Kloklippningen gick åt pipsvängen!

FrontLine_

Trådstartare
Igår var det dags att klippa atlas klor igen, och det har alltid gått jätte bra! Men av någon anledning så ville han inte ligga still igår, och när jag klipper sista klon så sprattlar han till, och jag klipper i princip av halva klon! Jag vet, kasst av mig!

Jag har en klotång med "spärr" men den har på något vis gått sönder så jag måste vika den åt sidan för att kunna klippa.. Och ja, jag ska köpa en ny tång..

Till problemet: Det blödde något så fruktansvärt! Och jag vet att det blöder mycket, men det här var överdrivet! Såg ut som att jag hade slaktat en gris..

Han blödde konstant hela eftermiddagen/kvällen, och i morse hade det slutat blöda, men så fort han går en sväng så börjar det igen.. dessutom är han lite småhalt..

Hur ska jag göra för att få stopp på blödningen ?
Is och såna där saker hjälper inte, det blöder ändå..
Att åka till en vet. och bränna är ju en idé, grejen är bara den att närmaste vet. ligger 10 mil bort...

Och bör jag oroa mig över att han är halt?

Sv: Kloklippningen gick åt pipsvängen!

Det var på det där sättet vi fick reda på att settern hade blödarsjukan, han är rädd för klippa klorna och gjorde en riktigt spark och jag klippte för långt:crazy: Vi testade allt! Men fick åka in och bränna innan han skulle förlora för mkt blod.

Hundar har inte så mycket blod så jag skulle nog vara rätt försiktig! Att han haltar är förståeligt eftersom det gör ont, slutar det inte så åk ändå och bränn. Vi gav järnrikt efteråt till settern, blodpudding.

Oj, det där med blödarsjuka har jag aldrig tänkt på:O
Nog för att jag inte tror att han har det, utan jag klippte nog av en alldelens för stor del av klon och eftersom den utsätts för tryck hela tiden kanske det bara är svårläkt..

Hoppas på det iaf :O

Oavsett om du har klotång med spärr eller inte, så ska du inte använda den. Klotången vet inte hur mycket du behöver ta på klon ;)

Har det inte slutat blöda i morgon hade jag åkt och köpt ett medel man kan smörja på, på klon så det slutar blöda. Fråga i din hundaffär, för jag minns inte vad det heter.

Igår var det dags att klippa atlas klor igen, och det har alltid gått jätte bra! Men av någon anledning så ville han inte ligga still igår, och när jag klipper sista klon så sprattlar han till, och jag klipper i princip av halva klon! Jag vet, kasst av mig!

Jag har en klotång med "spärr" men den har på något vis gått sönder så jag måste vika den åt sidan för att kunna klippa.. Och ja, jag ska köpa en ny tång..

Till problemet: Det blödde något så fruktansvärt! Och jag vet att det blöder mycket, men det här var överdrivet! Såg ut som att jag hade slaktat en gris..

Han blödde konstant hela eftermiddagen/kvällen, och i morse hade det slutat blöda, men så fort han går en sväng så börjar det igen.. dessutom är han lite småhalt..

Hur ska jag göra för att få stopp på blödningen ?
Is och såna där saker hjälper inte, det blöder ändå..
Att åka till en vet. och bränna är ju en idé, grejen är bara den att närmaste vet. ligger 10 mil bort...

Och bör jag oroa mig över att han är halt?

Hej det finns blod stopp på apoteket.
Man tar på en liten dutt med en toppsy. Så låter man de va en stund. Så slutar det.
Kommer inte ihåg va det heter nu.
skit efektivt.

det heter clip stop eller nåt......det gör iaf att blodet kouagilerar (osäker stavning) dock kan det hända att hon hunden går på asfalt/ grusväg river upp det igen, men på med det igen bara!!

Oavsett om du har klotång med spärr eller inte, så ska du inte använda den. Klotången vet inte hur mycket du behöver ta på klon ;)

Har det inte slutat blöda i morgon hade jag åkt och köpt ett medel man kan smörja på, på klon så det slutar blöda. Fråga i din hundaffär, för jag minns inte vad det heter.

Nej jag vet, jag brukar bara använda den som en säkerhet så såna här saker inte ska hända;) Hellre att jag har ett stopp och kanske får klippa två gånger, än att klippa av halva klon som hände nu haha..

Till alla: Det har slutat blöda nu tack och lov, men borde man vara orolig för någon infektion eller något ?

Hej det finns blod stopp på apoteket.
Man tar på en liten dutt med en toppsy. Så låter man de va en stund. Så slutar det.
Kommer inte ihåg va det heter nu.
skit efektivt.

Vi hade det hemma och försökte, men inte ens det lyckades och veterinären sa att det berodde på blödarsjukan, blodet ville helt enkelt inte koagulera sig. vi testade även med egen lödkolv hemma eftersom det var bråttom men åkte in till veterinären sen för att bränna 'mer ordentligt' och se över hundens status iövrigt, han mådde bra men blev ordinerad järnrik kost som en liten hjälp i återhämtningen. Jag är sjukt glad över att min egna hund har vita klor och är lättklippt;)

Liknande trådar

Hundhälsa Hur gör ni när ni klipper klorna och vad har ni för kriterier? Ligger, sitter eller står hunden? Är den på golvet, i soffan, på bord...
2
Svar
39
· Visningar
2 244
Hundhälsa Herregud, jag är nog inte gjord för kloklippning! Skulle klippa valpens klor för första gången och var inne på tredje klon. Precis när...
2
Svar
21
· Visningar
6 001
Senast: Flixon
·
Övr. Hund Klippte min hunds klor tidigare i kväll och råkade visst klippa för nära pulpan på en klo, hunden sa inget och det började inte blöda...
Svar
6
· Visningar
10 263
Senast: LakritsZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka