Kloklippning

Sasse

Trådstartare
Finns det något knep för hur man klipper klorna rätt? Jag har på senare tid märkt att en del av klorna "skalas av", de lossnar från spetsen men inte fästet (tån). Katten tycker att det är väldigt obehagligt när jag försöker pilla bort de avskalade resterna eller klipper ner klorna mer. Jag har försökt fila istället, men det tyckte han också var väldigt obehagligt. Hur gör man för att klippa klorna egentligen, utan att de skalas av? Finns det någon annan anledning att det blir som det blir?

Tacksam för svar.
 
Sv: Kloklippning

Jag förstår kanske inte riktigt hur du menar. Klorna består av flera "skal" eller lager. När vi klipper klorna tar vi bort spetsen på några skal. Jag undviker att pilla på dem för att undika att skada något längre ner på klon. De brukar lossna naturligt efterhand.
 
Sv: Kloklippning

Vassare klotång och bra vinkel när du klipper minskar risken att de flisar sig :)

Men om klospetsen inte hänger kvar i fliken är det väll inte hela världen om den sitter kvar ett tag, brukar ordna sig om katten har tillgång till klösbräda av något slag =)
 
Sv: Kloklippning

Jag förstår kanske inte riktigt hur du menar. Klorna består av flera "skal" eller lager. När vi klipper klorna tar vi bort spetsen på några skal.

*svarar båda*

Jag förstår hur du menar i alla fall. Att jag inte tänkte på det innan ;) Tycker bara det är konstigt att det har blivit mer och mer med tiden. Förut var det aldrig några problem med att klorna skalades av, men nu är det flisor överallt. Jag kan inte undvika att pilla på dom heller, för jag måste pilla fram klon när jag ska klippa. Jag kan inte heller undvika att klippa då min katt inte lyckas fila ner sina klor själv, vilket betyder att han fastnar i allting när klorna är vassa.

Men tack båda för svar :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 212
Senast: GoLightly
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 278
Senast: Mkb
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 550
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 696
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp