djurägares osäkerhet. Grupptrycket i ett stall eller en hästförening kan i detta fall vara mördande!

Du ska nog fundera på din foderrådgivares kompetens. Ekologiskt innebär inte automatiskt ogödslat. Man använder däremot inte konstgödning. Ängshö kan ha lägre värden än kulturvall men inte automatiskt. Det beror på artsammansättning, skördetidpunkt och en massa andra faktorer.

Flera producenter av "hästhö" använder örtrika blandningar som har käringtand som kvävebindande växt istället för klöver. Populärt är att utöver de vanliga timotej m fl gräs även blanda in svartkämpar, pimpernell och kummin vilket ger mindre skördar men som många efterfrågar. Speciellt kummin ger höet en aromatisk doft.

En analys ska man nog ändå ta...

Tack så hemskt hemskt mycket för kunnigt och utförligt svar! :bow:
När jag blandade "gamla ställets" klöverhö med det nya, åt hästen mkt hellre gamla ställets. Spädde ytterligare på min nojja. Nu när det gamla inte finns med i bilden längre, äter han det nya med oklanderlig aptit.

ang. analys så menade hon på att om det kom från så många olika vallar var det meningslöst och missvisande att ta anlalys. jag är van vid analys och tycker det är tryggt, så jag har ångest nu inför detta.... men jag har heller inte 3000 att spendera på analys från samtliga hö-vallar. råd och tankar ang. detta?

tack återigen för lite perspektiv, blev illa till mods över hennes generaliseringar, men man tar ju ändå till sig och vill verifiera genom fler personers åsikt.
tack återigen!!! jag kör mkt hellre på ditt nyanserade inlägg än det hon sa via telefonen......

tack även Ylva86!!!!!!!!!!!!!

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
Foder & Strö har tidigare haft grund till hästen och kompletterat dåliga värden på höet med lusern, men nu när hon inte går så många dagar i veckan...
Svar
3
· Visningar
1 071
Senast: Korven
·
A
Foder & Strö Jag har hamnat i ett foderdilemma. Ringde höbonden som jag har handlat av ett par vintrar. Han hade sålt det hö som han lovat mig...
Svar
1
· Visningar
790
Foder & Strö Igår var jag och köpte hösilage för första gången. Har aldrig fodrat med det tidigare, men har läst en hel del om det här på Buke. Jag...
2
Svar
26
· Visningar
3 395
Senast: SaraXX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar