Kloklippning

S

Smillan

Jag undrar hur ofta ni klipper klorna på era hundar ?
Hur ofta rekomenderas det att klippa klorna.

Sv: Kloklippning

Jag brukar försöka :angel: klippa klorna på mina varannan, var tredje vecka... Då håller dom sig korta och fina plus att man bara behöver "toppa" dom...

Klipper dom när jag hör hur det klappar på golvet .
Då är det dags ;)

En gång i veckan.

Tar en liten flinga per gång. Klorna håller sig mkt kort och fina. Det tar 1-2 min att klippa klorna på hunden så varför inte göra det ofta.

kpist skrev:
Tala för dig själv ;)

Ha ha... ja men det bör ta 1-2 min att klippa klorna på en hund. :D

Det är bara till att sätta igång å träna. :angel:

Ooh, vi har tränat.. Nu är det bara matte som fortfarande är långsam och måste koncentrera mig. Jag är inte lika lättlärd (läs, lättmutad) som hunden. :D

Jag måste klippa minst en gång i veckan. Klorna växer som ogräs och även fast jag klippt dem på klapprar de i golvet. Pulpan ligger så satans långt ut. Det är inte roligt.

Om Du ska in och söva hunden någon gång framöver, så be vet. klippa ner pulpan.

Annars så kan man ibland lyckas få pulpan att "krypa" tillbaka om man klipper väldigt ofta, 2-3 dagar/v, och klipper väldigt tätt inpå hela tiden. Inte så mkt att hunden ömmar, men precis på gränsen.

Vissa hundar sliter inte klorna så mkt, oavsett hur mkt de motionerar, de beror på hur tassen är byggd. En del har klorna i backen och en del har klorna lite mer "bakåtvinklade" så de inte ligger an mot marken lika mkt.

Jag kan mycket om hundar så skicka gärna meddelanden till mig om ni undrar nått!! :)

Jag har försökt att klippa ner klorna så nära pulpan som möjligt i hopp om att den ska dra sig tillbaka. Vid sista klippningen försökte jag till och med att fila ner. Hoppas det blir bättre när man filar.

Det skumma är att framklorna växer mycket snabbare än de bak. Bak kan man nästan inte klippa nåt på alls medan framklorna är jättelånga. Antagligen är väl hunden en av de som helt enkelt har den dumma vinklingen på klorna och alltså ett hopplöst fall.

OM hunden ska sövas nån gång kanske vi klipper ner klorna då. Hoppas jag aldrig behöver söva honom dock...

Det funkar ibland med att lysa med en lampa på ovansidan av klon, samtidigt som någon tittar under klon och klipper. Då kan man oftast se pulpan lysa igenom.

Annars så klipper man flinga för flinga tills man kommer till en svart prick i klon. Klon blir ju lite grå där man klippt, men när man börjar närma sig pulpan så kommer det en svart prick eller liten svart "hålighet" mitt i klon. Då är det dags att sluta klippa.

Men säkrast tycker jag är att klippa en eller två flinga i veckan, då håller sig klon kort och man behöver aldrig oroa sig för att man klipper för mkt.

Har haft valpen hemma i två veckor nu och hittills klippt 4 gånger. Dels för att vänja henne, dels för att hennes klor växer väldigt fort!

jag vänder runt mina hundar på rygg för att se ordentligt. den ena hunden mutar jag med korv och blodpudding (hon får en bit EFTER varje klippt klo) och numera klipper jag utan en massa skrikande och ryckande i tassen (från hennes sida alltså). den andra får en korvbit efter att vi är klara.

den ena klipps minst en gång i veckan + att jag filar lite med en fotfil. hennes klor växer snabbt och slits inte alls av sig själva. den andra hundens klor är ganska sköra och slits ner av sig själva, där jämnar jag till när det behövs (1-2 ggr/mån normalt, ibland oftare).

båda mina har svarta, helt ogenomskinliga klor, men jag har en vass klippare och klipper pyttelite åt gången. hellre flera små klipp än ett för stort. känner man efter lite med nageln så blir klon lite mjukare när man börjar närma sig pulpan. har man en rädd hund (eller om man är nervös själv) kan man fila med en fotfil. vanliga nagelfilar är ofta för små. men visst har det hänt att man klippt snett! så gäller det att ha blodstopp hemma och att behålla lugnet. L har jag klippt i pulpan ett flertal gånger innan jag lärde mig att vissa klor ska man inte klippa på honom, men inte har han blivit rädd för det.

Min hunds klor växer dels vanvettigt snabbt och dom växer "rakt fram" (nuddar inte marken även om dom är jätte långa)
Så jag får klippa dom 1-2 gånger i månaden.
:smirk:

Passa på att klippa när tassarna är ordentligt blöta. Då är det en rejäl skillnad i textur på klon där den har pulpa jämfört med bara klippbart. Känn med fingret på klons undersida.

Mvh,
Duvan

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
609
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Har upptäckt att Tilda har märkliga förhårdnader eller liknande på sina två baktassar. Jag har inte tidigare sett detta, även om hon...
Svar
7
· Visningar
1 472
Senast: Rugge
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 230
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar