_86a_

Trådstartare
Vi ska nu i 2 månader ungefär utfodra med hösilage som innehåller rätt mycket klöver. Tyvärr har vi ingen analys. Hade tänkt göra det, men sen blev det så att vi använde stallägarns hösilage i höstas, och ska nu i vår använda hösilage från två olika åkrar. Det kändes för dyrt att skicka in flera olika analyser, plus att ett samlingsprov inte var aktuellt eftersom hösilaget skiljer sig väldigt mycket åt.

Men, nu tänkte vi i alla fall försöka göra det bästa av situationen och försöka få till någorlunda foderstater. Hösilaget ser ut att vara tidigt taget, så det borde vara någorlunda energirikt, och klöver är ju proteinrikt, så jag oroar mig inte för de värdena.

Det jag börjae fundera på var kalcium och fosfor.. Klöver är ju kalciumrikt. Vad jag har förståt så gör det inget så länge koten håller sig under 3. En frisk häst kissar ut övrskottet av kalcium. Men om det blir ännu högre då?

Vad kan föresten brist på fosfor leda till? Anledningen till att jag frågar är att jag bara ger hösilage, inget kraftfoder (1 dl kraft om dan som skrammel i krubban tycker jag inte räknas). Spannmål är ju fosforrikt. Men jag vill inte ge någe spannmål, min häst är pigg så det räcker och blir över, och som sagt var så tror jag han får den energi han behöver från hösilaget.
Vi ger nu krafft-miner blå. Men det har ju en kvot på 4! Det är väll inte så bra i det här läget? Ska vi ge grön i stället? Det har ju en kvot på 2 i alla fall... Vet ju att vit innehåller mer fosfor än kalcium, men vet inte om jag vågar ta det när jag inte har nån analys..

Hoppas nån orkade läsa igenom allt, och har några kloka råd!
 
Sv: Klöver

Kom på en sak till. Miner blå kanske nästan bara används när man ger rätt mycket spannmål? Ja vet, ja vet, det beror på vad analysen visar! Men, när hösilaget har någorlunda normalvärden borde väll alltid miner grön vara bättre än blå?
 
Sv: Klöver

Det vanligaste symptomet på fosforbrist är rakitis med skör skelettvävnad som följd. Fortsätter bristen får hästen minskad aptit vilket påverkar tillväxten. Källa: Vitamin och mineral-ABC utgiven av Krafft.

Om det bara är fosfor du är ute efter så finns det rent att köpa hos granngården etc. Men jag skulle inte laborera runt utan att ha en mineralanalys, det kan ju bli hur fel som helst!
//marti
 
Sv: Klöver

Jo, men nu har vi ingen analys! Känns väldigt dyrt att göra en analys på foder som räcker 1-2 månader. Vill göra det bästa av situationen ändå!

Vill inte hålla på o mixtra med en massa preparat när jag inte har nån analys. Men mineraler tänker jag ge eftersom det nästan alltid behövs. Selen tex. finns ju knappt i hösilage. O nu vill jag ha någons mer syn på vilka mineraler som kan tänkas vara lämpliga?
 
Sv: Klöver

Vårt hösilage innehåller också den del klöver. Min foderrådgivare som räknar ut foderstater till mina hästar sa att hösilaget hade normala värden. Jag ger miner blå till alla mina hästar allt ifrån åringar till mina tävlingshästar. Det är bara avelsstoet som får miner grön i slutet av dräktigheten.
 
Sv: Klöver

Okey, hm, kanske skulle hålla mig till blå då. Men jag ger inge spannmål, det är ju fosforrikt. Får dina hästar havre, korn eller liknande?
 
Sv: Klöver

_86a_ skrev:
Okey, hm, kanske skulle hålla mig till blå då. Men jag ger inge spannmål, det är ju fosforrikt. Får dina hästar havre, korn eller liknande?

Jag ger de flesta av mina hästar havre, betfor och miner blå. Några av tävlingshästarna får andra foder typ Mustang original. Hade jag varit som du så hade jag fortsatt med miner blå och köpt en burk med bara fosfor tillskott.
 
Sv: Klöver

Hur mycket havre ungefär?

Jag tycker inte om tanken på att pytsa med en massa extra tillskott när jag inte har en analys. Fast i o för sig kanske det blir på samma sätt med de "vanliga" mineralerna. Känns bara mer naturligt att ge av dom på nått sätt.
 
Sv: Klöver

_86a_ skrev:
Jo, men nu har vi ingen analys! Känns väldigt dyrt att göra en analys på foder som räcker 1-2 månader. Vill göra det bästa av situationen ändå!

Fast det beror ju på hur många hästar ni har och hur många hästägare det finns som kan dela på kostnaden? Är det flera hästar kan det ju bli lika dyrt att ge foder som inte behövs...
 
Sv: Klöver

_86a_ skrev:
Hur mycket havre ungefär?

Jag tycker inte om tanken på att pytsa med en massa extra tillskott när jag inte har en analys. Fast i o för sig kanske det blir på samma sätt med de "vanliga" mineralerna. Känns bara mer naturligt att ge av dom på nått sätt.

T e x min tre åriga halvblods häst får 1/2 kg havre om dagen. Sen får tävlingshästarna alltifån 1/2 kg havre och upp till 2 kg om dagen beroende på hur hårt de går.
 
Sv: Klöver

Vi är 2... Under den här säsongen har de gått/kommer gå på hösilage från 4 olika åkrar.. Det vi har nu kommer inte räcka mer än dryga månaden har jag nu räknat ut. Om vi skulle göra en analys skulle det i sånna fall vara på nästa parti som de kommer gå på resten av våren. Men vi gör nog ingen analys på det heller, det får gå den här säsongen. Ska försöka få tag på hösilage från samma skörd nästa år, och göra en analys då. Känns ju betydligt tryggare..

Men ska man se det positivt så borde det inte vara brist på samma saker i de olika partierna.. :crazy:

Sanette: Då får dina hästar en del fosfor från havren ja. Hm, jag blir lite rådlös. Vill inte ge havre och vill inte ge extra tillskott. Jag är inte jätte orolig för att hösilaget skulle ha för låga värden av kalcium, klöver är ju kalciumrikt. Miner grön innehåller ju mer fosfor än blå. Den har ju en kvot på 2 i stället för 4 som den blå. Fast å andra sidan är det ju absolut inte bra om han får för mycket fosfor i förhållande till kalcium. Inte för att jag tror att han kommer få det, men det känns ju onödigt att chansa. Kanske är lika bra att ge blå ändå. Dessutom har de balarna vi använt först inte innehållt så jätte mycket klöver, det är de som är tagna lite längre ner på åkern som innehåller väldigt mycket klöver och det var nog bara 10 st, dvs. de kommer räcka omkring 25 dagar.

Hm, jag bara virrar runt!

MEN, tack för hjälpen ändå! Skönt att nån vill hjälpa till! :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har fått analys på hösilaget jag beställt och jag får inte ihop mineralerna hur jag än gör. Det saknas fosfor och kalcium. Vad har...
Svar
14
· Visningar
1 118
Senast: sweep
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: mackan
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 192
Senast: isafore
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 157
Senast: bizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp