Klöver höenselage ???

W

Warmia

Vi har några balar rent klöver skördat sent i augusti. Vissa säger att det inte är bra för hästar...... Vad säger ni??? :confused:

Sv: Klöver höenselage ???

har inte hört något om att klöver är dåligt för hästar, klöver tillhör juh baljväxter som är bra för hästar.. så det bör egentligen inte vara någon fara tycker jag.. men det är juh frågan när det är så MYCKET klöver på en och samma gång..
blandar ni upp det är det helt OK skulle jag gissa på..

men vill du ha ett säkert svar så ring ett analyslab och rådfråga dom.. dom bör veta hur värdena ligger i ett klöverrikt hö och om det är bra för hästar..

Sv: Klöver höenselage ???

I princip är hö/silage med mkt klöver utmärkt proteinrikt hästfoder. Dock är det så att “gamla” grova delar av klövern lagrar mkt stärkelse på hösten. Om det är andra och inte 3e skörd kan man förvänta sig att det kan finnas sådana stärkelselager i fodret. Då skulle jag inte fodra fångbenägna hästar med det och se till att tillvänja andra sakta. Eller som i ditt fall när det bara handlar om ett par balar blanda ut det “Ung” klöver innehåller inte alls samma mängder stärkelse. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
906
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama