Hyacinth

Trådstartare
Kanske en korkad fråga, men varför sliter vovven ner bakklorna själv, men inte på framtassarna?
Fram växer de som ogräs, men jag har aldrig klippt bak. De är korta och fina ändå. Livet mysterier....:D


*nyfiken i en strut*
 
Sv: Klor

de är en jävligt bra fråga.

min ena hund har ika långa på alla tassar. men min lilla dvärgpinscher tuggar av dom två mittenklorna på båda bak. dom yttersta får man klippa. men han tuggar inte på någon i fram. skulle vara väldigt praktisk om han kunde göra de då han är livrädd för att klippa klorna. gör alltid det när det verkligen är akut. uscha! hatar att klippa kor! ska nog låta veterinären klippa istället=)
 
Sv: Klor

Visst förekommer rivstarter, men inte så ofta.

Hon tuggar inte av klorna själv vad jag har sett.

*mysteriet växer*

(naggur, du kan inte fila klorna istället?)
 
Sv: Klor

Det är samma sak med mina båda hundar, att jag har nog inte vad jag kommer ihåg nånsin klippt bakklorna. Är också nyfiken varför det är så.
 
Sv: Klor

Precis vad jag också tänkt på :)

Sen har jag en hund som jag behöver klippa en gång i veckan (men jag slarvar), sen har jag en hund som jag tror jag bara klipper 3 ggr per år, och sen de som är "normala". Den som jag får klippa oftast är den som springer mest, så hon tycker jag också borde slita mest, men icke.. :)
 
Sv: Klor

Min högst personliga teori:
Jag tror det har att göra med hur pass slutna tår hunden har, dvs. vilken vinkel klorna får. Vinklas klorna mer nedåt så slits de naturligt och är de vinklade mer rakt fram så slits de inte. Kanske din hund har bättre vinkel på baktassarnas klor än vad framtassarnas klor har?

Cavalieren som jag hade innan klippte vi aldrig klorna på, de slets ned. Nuvarande hunden sliter inte alls sina klor och måste klippas (växer dessutom som ogräs).
 
Sv: Klor

Efter en snabb studie av vovvens tassar är jag beredd att köpa din teori utan vidare diskussion och eftertanke:D.

Helt klart mer vinklade framåt på framtassarna än baktassarna.
 
Sv: Klor

Vart ju tvungen att studera min hunds tåvinklar och det är samma på min:D Varför är det så då:confused:
 
Sv: Klor

Smart! Stämmer väl överens med mina grabbar. Äldre rottissen sliter sina klor mkt bättre än den yngre. Han också märkt skillnad på fram och bak på båda hundarna. Kul att nån kom på att fråga om det :)
 
Sv: Klor

Du är helt rätt på det. En veterinär förklarade för mig att baktassarnas vinkel är en annan än framtassarnas (i alla fall oftast). Därför slits inte framklorna på samma sätt.
 
Sv: Klor

Intressant!
Min hund klipper jag nästan aldirg baktassarnas klor på.
Sen gör nog hennes många rivstarter och tvära svängar när hon springer lös säkert också sitt..

När det ändå är prat om klor:¨

Min lilla dam har mjukare klor på baktassarna än på framtassarna...
Är det något fel på dom eller finns det någon förklaring till varför det är så? :confused:
 
Sv: Klor

Smart :)
Var tvungen att kika på den tiken som jag väldigt sällan klipper klor på. Och det stämmer, hennes tassar är väldigt lika både fram och bak, de är fina och fasta.
 
Sv: Klor

Min hund har i allafall mycket mjukare klor på baktassarna än på framtassarna, har märkt att de är mjukare att klippa. Tror det kan bero på att framklorna behöer hålla för mera när de gräver osv..
 
Sv: Klor

jag tror också att det är så, och att det dessutom beror på klornas kvalitet. min labbe har mjuka klor och välvda fossingar och på honom jämnar jag bara till klorna då och då. schäfern däremot har stenhårda klor och har "hartassar" så hennes klor slits inte alls och måste klippas mycket oftare.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Redfox
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 074
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 039
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp