Klockslag vid födsel

Glamoroza ox

Trådstartare
och även när man avlider (på tv så kollar de alltid klockan när någon avlider), varför är det så viktigt?
Har det "alltid" (förstår ju att det nog inte var så noga på den tiden neandertalare höll till här) varit så att man har koll på exakt klockslag?
Datum kan man (jag) förstå, lite lättare att hålla koll på läget i framtida livet.

Ja, vad tror/vet ni om detta ämnet?

*ligger tråden fel, kanske hade passat bättre på senior, så går det ju alltid att flytta* :laugh:

Sv: Klockslag vid födsel

Det är inte så viktigt att ha det exakt på minuten - svårt att säga exakt också, för den delen.

De säger väl kanske inte exakt på sekunden, men det brukar ju vara ungefär
#Anna, född 4 maj, kl. 17.06#
inte
#Anna, född 4 maj, på eftermiddagen#

Men min tanke bakom frågan/undringen är ju varför man kollar klockslaget?
Har det egentligen någon betydelse i "viktiga" sammanhang el. är det bara för att det är roligt att veta?

Man måste kanske ha en tidpunkt NÄR någon fyller år? Jag vet inte? Intressant fråga, jag har aldrig tänkt så, men det är kanske för att sjukhusets rutiner skall fungera ... för spårbarheten, om något skulle gå snett eller man tror att det kunnat undvikas (dödsfall då, inte födslar kanske). Eller för statistiken, så här många föddes per timme onsdagen den 21 maj :D

Hade heller aldrig tänkt någon tanke om ämnet innan, det bara ploppade upp i huvudet igår kväll och var ju tvungen att fråga någon (någon = buke :idea: )

Man kanske ska skicka in frågan till våga fråga på Rix FM;)

Jag tycker det är rätt roligt att veta.
Tillexempel brukar jag tänka på min födelsedag när klockan blir 22.46 att "NU fyller jag år!" t.ex.

Ibland råkar jag kolla på klockan precis när den är 11.27 och kan då tänka att "För x månader sedan, exakt denhär tiden födde jag Nikki"

Jag tror inte det har någon speciell betydelse så, jag tror det är mer för anhöriga de kollar vad klockan är.

Jag jobbar som USK:a på ett äldreboende och där kollar vi för att kunna berätta för anhöriga (om de inte är där) exakt när deras mamma/pappa/bror/syster gick bort.
Om vi har möjlighet och anhöriga vill brukar vi också använda oss av klockslag och berätta om hur de sista timmarna var.

Jag vet inte varför man kollar så noga, men jag vet att jag är 362 dagar och 14 minuter äldre än min lillebror:D

Lite rolig kuriosa sådär. Framförallt när folk tror att han är äldre än mig.

För mig är inte klockslaget så viktigt (Men hon föddes 18.42 på en torsdagskväll). Däremot är hon född som barn nr 2222 och DET är jag väldigt noga med att kommentera. Ibland när man kikar på klockan och den är 22.22 så kan jag inte låta bli att le.

Löjlig man är egentligen.

Jag minns knappt när mina egna barn är födda, klockslag alltså datum vet jag, men mitt eget minns jag eftersom jag hört "historen" några ggr.
Är född kl 23.57 den 12 maj. Mamma skulle minsann ha ut mig den 12:e för annars skulle farmor få rätt och mamma skulle INTE ha någon unge född den 13:e (hade jag kommit den 13:e så hade jag delat födelsedag med prins Carl-Philip ;) ) så hon krystade på som :devil:

Jag minns knappt när mina egna barn är födda, klockslag alltså datum vet jag, men mitt eget minns jag eftersom jag hört "historen" några ggr.
Är född kl 23.57 den 12 maj. Mamma skulle minsann ha ut mig den 12:e för annars skulle farmor få rätt och mamma skulle INTE ha någon unge född den 13:e (hade jag kommit den 13:e så hade jag delat födelsedag med prins Carl-Philip ;) ) så hon krystade på som :devil:

Får mig att tänka på mina syskonbarn:

Min systers äldste är född 12 maj.

Min storebrors son är också född 12 maj, men det är två (?) år emellan.

Syrran tyckte ju då att de kunde ha väntat en dag till så att hennes äldsta fick ha sin födelsedag i fred.
Till svar fick hon:
"Aldrig att jag tänker få barn fredagen den 13e!"

Förlåt för OT

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 937
Senast: __sofia__
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 555
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 814
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 321
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama