kloklippning på svarta klor

L

liljekonvall

Jag brukar titta över/klippa klorna på min hund ca 1 gång i veckan(iallafall varannan).Inga problem med klippningen men hur fasiken ser man var pulpan går på de svarta klorna?Hon har ungefär hälften genomskinliga och hälften svarta.Jag försöker hålla klorna ganska korta och vill ha dem så,men jag vill inte förstöra hennes förtroende genom att klippa henne då hon var lite besvärlig att klippa då hon kom hem till oss som 7 månaders valp.Så hur gör ni?klipper ni o chansar eller gör ni som jag gör, o bara klipper jättelite för att vara på den säkra sidan?Läste eller hörde något om "spåret" under klon ,men vad går jag efter då?Spåret verkar ju sluta bara någon mm från klospetsen:confused:

Sv: kloklippning på svarta klor

bad min vetrinär visa mig sist, för jag har gjort som du.
man skulle tydligen klippa lite i taget till man ser en prick som ser lite genomskinlig/vit. då är man nära pulpan.
'vet inte om det blev så bra förklaring, tycker det är lurigt själv. hans bakfötter har jag fått bra kläm på men fram tror jag att jag skulle kunna klippa mer på...

Jag gör det så lätt att jag litar på att pulpan är ungefär lika lång på alla klor, så jag ställer som in kloklipparen efter dom "vita" klorna, och så klipper jag dom svarta lika korta också. Har lyckats klippa han i pulpan två ggr, men det har varit på dom vita klorna båda gångerna haha.

bad min vetrinär visa mig sist, för jag har gjort som du.
man skulle tydligen klippa lite i taget till man ser en prick som ser lite genomskinlig/vit. då är man nära pulpan.
'vet inte om det blev så bra förklaring, tycker det är lurigt själv. hans bakfötter har jag fått bra kläm på men fram tror jag att jag skulle kunna klippa mer på...

Tack för tipset:bow:Ska kolla detta nästa gång det är dags...

Jag gör det så lätt att jag litar på att pulpan är ungefär lika lång på alla klor, så jag ställer som in kloklipparen efter dom "vita" klorna, och så klipper jag dom svarta lika korta också. Har lyckats klippa han i pulpan två ggr, men det har varit på dom vita klorna båda gångerna haha.

Men är det inte så att pulpan drar sig tillbaka desto närmare man klipper?Detta borde ju innebära att pulpan är längre på de svarta eftersom dem blir "mindre" klippta...

jo låter man klorna bli långa så växer ju pulpan med ut. därför är nog mina framklor längre än bak tror jag.

jo låter man klorna bli långa så växer ju pulpan med ut. därför är nog mina framklor längre än bak tror jag.

Jag ska definitivt "leta" efter det vita du beskriver..Jag är ju livrädd för att klippa för långt som sagt.Just nu har hon ju hälften perfekta o de svart är längre

Fotbada hunden innan klippning. Då syns "pricken" väldigt bra.

Men är det inte så att pulpan drar sig tillbaka desto närmare man klipper?Detta borde ju innebära att pulpan är längre på de svarta eftersom dem blir "mindre" klippta...

Joo jag har hört det också, men det kanske handlar om en jätte liten bit? Altså jag har faktist ingen aning, det har funkat att klippa min hund efter ett generellt mått, men det kanske inte gör det på din och det är väl inte värt att riskera om hon varit lite osäker tidigare. Det som är skönt med min hund är att han är en "tuffing" och märker knappt att man råkar klippa lite för långt haha.. :bump:

jag har en dyr klotång a la giljotinmodell.. med den kan jag skiva tunna tunna skivor när jag blir osäker och då har man ju en chans att se den där vita pricken.. annars kan man ju fila ner klon med en fotfil eller liknande så man får ett hum om vart pulpan är:idea:

en sån vill jag med ha men hittar ingen. uppfödaren hade en sån och de går ju dubbelt så fort som med en vanlig...

nu har jag inte provat andra av liknande modell än den jag har.. men kompisar som köpt billigare modeller har förkastat dom helt.. Jag köpte min på huveröds, tror dom har internetshop också..
Det krävdes dock ett par kloklippningar innan man upptäckte det fantastiska med den, då tekniken var rätt annorlunda.. jag kan ju klart säga att den var värd varenda krona:love:

ser man den i solljus?? har jag aldrig sett...måste kolla noga nästa gång!

jaha, ska gå in och kolla den. min ser ut som en jätte sekatör, hihi och det behövs kan jag säga till min grandis. herregud vilka hårda klor.

förresten är det någon som vet om det är olika för vänsterhänta och högerhänta? jag fick aldrig någon riktig kläm på det där innan jag kom på att lägga hunden ner och klippa från fel håll. jag som är vänsterhänt kände att klipparn tog från fel håll om man säger så...tills jag vände på hunden

Liknande trådar

Hundhälsa Råkade tyvärr klippa i pulpan på hunden förra månaden och sen dess är hon rabiat vid kloklippning. Vi kör lite avslappnande övningar...
2
Svar
21
· Visningar
4 038
Senast: snorp
·
Övr. Hund Hur skulle ni tolka denna hunds beteende? Hund som är näst intill omöjlig att klippa klor på hemma. Ägaren tar hunden till hundtrim...
Svar
8
· Visningar
1 328
Hundhälsa Hur gör ni när ni klipper klorna och vad har ni för kriterier? Ligger, sitter eller står hunden? Är den på golvet, i soffan, på bord...
2
Svar
39
· Visningar
2 244
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 375
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka