Fengur

Trådstartare
Hej!
Jag ska få en klogroda i morgon :) . Jag har sökt lite på nätet om den men hittar inte så mycket. Läste att de inte ska ha så mycket vatten i akvariet, ca 10 cm,stämmer det? Denna groda är albino, ca 6 cm lång och är nu ca 6 månader, kommer den bli större? Hur ska miljön vara i akvariet? Går det bra att den enbart äter mygglarver eller behöver den något speciellt?
Jag får grodan av en privatperson som inte vet så mycket om den, därför har jag många frågor.

MVH Sanna

Sv: Klogroda

Har för mig att den blir cirka 10 cm när den vuxit färdigt och att den käkar upp alla fiskarna som den bor med om de är för små.. :crazy:

Den ska bo i ett akvarie, 70-100l vatten, och den ska ha mycket mer än 10 cm vatten eftersom den är helt vattenlevande. Om du ska ha den ihop med fiskar så är det bra om de är modell större, min groda är ca 6 cm och den får lätt i sig guppys och liknande fiskar. Mycket växter i akvariet är bra oxå, då har fiskarna nåt att gömma sig i lite. De äter lite vad som helst, tex mygglarver, fiskmat, fiskpellets, fråga i zoobutik.

Senast ändrad:

Då vattennivån bör ligga på 10-20 cm så behövs inget megaakvarium.

Senast ändrad:

Då borde min och kompisens grodor vara döda då, vi har ca 50 cm vattendjup... Det är väl som med andra djur i fångenskap, ju större desto bättre. Våra grodor skulle förmodligen må mycket sämre av att bo i ett mindre akvarie med tanke på hur mycket de simmar omkring.
Från repti.net:
Klogrodor (Xenopus laevis & Hymenochirus curtipes)
Klo grodorna tillhör slektet pipidae.
Det finns 2 sorter: stor klogroda (xenopus laevis(12-13cm)) och dverg klogroda (hymenochirus curtipes(3-5cm))

Klogrodorna är helt vattenlevande och behöver ingen landdel. De små klogrodorna kan man ha tillsammans med fiskar eller i ett eget akvarium. Ett grod-akvarium ska vara minst 30-40 l för de små och 70-100 l för de stora. Ha ganska fin sand på bottnen så att de kan böka.
De vill ha många gömmställen. Ha mycket flytväxter, java mossa och buskiga plator till de små grodorna.
De smä grodorna gillar stockar med hål i (de kryper in i hålen). De stora grodorna vill gärna ha torv på botten och kanske några tåliga plantor.

Om du vill ha dem tillsammans med fiskar så ska du ta de små grodorna - de stora är rov djur och äter fiskar (de små äter guppy yngel).
Hur vet man om det är små eller stora man köper?
När de stora säljs lliknar de dom smågrodorna.
Men det finns någr skilnader:

1. De små är oftast smalare och har rörligare huvud.

2. De stora finns i en albino-variant (Guldklogroda).

3. De stora har slätare hud.

De stora kann du såklart ha tillsammans med större fiskar som malar, ciklider och en del stora karpar och myroider.

Klogrodorna är enklare och billigare en de flesta andra grodor. De behöver ingrt special terrarium, de äter torrfoder och kostar bara 35-45 för små, 50-65 för stora.
De brukar äta torrfoder tabletter som ligger på botten.
Ha helst 4-9 st av grodorna - då kann de få ägg!!
klo grodorna är perfekta nybörjar grodor och är letta att få tag på.

OBS! om en groda ser död ut så peta på den innan du tar upp den, de ligger oftast stilla vid ytan och ventar på att en insekt ska flyga förbi.
På natten kann grodorna sjunga.Det låter ungefär som em microvågsugn. songen visar att grodorna trivs.

Varför BÖR de ha ett vattendjup på 10-20 cm då??? I naturen lever de ju i sjöar som har betydligt djupare vatten. Och om de ska ha ett vattendjup på 20 cm, hur stor ska bottenytan vara då? Kompisen har sina 3 grodor i ett 500l akvarium, hon har haft de där i ca 6 år, de verkar inte lida.

Därför det finns djurskyddsbestämmelser även för en klogroda. Jag har heller inte påstått att grodor i ett megaakvarium har det dåligt..har skrivit att man behöver inte överdriva storleken eftersom dom inte kräver stora ytor..inte ens i det fria. Även om dom kan bo hela livet under vattnet så bör dom ha en landdel där dom kan gå upp och vila.

Vilar gör våra grodor i vattnet på botten, de är bara uppe och hämtar luft vid ytan ibland. Med tanke på hur våra grodor simmar omkring emellanåt så anser jag att det är djurplågeri att ha de i ett litet akvarie med endast 10 cm vatten. Hade min groda i ett betydligt mindre akvarie förut, sen den fick flytta till ett större så har den börjat äta mer och rör sig även mycket mer än förut.

Hej!
Tack för bra svar! Jag har inte fått grodan än, det blir på helgen istället men det var kanske bättre så jag hinner köpa lite växter. Går sanden att köpa på zooaffär?

MVH Sanna

Djurskyddsbestämmelsen för dvärgklogroda är att den räknas som hel akvarisk art.
Jag hittade att det MINSTA vattendjupp skall vara 15 cm.
10 cm är med andra ord enligt bestämmelser för litet vattendjup.
Källa L80:
http://www.djurskyddsmyndigheten.se...m/shared/PDF_foreskrifter/DFS_2004_16_L80.pdf
Sidan 47.
Vad grodarterna räknas till hittar du på sidan 71.
Förövrigt kan jag ingenting om grodor men är road av att läsa L80 :D
Jag brukar uppmana folk att läsa lagar, förordningar och föreskrifter själva istället för att lita helt på uppgifter från tredje person. Uppgifter tenderar allt för ofta vara fel allt för ofta när dom kommer från tredje eller tom fjärde person.

Dvärgklogroda ja, men sen finns det större klogrodor oxå. Är de större än 8 cm ska de ha minst 20 cm vatten.

Jag sa MINSTA djup hos den mindre arten av klogroda för dom större orkade jag inte leta upp :angel:
Det får den som är mer intresserad göra. Det var därför jag angav sidor och lade till länk samt angav MINSTA djup och att det var för dvärgklogroda :)

Mm, ja vet. Var tvungen att tillägga bara, det jag skrev var vad kompisen hittade i papperen på sitt jobb i zoobutiken. :D

Det finns i zoobutik ja. Jag har akvariegrus till min, tycker att det är snyggare. Sen har jag en större rot i akvariet, snyggt och så brukar grodan ligga under roten och vila. Har du ett större akvarie kan du ju köpa lite fiskar att ha i oxå, blir lite roligare att titta på då. Jag har både fiskar, ampullarior och räkor ihop med min groda. Fast fiskarna bör ju vara av större modell då.. Flytväxter är snyggt att ha i oxå, fiskarna kan gömma sig och grodan gillar att ligga intrasslad i växten och vila. Lycka till med din groda!!

Hej!
Allt går bra med grodan! Jag tror han trivs bra då han simmar runt och gräver på botten mycket mer än hos förra ägaren. Han äter nu enbart röda mygglarver, räcker det eller behöver han något mer? Hur mycket och hur ofta behöver de egentligen mat? Han får nu mat varje kväll, ca 3 gram per gång av sina mygglarver, är det lagom? Jag har ingen aning. Har försökt mäta honom och han är 7-8 cm när han "sitter".

MVH Sanna

Min får mygglarver 2 ggr i veckan, sen äter han fiskmat och pellets när jag matar fiskarna. Min är rund och fin så det verkar räcka med den maten för honom. Fast han får nog i sig en å annan fisk oxå emellanåt.. :smirk: Skönt att han verkar trivas!!

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 221
Senast: Efwa
·
Trädgård & Växter Vi har en damm/göl/pöl på vår mark, ca 60x20 m stor. Enligt tidigare ägare så var det personen innan dem som grävde den med syfte att...
Svar
19
· Visningar
2 297
Hästmänniskan Hej allihopa! I Oktober förra året köpte jag min D-ponny. Skulle vara en underbart snäll häst, inga olater och den tryggaste som...
2
Svar
30
· Visningar
6 301
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka