Klöser på tapeterna....

Beemergirl

Trådstartare
Min lilla kissekille på snart ett år är hur go och snäll som helst...:love: Men jag har ett problem... Han klöser på tapeterna i tid och otid och det är irriterande nånting.

Är det någon här som har nån bra lösning?

Jezper som han heter, är endast innekatt, har mycket leksaker, flera klösträd/mattor, lektunnel, kartong att leka i mm.mm. Jag aktiverar honom genom att leka med honom ofta när jag är hemma men det blir han oxå väldigt less på ganksa fort... Min fantasi på aktivitet är nu helt borta.
 
Sv: Klöser på tapeterna....

Det gjorde min lille odåga också men han slutade tvärt efter att han blev kastrerad vid 6 mån. Innan dess brydde han sig inte om sina klösträd och nu efteråt klöser han bara på dom. Skumt!
 
Sv: Klöser på tapeterna....

Klösning är bland annat ett sätt för katten att markera sitt revir så platsen som katten klöser på är viktig för katten. Placera klösträd, brädor och mattor på de ställen som katten vill klösa. Sen är ju soffan väldigt trevlig att klösa på oxå men det kan funka med att lägga nån form av tyg över.
 
Sv: Klöser på tapeterna....

Han har gjort det sen han var en liten kisseunge... Blev inte bättre efter kastreringen heller... :(
 
Sv: Klöser på tapeterna....

Placera klösträd, brädor och mattor på de ställen som katten vill klösa.

Kan ju bli lite svårt att sätta klösbräda/träd på väggen ovanför sängen.... ;)

Just för att avleda hans manövrar på tapeter har jag placerat ut många klösbrädor/mattor lite var stans men det verkar inte hjälpa ett dugg...
 
Sv: Klöser på tapeterna....

Gör han det när du sover?

Kan ju vara så att han lärt sig att han får uppmärksamhet när han klöser där.
 
Sv: Klöser på tapeterna....

Gör han det när du sover?

Kan ju vara så att han lärt sig att han får uppmärksamhet när han klöser där.

Det ör völ vad jag listat ut själv oxå, att han bara vill ha uppmärksamhet... Men kan ju lixom inte ignorera när han klöser på tapeten, det blir ju inget kvar av den... :(
Jo han gör det oftast när jag lägger mig eller sitter å ser på tv eller helt enklet inte kan vara hans lekkompis....
 
Sv: Klöser på tapeterna....

Köp en billig dörrmatta och sätt upp där han klöser. Då blir det inga märken och du kan ignorera att han gör det. Förhoppningsvis så slutar han med det då om han har bättre ställen att klösa på.
 
Sv: Klöser på tapeterna....

Köp en billig dörrmatta och sätt upp där han klöser. Då blir det inga märken och du kan ignorera att han gör det. Förhoppningsvis så slutar han med det då om han har bättre ställen att klösa på.

Ja jag får nog helt enkelt göra det.
 
Sv: Klöser på tapeterna....

Min hankatt klöste också på tapeterna när han var yngre när han ville ha uppmärksamhet. Jag satte upp en lackad skiva mot väggen, så att det inte fanns något att "fästa" klorna mot. Det funkade bättre än mer "klösvänliga" material för vår del.
 
Sv: Klöser på tapeterna....

Svarar dig och Beemergirl

Man kan även aktivera och uppmärksamma katterna så pass att de inte har behov av att uppmärksamhetsklösa.
 
Sv: Klöser på tapeterna....

I mitt fall var det inte brist på uppmärksamhet eller aktivering under dagarna, men visst, jag borde ha "uppmärksammat" katten nätterna igenom också eftersom att det var då han klöste och stressade upp sig själv.
 
Sv: Klöser på tapeterna....

Om man då leker och busar med katten tills den lixom inte bryr sig om leksakerna längre HUR ska man då aktivera och uppmärksamma den för att inte klösa på tapeterna nattetid?

Som Speedway säger, man måste ju få sova nån gång oxå.... ;)
 
Sv: Klöser på tapeterna....

Min hankatt klöste också på tapeterna när han var yngre när han ville ha uppmärksamhet. Jag satte upp en lackad skiva mot väggen, så att det inte fanns något att "fästa" klorna mot. Det funkade bättre än mer "klösvänliga" material för vår del.

Har funderat på att sätt aupp typ plexiglas på väggen men inte riktigt fått "arslet ur vagnen"...;)
 
Sv: Klöser på tapeterna....

Nån form av understimulans tror jag det är. En del katter har vääldigt mycket energi som de behöver ha utlopp för. Titta gärna på lite filmer med Jackson Galaxy.

För min del funkar det utmärkt att ägna sig lite åt katterna mitt i natten. De blir/blev nöjda efter 10-15 min. Sen kunde vi återgå till att sova igen.
 
Sv: Klöser på tapeterna....

Jag blev tipsad om att sätta upp aluminiumfolie. Det hjälper otroligt bra för mig. Min katt går inte i närheten av tapeten länge.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp