Klorin + kattlåda

Sastra

Trådstartare
Hur var det nu, fanns det någon anledning till att inte använda klorin för att rengöra kattlådan?
Kan tänka att de ev. tycker att det luktar för starkt, men jag vill minnas att de inte "ska" ogilla klorinlukten? Snälla upplys mig, ni som vet!

Sv: Klorin + kattlåda

Klorin går bra att använda för rengöring. Jag trodde också att det var förstarkt för dem, men mina verkar gilla den doften.
Har för mig att man Inte ska använda klorin om de exempelvis har kissat på golvet, då kan de fortsätta att gå dit.

Ett bra sätt att locka sin katt att alltid alltid göra sina behov i lådan är faktiskt att tvätta den med klorin eller annat medel som innehåller amoniak. Många kattägare gör fel när de torkar upp efter sina katter när dom nångång kissat på *fel* ställe. Då använder dom oftast klorin, villket en katt älskar doften av, sen använder dom citrondoft i lådan som katter normalt avskyr ;). Klorin och ammoniak påminner om kattens eget urin nämligen.

Fortsätt du med din klorintvätt.

Tack alla tre, nu har jag rett ut begreppen! Då var jag inte fel ute i alla fall :)

Varför använda så starka medel som klorin för rengöring av kattlådan? Det kan möjligen vara befogat om katten haft någon sjukdom som man behöver sanera efter, men absolut inte som rutinmässig städning. Vanlig såpa duger gott till det. Klorin är inte särskilt nyttigt för vare sig dig själv eller miljön!

Jag vet vad klorin är ;) Och det handlar absolut inte om någon rutinmässig användning.

Va bra! :)
Det jag skrev var inte enbart riktat till dig, utan rent allmänt.
Som tillägg vill jag säga att Klorin inte är något man RENGÖR med, utan det är ett DESINFEKTIONSMEDEL.

Och då måste jag givetvis hävda att om något är desinfekterat så är det väl ändå rengjort (må vara att det blir en väldigt grundlig rengöring)? :p ;)

Jag håller med dig om att man ska vara restriktiv med klorin och liknande medel.

nja... tar man desinfektionsmedel på något som är smutsigt dvs ej rengjort (vilket man gör med rengöringsmedel och vatten) så är det inte säkert att effekten av desinfektionsmedelt är så stor, mikroorganismer dvs bakterier, virus etc kan vara kvar trots att man tror att de är borta. Vissa desinfektionsmedel inaktiveras nämligen av organiskt material. Klorföreningar, där Klorin ingår, är just ett sådant medel. Skriver mitt exjobb om just detta.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
194
Senast: MJLee
·
Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 576
Senast: Capybara
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 913
Senast: Badger
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 103
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama