Mysgrisen

Trådstartare
Hur långa klor har era hundar? Hur långt framför trampdynan sticker de ut?

Jag klipper klorna på min hund en gång i veckan. Men de växer som ogräs. Kan jag om jag klipper lite och oftare få pulpan att dra sig tillbaka?

Sv: Klor

Hej
Jag klipper oxå varje vecka tycker det är bra! Gillar inte att ha för långa klor på mina hundar. De kan fastna om de är för långa mm om man har otur.. Veterinären har rekomederat mig att klippa ofta så slipper man att pulpan växer för mycket & att klon blir för lång.

Har de blivit för långa är det svårt att få ordning på dem. Bättre i sånt fall att gå till veterinär som ger lugnande och klipper ner ordentligt - sen är det lättare att hålla efter själv.
Att klippa lite och ofta är det jag tycker är bäst.

Jag blir vansinnig när jag hör klorna tar i golvet! Då är det direkt fram med klosaxen!

Men jag klipper ofta och håller klorna väldigt korta, Och helst så nära pulpan som möjligt så att den dras tillbaka!
vill inte råka ut för några onödiga klo olyckor! :)

Jag har klippt mina 1 ggr i v sedan hundarna var 3-4 v. så klorna är riktigt korta. De syns inte när hundarna står upp.

Tycker det är en fördel med riktigt korta klor, då de inte är så stor risk för att de gör sig illa när de far runt i skogen.

hemlig skrev:
Har de blivit för långa är det svårt att få ordning på dem. Bättre i sånt fall att gå till veterinär som ger lugnande och klipper ner ordentligt - sen är det lättare att hålla efter själv.
Att klippa lite och ofta är det jag tycker är bäst.
Såå långa är de inte, men de växer så gräsligt fort.

Mysgrisen skrev:
Såå långa är de inte, men de växer så gräsligt fort.

Det där känner jag igen... Min ena hund behöver jag bara klippa varannan vecka (och knappt det) för att hålla efter klorna, men den andra skulle jag behöva klippa 2 ggr i veckan..... Det är helt otroligt vad hennes klor växer!:eek:

mina har väl rätt långa klor om man jämför här. det hörs när de går men de når inte ner till marken när de står.

min ena hunds klor klipper jag nästan inte alls, bara jämnar till nång gång varannan vecka. den andra hunden måste jag klippa minst en gång i veckan, helst 2-3 för att kunna klippa pyttelite åt gången.

Vi klipper inte våra alls ofta, de sliter bra själva när de går på asfalten.
De är har inga direkt långa klor, men man hör dem när de går över golvet.

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
566
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 877
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka