Klöver giftigt?

Annanaz

Trådstartare
Nu måste jag få bena ut begreppen!!

Vi har en andel klöver i våra vallar och har då kunnat höja smrp mängden till 40 - 50 smrp. Skönt tänkte jag att slippa all lusern! Men nu har jag hört rykten om att rödklöver är giftigt för hästar. Mina hästar (stora hästar med föl) får en uträknad foderstat. Ska jag då vara rädd för att klövern?

Snälla hjälp mig att reda ut detta! Hör både för och emot liksom!
Jag har tidigare inte varit så rädd eftersom jag har sett till att inte överutfodra hästarna. Men hur ligger det till?

mvh anna

Sv: Klöver giftigt?

Nej jag trodde det först men det är just rödklöver som vi hade i vallfröblandningen som han säger är giftigt.

Jag kan inte hitta i några foderböcker att rödklöver ska var dåligt för hästar. Däremot kan jag tänka mig att det finns större risk att överutfodra ponnys med klöverhö om man inte analyserar och räknar.

Undra varför han säger som han gör (min 70 åriga pappa förresten)? Finns det några som har erfarenheter av att fodra med klöverrikt hö/hösilage/ensilage?

Tack för svar! Jag vill mer svar...

Jag har mina hästar på rödklövervall. Dvs det är inte ens så att det slagits och gjorts hö/silage av det, utan de går på bete där. Det är 90% rödklöver, resten är kvickrot. Nyinsådd (första året nu i år).

Ett svårfött fbl, och en mkt lättfödd ponny, den senare har dock gått med munkorg när de gått där.

Fbl har aldrig varit finare i hullet, och ingen av hästarna har haft minsta lilla negativ effekt av klövern.

Haft silage med 50% klöver med, och 'rent' klöverhö. Till både ponny och häst. Ingen fara. Däremot blir lättfödda djur lätt feta, men det beror ju inte på just att det är klöver så, utan de skulle bli lika feta på ngt annat med samma värden.

Rödklöver (undantag alsikeklöver som den kan förväxlas med om man är ovan) är inte och har aldrig varit farligt för häst.

Tack för era svar!
Skönt att höra att vi kan fodra på med det grovfoder vi för en gångsskull blev nöjda ned näringsmässigt!

Jag ska kolla noga efter alsikkeklöver men detta är rödklöver. Alsikkeklöver kanske kan smyga sig in när vallen blir äldre.. Vallen såddes in förra året.

Puh!

Det är inte heller säkert att Alsikeklöver är giftigt. Det har visat sig att det är bara ett fåtal gånger det lett till problem. Det sista jag läste, kommer inte ihåg var nu (SLU?), men då trodde de att det bildades något på alsikeklövern som blev toxiskt. I vanlig ordning var det hästarna som var känsligast....

Rolle
IpL

Det är inte heller säkert att Alsikeklöver är giftigt. Det har visat sig att det är bara ett fåtal gånger det lett till problem. Det sista jag läste, kommer inte ihåg var nu (SLU?), men då trodde de att det bildades något på alsikeklövern som blev toxiskt. I vanlig ordning var det hästarna som var känsligast....

Rolle
IpL

Jag tycker egentligen att det är ointressant om det är själva växten elelr ngn svamp eller liknande som växer just på denna och som då är giftig. Bara det att det kan inträffa räcker för mig.

Intag av alsikeklöver har bevisats kunna ge t ex fotosensibilitet, gulaktiga ögonvitor och leverskada, ffa om den äts i stora mängder. Man vet dock inte om det är klövern i sig eller om det är en bakterie eller liknande som växer på klövern och ger giftigheten.

Men man ska undvika att hästar har större mängder alsikeklöver på sina beten. Precis som du säger drabbas inte alla hästar som äter, det tycks behövas en individuell känslighet med. Men man ska veta att vad gäller exvis leverskada visas inte symptom förrän stor del av levern skadats, dvs det kan gå lång tid innan man ser symptom.

Dock har alsikeklöver tidigare använts i vallblandningar etc, men som nu nästan helt är ersatt av rödklöver.

Så, även om inte alla hästar får förgiftningssymptom om de äter, och det krävs vissa mängder, man inte vet om det är växten eller någon form av angrepp på den, så rek det ju inte att hästar går på alsikeklöver.

Det har diskuterats om alsikeklöver och ev 'husdjur' den har kan vara en faktor i gräsbetessjuka (där mjöldryga ju också spekulerats vara orsaken, men än har man inte lyckats räkna ut vad det är)

Det har diskuterats om alsikeklöver och ev 'husdjur' den har kan vara en faktor i gräsbetessjuka (där mjöldryga ju också spekulerats vara orsaken, men än har man inte lyckats räkna ut vad det är)

Gräsbetessjuka - är det ngt som hästar dör av på en gång? Jag har för mig att jag har läst om det. Mjöldryga är väl ngt som är ganska så rejält giftigt. jag vet att det kan finnas på vissa spannmål men även på betesväxter.
i vilket fall som helst så lär det vara ytterligare en anledning att se upp med alsikeklöver. Jag kollade våra hagra förra sommaren när axel hade sin långa tråd.

Givetvis ska man inte ha alsikeklövern i hagen eller vallen. Det var bara ett påstående från min sida att det inte med säkerhet att det är växten som är giftig i sig utan det ska till vissa förutsättningar, som också Alexandra skriver.
Det kan vara svårt att skilja på rödklövern och alsikeklövern men alsikeklövern brukar vara ljusare i toppen av blomman och blir mörkare nedtill. Till skillnad från rödklövern som har jämt färgad blomma.

Rolle
IpL

saknar inte alsikeklövern rödklöverns mönster på bladen? och att de inte har någon bladrosett närmast blommans infästning?

De ser mer ut som vitklöverns stjälk och blad? Rätta mig om jag har fel! Mvh anna

Har man inte bägge framför sig och kan jämföra tycker jag färgen är det som skiljer mest. Alsikeklövern är mer vit övergående till rosa nedtill medan rödklövern är betydligt rödare och hela blomman är röd.

Rolle
IpL

saknar inte alsikeklövern rödklöverns mönster på bladen? och att de inte har någon bladrosett närmast blommans infästning?

De ser mer ut som vitklöverns stjälk och blad? Rätta mig om jag har fel! Mvh anna

Jag tror också att de saknar mönstret på bladen. Här är en länk som beskriver skillnaden på blommorna. De olika klöversorternas stammar växer också på olika sätt. J

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/faba/trifo/trifhyb.html

Även jag tycker det är lättast att gå på färgen om man inte kan jmf. Har man dem i bredd är det jättelätt att se, men om man ser 'en klöver' och är osäker går jag med ffa på färgen.

Är man van är det rätt lätt, men är man ovan kan det vara rätt svårt att skilja dem åt om man bara ser 'en sort i taget' som sagt.

Var en gång hos en hästägare, stadsuppvuxen som köpt gård, och var så glad över sitt fina bete. Det var översållat med klöver. Kruxet var att det hon trodde var rödklöver, var just alsikeklöver. Men hur skulle hon ha en aning om det liksom, när hennes klövererfarenhet inskränkte sig till att ha sett på bild och enstaka tillfällen på landet, av typ 'klöberäng därborta', dvs ingen närstudie.

Jag kröp ju runt och lärde mig iaf de vanligaste växterna redan i blöjåldern, och iom att pappa hade både kor och ponnyer fick jag ju också en liten lektion i vad man skulle se upp med och kika efter på ett bete t ex.

Alla klöverarter kan vara skadliga i för stor mängd, iom att de har ett inducerat försvar (aktiveras vid betning). De börjar då innehålla ett ämne som imiterar östrogen, och orsakar den betande populationen till att bli tillfälligt steril. Under långvarigt bete kan steriliteten bli permanent.

Stora doser östrogen minskar mängden aktiva spermier, och förhindrar att äggen släpps från äggstockarna.

I mindre mängder (upp till 25%) är det ingen fara... Sa min husdjurstekniker =).

Har du några referenser att hänvisa till? Det var nytt för mig att djuren blir sterila av klöver??:eek::cool:

Rolle
IpL

Kaninlina har rätt. Kor, får och människor kan få brunst problem vid stor konsumtion av växtöstrogen. Hästar är inte studerade ur den aspekten men det borde funka så för dem också. Däremot upphör föståss effekten när man slutar äta stora mängder rösdklöver. Ungefär som P-piller kan man säga (fast mindre säkra)
En skandinavisk referens har du här
http://www.lr.dk/kvaeg/diverse/015baelg.htm

Senast ändrad av en moderator:

Alla klöverarter kan vara skadliga i för stor mängd, iom att de har ett inducerat försvar (aktiveras vid betning). De börjar då innehålla ett ämne som imiterar östrogen, och orsakar den betande populationen till att bli tillfälligt steril. Under långvarigt bete kan steriliteten bli permanent.

Stora doser östrogen minskar mängden aktiva spermier, och förhindrar att äggen släpps från äggstockarna.

I mindre mängder (upp till 25%) är det ingen fara... Sa min husdjurstekniker =).

Fast är över 25% verkligen stor mängd, i sammanhanget? Tänker på bondens kossor, som äter hö slaget från ren klövervall, och betar återväxten. Och ynglar av sig gör det ju i alla fall? Alltså, säger inte du har fel och himla intressant uppgift, bara lite förbryllad?

Fast tur man har valacker då =)

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 572
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar