Klösträd!

M

MollyMe

Hej alla!
Till hösten blir jag ägare till en underbar bondkatt. Hon blir min första katt. Så det finns många tankar och funderingar. Molly som hon ska heta kommer att bli en innekatt eftersom att jag och min sambo bor i lägenhet. Jag vill inte att hon ska bli uttråkad så självklart ska hon ha ett klösträd! Jag har funderingar på att bygga ett själv och har en fundering.. eller två..

Vad ska man har för material på "hyllorna"? Jag vet att man kan ha antingen rep eller matta till pålarna men vad ska man ha till hyllorna?

Sedan funderar jag på hur högt det kan vara mellan hyllorna? jag vet att katter kan klättra och hoppa högt men vad är "normalt"?

Finns det något annat jag måste tänka på? någon har erfarenhet av att bygga själv om har några bra tipps?

Tacksamm för alla tipps och råd!
//MollyMe!

Sv: Klösträd!

Tänkte trådkapa denna... tråd lite. Men kan börja med att svara på dina frågor :p

Hyllorna verkar man enklast kunna bygga av playwood eller sådana där skivor (i byggshopen) som är gjorda av sammanpressade träbitar (vet inte vad det kallas). Väldigt starkt och bra. Och sen lägger man på någon dyna eller likn och ev lite kattmynta under/ovanpå dynan och sen häfta på ett tyg runt om hyllan. Man kan nog ta ganska brett i sär. Mina katter hoppar oerhört långa sträckor ibland. Men man kanske bör sätta dem diagonalt så att de kan hoppa som i en trappa upp.

/Trådkap/

Jag undrar om någon vet hur man ska fästa hamparepen när man lindat de runt pelarna/benen? Om det räcker att häfta fast dem eller om man bör spika fast repet till pelaren. Och kanske hur mycket rep man kan räkna med att få behöva köpa? :D

Sen hade det varit lite kul att se bilder på andras hembyggda klösträd, om nu någon har byggt något någon gång.

Jag har hunnit räkna på mitt bygge en del... hehe.. Med rep så går det åt väldigt mycket.. hehe..
för att räkna ut hur mycket kan du....
Ta längden på pelaren/benen - Dela detta med tjockleken på repet = då får du ut hur många lager sep du behöver. Sedan multiplicerar du detta tal med omkretsen på pelaren/benen så får du ut hur mycket rep som går åt.
Lite krongligt men hoppas du får ordning på det. Tänk på att använda samma enhet. (mm,cm eller m) jag gjorde fel många gånger.. haha!:)

Jag fick ut att jag beöver ca 160 meter rep. såå det går åt en del! hehe:)

Då är det ju nästan billigare att köpa ett färdigt klösträd :p Fast om man köper ett grövre rep behöver man nog mindre meter rep än om det är en mindre tjocklek.

Fortfarande lite oklart hur man fäster repet, fast det kanske man kommer fram till när man väl gör trädet :p

Har ockås funderat på de... jag har kikat runt lite och de står det bara att man behöver häfta eller hammra in en vinklad spik eller vad de heter. det finns ju "spikar" som har samma form som häftstift tror jag men som är lite mer stabila.

hör av dig om du kommer fram till vad som är bäst... hehe!:)

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
800
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har en 2 år gammal kastrerad hankatt. Mamman är main con och pappan bondkatt. Det är en innekatt utan kattkompis. Han är ute...
Svar
17
· Visningar
2 017
Senast: Sel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka