Klösande katter

Winni

Trådstartare
Vad kan man göra för att få katter att låta bli att klösa på möbler och tapeter? Jag är inte direkt nybörjare på katt, är uppvuxen med katter och har haft några själv nu i vuxen ålder. Beroende på hur jag har bott så har katterna gått ut och in som de själva vill eller promenerats några gånger per dag i koppel. De har haft tillgång till klösbräda som de också användt, men lik förbaskat har de när de fått tjansen gått på möblerna eller tapeterna. Jag har fyat när jag kommit på dem med att "hänga i en stoppad möbel" och sedan burit dem till klösbrädan och de har då direkt klöst på den, så det verkar de fatta. Två var så smarta att de gick in i en garderob som hade mjukare väggar (typ anslagstavla) och klöste och det såg man ju inte fören man hittade en massa vägg på garderob golvet.

Nu har vi flyttat till ett hus som vi renoverat och läget är perfekt för katt och jag börjar längta efter en gosekatt. Men min sambo är tveksam med tanke på om den börjar riva på väggar och sånt. Inte så kul när man lagt ned nästan två år på husrenoveringen. Men finns det något knep? Är någon raskatt mindre benägen än huskatt (bondkatt)?
 
Sv: Klösande katter

Har du testat klösbräda i wellpapp med tillhörande liten påse "kattknark" att strö på?
 
Sv: Klösande katter

Tackar för svaren! Jag har inte testat den med papper och knark :smirk:. Har inte sett någon sån förr heller, men det kan ju verkligen vara värt att leta efter.

Och jag har inte haft mer än en klösbräda heller. Har aldrig ränkt på att ha fler, men det vekar ju vara en jätte smart idé.

Ska prata med sambon och berätta det ni sagt så kanske han går med om en kissekatt tillslut.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 187
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Jag och pojkvännen funderar starkt på att skaffa katt nu till sommaren, och självklart har jag tusen frågor, trots att jag är uppväxt...
Svar
3
· Visningar
945
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp