Kloklippning kanin

S

stamp

Har förstått att här finns många människor som är duktiga på kaniner. Har eftersatt kloklippningen på kaninen (har så dåligt samvete), klorna är nu väldigt långa. Någon som vet hur långt ut i klon som pulpan går, detta då jämfört med en hundklo. Vet inte alls hur mycket jag vågar klippa.
Tacksam för hjälp

Sv: Kloklippning kanin

Blir pulpan inte längre ju längre klon blir? Lite svårt att säga hur långt ut den går då?
Prova att klippa lite åt gången och klipp oftare så borde du få ner längden på både pulpa och klo rättså snabbt?

Har kaninen vita klor är det ju väldigt lätt att se.
Har en hona här hemma som har mörka klor.
Då brukar jag ta hjälp utav en liten ficklampa för att lysa igenom klon och se vart pulpan är.
När jag klipper klor brukar jag linda in kaninen i en liten handduk och sen lägga den på rygg emellan mina knän.
Supersmidigt om man är själv!

Finns bilder (som jag tagit) i denna artikel om just kloklippning.

Antar att kaninen har mörka klor? ;)

Testa att lysa upp klorna med en ficklampa eller så, de är ju lite transparenta så då ser du ju på ett ungefär var pulpan är. Annars så kan du ju ta kaninen till en veterinär så fixar de det, om du är osäker. :)

Tycker ofta att kaniners pulpa växer mindre än vad tex hundars gör. Man brukar kunna klippa rätt så mycket, men det bästa är att klippa många små klipp så du är helt säker på när du ska sluta klippa.

Tack till er som svarade. Försökte lysa med ficklampa, såg pulpan på dom klor som är lite ljusare. Klippte liten, liten bit i taget. Det tog lång tid men nu är det klart.
Ha en bra dag

Liknande trådar

Däggdjur I min del av landet finns det inte vilda kaniner. Tydligen så har dock en del tamkaniner lyckats överleva i det vilda och blivit...
Svar
13
· Visningar
1 453
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
1 003
Senast: Blyger
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 565
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 939
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar