E

Egonson

Har hört några som säger att klöver på något sätt inte är bra för hästar, och vad jag uppfattar det som är det risken för proteinöverskott de syftar på.
Är det någon klöversort som är rentav farlig för dem att äta?
 
Sv: Klöver

Alsikeklöver innehåller ett ämne som kan ge fototoxiskt eksem alltså hudskada när solen lyser på hud med detta ämne i.

I ö är klöver sannolikt en bra proteinrik vallväxt för hästar. Själv är jag uppväxt med uppfattningen att vit- och rödklöver kan ge fång. Jag tror inte längre att det är så men säkra bevis saknas.

Klöver innehåller mycket mindre av fruktaner än gräs. Fruktaner är det socker som man kan framkalla fång experimentellt med. Fruktannivån är som högst i gräsen när klövern blommar. Gräsen blommar senare och då har fruktannivån i dem sjunkit.

Det kan vara så att generationer av hästfolk har sett hästar få fång och förknippat detta med de mängder av blommande klöver de samtidigt sett fast det egentligen var de unga gräsen som var farliga.. Varken teoretiskt eller experimentellt har man sett ngn koppling mellan klöver och fång.

Rödklöver innehåller mycket växtöstrogen. Stort intag skulle kunna störa brunst men jag har inte sett ngn studie på häst om det.
 
Sv: Klöver

Ok. Då vet jag lite mera. Tack så mycket :bow:

Alsikeklöver, går den att förväxla med vanlig vit- och rödklöver utseendemässigt?
Är det något man strikt bör avstå från, eller gör det något om hästen råkar peta i sig en och annan?
 
Sv: Klöver

Har även hört detta så jag gick och klippte all klöver i hästhagen och räfsade ihop det och slängde det i somras eftersom min häst har haft fång tidigare... var detta alltså i onödan? Det var rödklöver i hagen.
Vår granne sa att frusen klöver inte var bra för korna, är det samma missuppfattning eller någon annan anledning??
 
Sv: Klöver

Har hört att just rödklöver är för kraftigt för hästar,men att vitklöver går bra i liten mängd...
mvhR :) :)
 
Sv: Klöver

Just det där med frusen klöver, eller fruset gräs i största allmänhet, ska man tydligen vara försiktig med när det gäller fånghästar.

Det har diskuterats här tidigare, men jag minns inte exakt hur det var. Kanske någon annan har mer info?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: screen
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 406
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 737
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 441
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp