Kloslip?

Vilken maskin tycker ni man ska ha?

• Osters

Röster: 2 11,8%
  • Furminators

Röster: 9 52,9%
  • "Namnlös, uppladdningsbar"

Röster: 1 5,9%
  • Andis

Röster: 0 0,0%
  • Annan kloslip

Röster: 1 5,9%
  • Multislipmaskin funkar det med

Röster: 4 23,5%

• Antal omröstningsdeltagare
    17

Monstermom

Trådstartare
Funderar på att köpa en kloslip till Monster, och vill höra om någon har lite erfarenheter att dela med sig av?

Idag har vi en lite klumpig sak med halvtaskig kvalitet och sladd, en multislip/gravyrmaskin från Jula - men den funkar ju även om den inte är suverän, så är det värt att lägga några hundralappar på en för ändamålet avsedd maskin?

Sett att det finns Oster, Furminator, någon namnlös och Andis. Oster billigast (runt 250), Furminator lite dyrare, namlös snäppet över, och Andis på 500-nånting (och sen vad jag antar är proffsmaskiner i en helt annan prisklass), nån som har koll på hur de skiljer sig åt egentligen, och vad som är prisvärt och inte? De flesta (alla?) verkar ha två hastigheter, varför? "Namnlös" verkar ha ett plastskydd runt slipen med hål för klon (har de andra det också?), är det verkligen praktiskt? Blir man inte väldigt låst till en vinkel då? Furminator har tydligen en led-lampa, har någon av de andra det? Är det så praktiskt som det låter? Hur bra är egentligen slipskivorna till de olika maskinerna, någon som har dåliga erfarenheter av någon av dem? Hur ligger maskinerna i handen? Hur plastiga är de, hur bra fungerar de, hur snabbt går de sönder? Jag har hört väldigt gott om Osters klippmaskiner, att de ska ha mkt god kvalitet, gäller detsamma för kloslipen? Osv, osv, osv. :p

Just nu lutar jag antagligen mest åt Furminator, just för ljuset (om det blir något köp alls), men jag uppskattar verkligen all info jag kan få!

Har kikat lite på nätet på både Furminator och oster, men tycker Oster ser mest bekväm ut att hålla i ? Vet dock ingen om hur det skiljer i storlek i verkligheten:)

Själv kör jag med en pedikyrmaskin som jag har, men funderar på att skaffa en av ovanstående för att slippa sladd.

Jag köpte nyligen en Furminator eftersom min andra (Clas Ohlson) sade upp sig.
Enorm skillnad!!

Furminator har mer kraft, är smidigare att hålla i och har en himla smart lampa. Plus rolig färg :D

Enda minuset är att den låter lite mer, men det är väl för att den är stekare och mer effektiv än den andra. Det går avsevärt snabbare att slipa med den från Furminator i alla fall. :)

Stekarslipen

1a2cb901-514e-47ea-a693-59626b5306ef_zps0d5b8e11.jpg

OK, ni som har furminatorn då, lite insiderinfo tack! :D

Har den också sådana där hål i nåt skydd som man måste tråckla klon igenom? Hur är det med de två hastigheterna, vilken använder ni mest och varför/till vad? Är de tillräckliga? Hur länge räcker ett slipband/en slipskiva (har den förresten båda, eller bara band?) och är det lätt att få tag på nya? Hur mycket batteri äter den? Hur väl funkar lampan?

Jag tycker det finns så enormt lite information om de olika sliparna, det är typ två rader (max!) hos de som säljer något, och de "informerar" om saker som "Den här är bra att ha! :up:"... :cautious:

Till mina rottisar funkar inte "hund slipar" nagot vidare, jag har en dremel (eller tva faktiskt, en batteri driven och en el driven) och de funkar perfect for stora starka hund klor. :D

Jag har en namnlös, billig, som jag inte alls gillar. Det märks att kvalitén inte är så bra då den liksom "vobblar" tror att själva hålet som sliphuvudet sitter i inte är runt. Vovve gillar den inte. Så har mest använt den om det blivit vasst när jag använt klotången..men knappt den duger till det!
Min har ett sånt litet hål som man ska hålla klon igenom. Tycker det var krångligt men har inte testat utan!

Till mina rottisar funkar inte "hund slipar" nagot vidare, jag har en dremel (eller tva faktiskt, en batteri driven och en el driven) och de funkar perfect for stora starka hund klor. :D

Åh, Monsterklor är ju väldigt lika rottisklor! Vad är problemet med kloslipar och på vilket sätt är en dremel bättre?

Dremeln ar ett verktyg som klarar att skara metall och annat, motorn ar helt enkelt starkare. Jag skulle dessutom inte vilja ha nagon kapa med hal i :cautious: ... med en riktig slipsten till Dremeln ser man precis vad man gor, mycket smidigare att jobba med.

OK, ni som har furminatorn då, lite insiderinfo tack! :D

Har den också sådana där hål i nåt skydd som man måste tråckla klon igenom? Hur är det med de två hastigheterna, vilken använder ni mest och varför/till vad? Är de tillräckliga? Hur länge räcker ett slipband/en slipskiva (har den förresten båda, eller bara band?) och är det lätt att få tag på nya? Hur mycket batteri äter den? Hur väl funkar lampan?

Ja, den har hål. Två i olika storlek.

Jag använder den lägre hastigheten.

Sandpappersrullen räcker länge, enligt min tidigare erfarenhet. En extra följer med. Tror att det finns nya på biltema eller liknande, det är ingen knasdimension. Vet också att det finns som "originaltillbehör" hos återförsäljare.

Vet ej. Och bryr mig inte, kör med laddningsbara.

Lampan fungerar bra, den tänds automatiskt när slipen startar. Bara att den finns är ju toppen.

@russinbulle Ja, det går att ta bort plasthylsan.

Ja, den har hål. Två i olika storlek.

Jag använder den lägre hastigheten.

Sandpappersrullen räcker länge, enligt min tidigare erfarenhet. En extra följer med. Tror att det finns nya på biltema eller liknande, det är ingen knasdimension. Vet också att det finns som "originaltillbehör" hos återförsäljare.

Vet ej. Och bryr mig inte, kör med laddningsbara.

Lampan fungerar bra, den tänds automatiskt när slipen startar. Bara att den finns är ju toppen.

@russinbulle Ja, det går att ta bort plasthylsan.

Tackar! :bow:

Blev rätt skeptisk tills jag kom till sista meningen, jag fattar verkligen inte varför man ska vilja pillra in klon genom något hål. Bra att det går att plocka bort den då!

Vet inte riktigt hur jag ska göra... Kanske duger den jag har ändå, den har steglöst variabel hastighet på 8-35 000 varv och en massa olika sliphuvuden... Den är bara så klumpig och jag hade gärna varit av med sladden! Och den där lampan lockar verkligen. Mörka klor, mörk päls, mörka trampdynor, dåliga ögon... :cautious:

Om det blir någon ny så får det nog bli just Furminator i alla fall, då pga lampan...

Tackar! :bow:

Blev rätt skeptisk tills jag kom till sista meningen, jag fattar verkligen inte varför man ska vilja pillra in klon genom något hål. Bra att det går att plocka bort den då!

Vet inte riktigt hur jag ska göra... Kanske duger den jag har ändå, den har steglöst variabel hastighet på 8-35 000 varv och en massa olika sliphuvuden... Den är bara så klumpig och jag hade gärna varit av med sladden! Och den där lampan lockar verkligen. Mörka klor, mörk päls, mörka trampdynor, dåliga ögon... :cautious:

Om det blir någon ny så får det nog bli just Furminator i alla fall, då pga lampan...

Jag tycker tvärtom att hålen är väldigt praktiska, det är bara att stoppa in, köra i tre sekunder och sen stoppa in nästa. Sen kör jag lite finlir och slipar kanter och sånt på slutet bara :)

Jag funderar ärligt på Osters kloslip - en 70-80spänn dyrare än Furminatorn, men den har även snabbare hastighet.

Fy så svårt att bestämma sig för vilken. Jag har ju mindre hundar så et behövs ju ingen superhastighet, men om man ändå ska köpa.....:p

Furminator hastighet 6000/12000
Oster hastighet 7500/15000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka