klöser...

M

Mimmi_Kisan

vet inte hur man kan få min katt att sluta klösa på mattan?
har försökt att spruta vatten på henne varje gång jag gör det...men det hjälper inte...
hon har en klösmöbel...men inte lika rolig som matan...
vad kan man göra?

Sv: klöser...

Mimmi_Kisan: Det är ett preparat som man sprutar på möbler, tapeter eller i hörn där katten inte får vara. Katten upplever lukten som mycket motbjudande, medan det för oss människor snarast uppfattas som en svag doft av citron..:) finns i zoo affären

Som du sa TheWickedWitch, Man kan använda kattmynta För att tvärtom få katten att vilja klösa på sin klösbräda m.m som katten inte bryr sig om det minsta..

Senast ändrad:
Sv: klöser...

Har klösmöbeln möjlighet att klösa horisontellt? Din katt kanske inte gillar att klösa "uppåt". Köp isåfall en klösbräda som kan ligga på golvet istället.
Jag har aldrig bestraffat mina katter när de i början klöst på fel ställe, utan bara lyft katten till klösbrädan där jag visat den att den ska klösa, sen berömt när den gjort det.

Det kan även vara så att katten inte gillar materialet i klösmöbeln, jag testade en klösmöbel med snurrade snören runt pelarna och det vill inte min katt klösa på, så nu jag har en klösbräda i wellpapp och en i ett vävt/flätat meterial som min katt gillar.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag köpte en pusselmatta för att kunna få ut matta i hela hallen då den har en del kanter å annars hade jag behövt måttbeställa å vet...
Svar
16
· Visningar
1 065
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 707
Senast: MJLee
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 854
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama