Kliver upp ur sängen, hur gör ni? (~2 åringar)

jerseyko

Trådstartare
Rasmus har fått sin växasäng nu och målet är att han sover helt i den minst 1 månad innan det är dags för lillasyster att sova där. Så han inte känner att hon tar hans säng.

Första natten låg jag bredvid honom, gick ut när han somnat och han vakna kl 7 och kom in till oss och kröp ner hos mig.
Andra natten gick inte alls, så fort jag gick upp vaknade han och blev ledsen.
Tredje natten gjorde vi så att han fick sova i spjälsängen (står kvar i hans rum) och jag sov middag med honom i stället, han somna på en gång och jag sov i 4½ timme han vakan ca 30 min efter mig.
Fjärde natten samma sak, jag sov middag med honom i hans säng och vi sov i 1½ timme.
Idag somnade han jättefint i sin säng när jag låg bredvid, jag var påväg ut ur hans rum då katten putta upp dörren och han vaknade och blev ledsen för jag gick, somnade om så fort jag satte mig ner på golvet vid sängen. Men vaknade så fort jag reste mig upp och jag flyttade över honom till spjälsängen. Han ropade lite efter mig men somnade om inom 5 minuter.

Hur har ni gjort? Legat i barnets säng, suttit vid sängen/dörren. Gått ut och gått fram och tillbaka tills barnet inte orkar kliva ur sängen igen.

Han är extremt mammig hela tiden just nu och var redan innan han fick sängen. Pappa fick knappt ta i honom!

Samsova gjorde vi ju bara i 2 veckor när han var nyfödd, sen när han bara var några månader flyttade han till eget rum. Dom gånger han fått sova hos oss har han mest härjat, men nu gosar han verkligen ner sig hos mig lika så i soffan. Är ju lite orolig för att han ska bli jätte avis sen när lillasyster kommer om 2 månader skulle ju vara skönt om pappa i alla fall fick vara med på ett litet hörn. Han vill inte ens sitta hos honom och äta välling.

Sv: Kliver upp ur sängen, hur gör ni? (~2 åringar)

Kan du inte ha som reservplan att skaffa en spjälsäng till, eller en vagga eller nåt? Så du slipper stressa med Rasmus sova i egen säng...

Jag har inga bra tips, Sam är likadan och blev superledsen sist jag provade att inte ligga bredvid honom.

Vi har undvikit i det längsta att ligga i sängen med barnen när vi nattar, ibland har det behövts särskilt med sonen. Men grundprincipen för nattning har varit förälder brevid sängen, barnet i sängen. Så småningom har vi ökat avståndet förälder/barn men det har tagit veckor...

vindvissla: Har en vagga så bebis kommer inte flytta till spjälsäng först om kanske 6 månader räknat från idag :)

snurrfian: Hans pappa får inte ligga i sängen för honom, utan han sitter bredvid på golvet. Efter kanske 15 min säger Rasmus tack tack och kliver upp och lägger han tillbaka honom ropar han efter mig.
Sitter jag bredvid sängen sätter han sig oxå upp, sätter jag mig i fotändan lägger han sig i mitt knä. Lägger jag mig bredvid honom somnar han på en gång.
Jag är ju själv så j*vla trött av graviditeten att jag gärna lägger mig bredvid och sover en stund jag oxå :angel:

Man vet bara inte alls vad man ska göra när man alltid haft ett barn man lagt ner så har de somnat.

När vi var på kreta och han sov middag så låg jag bredvid honom i dubbelsängen sen när han somnat kunde jag gå där ifrån. Nu vaknar han på en gång.

Jag känner igen det där med att vara trött och det har förstört nattsömnen för oss rätt länge, jag har inte orkat suttit brevid när Freddan har vaknat för 5 gången samma natt och då lagt mig brevid honom och somnat där och sen är det hopplöst att få honom att sova själv.

Jag tror att kanske pappa ska ta över alla läggningar, inför en rutin som ni håller varje kväll, tex är våran rutin toa, pyjamas tandborstning, gå upp läsa saga, stoppa om, sjunga våra godnatt sånger (vi har två eftersom de lägger sig samtidigt och vill höra olika) och numera säger vi godnatt sov gott, älskar er och går ut. Men när vi började så satt en av oss på golvet, höll fast barnet i sängen om det behövdes, inte hårt utan snarare som en omfamning. Sjöng sånger och när man känner att barnet har slappnat av, ta sig ur omfamningen, antingen hålla handen stilla på barnet, eller buffa lite lätt. Beroende på vad barnet gillar, dottern vill bli struken över ryggen, sonen vill bli buffad. När barnet börjar slappna av om man känner på andning att det närmar sig sömn, stilla med handen och försök flytta den bort, det kan ta rätt många försök innan det faktiskt fungerar men det gäller bara att hålla sig lugn, och konsekvent. Inga diskussioner, bara "nu är det dags att sova, godnatt sov gott" om och om igen... Det är en dryg period och man bör vara inställd på att det kommer att ta hela kvällen rätt många kvällar...

Att det kommer ta lång tid det har jag redan räknat ut. Och vi har lång tid på oss.

Rasmus rutiner är:
Potta, ny blöja och pyamas
Äta välling
Bortsa tänderna
Sova

Vi pussar honom, lägger ner honom och säger Natt i natt älskar dig ses i morgon. Hålla om honom som ni gör är den metod vi oxå använt, kallas tydligen tass-metoden!

Alltid lika intressant när ens magkänsla helt plötsligt visar sig vara en metod med ett namn! :D

Men ialla fall, det är bra att ni räknar med att det kommer att ta tid, jag tror att ni kommer att hitta en sätt som passar er, jag gillar att läsa sagor och böcker för mina barn och för mig känns det som ett bra sätt att varva ner i sängen. Vi har sjungit för båda barnen sedan de har varit små, och för oss har det kännts som om de har blivit lugnare av det, de protesterar och diskuterar inte så länge vi sjunger och när vi väl har slutat så har de kommit så till ro att de somnar. :D Vi gjorde även så när vi började gå ut och säga godnatt att vi satt utan för och sjöng. Vi har datorn i hallen precis utanför barnens rum så någon av oss satt vi datorn och sjöng...Vilket gick på rutin så ibland kunde man komma på sig själv att man satt och sjöng trots att barnen hade sovit länge... :angel:

Sagor har faktiskt Rasmus intresserat sig för nu, han har några böcker han vill att jag ska läsa och de är väl dom senaste dagarna nu han verkligen suttit hos mig och varvat ner och lyssnat. Har ju ingen bra lampa vid hans säng som man kan använda heller vill ju inte sitta med taklampan tänd utan svagare belysning.

Igar hoppade Sam runt i sangen som en duracell deluxe, klockan var narmre tio och jag ville att han skulle sova. Nar han for femte gangen hoppade ner fran sangen sa jag till honom att om han inte kommer och lagger sig sa gar jag ut. Och efter ett tag (han kom och la sig men stack igen) sa gick jag ut, stannade ute i fyra minuter ungefar (medan han forst bankade pa dorren, rusade runt i rummet och till sist borjade grata). Nar jag gick in igen sa jag att jag stannar om han lagger sig ner och forsoker sova. Sa da gick det ratt sa fort, han bokade runt lite och somnade efter en tio minuter ungefar.

Detta funkar nog bara om man inte har en massa leksaker mm pa rummet.

Nu är Fredrik visserligen fyra men han har sina egna idéer, och han vill inte sova trots att han är trött, så igår började han hävda att hans säng inte var skön och han ville hellre ligga på golvet. Varsågod sa jag, bara du ligger still... Först låg han och sträckte sig efter leksaker men när jag sa att han inte fick så låg han still och så småningom somnade han där... :crazy::D Så då lyfta jag upp honom i hans säng och sedan sov han hela natten, men med honom är det fördelen att man kan krångla runt med och han ändå sover. Han somnar nästan alltid i bilen tex, men man kan klä av honom, sätta honom på toa och snabborsta tänderna och ändå sover han när man lägger ner honom i sängen.

Haha sa harligt. Precis sa kommer Sam ocksa att bli! Och ska jag vara helt arlig sa ar jag nastan 30 och trots att jag alskar att sova kommer jag aldrig i sang nar jag ska!

Sam vaknar dock otroligt latt och har alltid gjort, och vaknar han ar det helkort att forsoka fa honom att somna igen.

Varför plocka av honom hans trygga säng?
Låt honom få tillbaka spjälis!
Använd vagga till nya bebis och köp en till spjälis om Rasmus inte vill släppa sin om ett halvår.
Jag tror att många barn känner "inhägnaden" i spjälsängen som en trygghet, de känner i halvsovande tillstånd de rumsliga begränsningarna.
Mitt mellanbarn låg i spälsängen tills han var fyra år.

Självklart känner han sig trygg i sin spjälsäng, därför står den kvar i hans rum och han får en långsam övergång och får sova i båda sängarna.

Vi gjorde så här, du kanske kan plocka lite av det.

Medans vi hade spjälsängen kvar så började vi med att han skulle somna utan att vi satt bredvid (fram tills dess satt vi hos honom, på en stol bredvid). Vi flyttade en bit i taget från sängen och till slut utanför dörren. Utanför där har vi vår dator, så vi hade dörren halvöppen och sa att vi sitter vid datorn och läser. Gick in så fort han kallade. Han kunde klättra ur spjälsängen om han ville, men vi försökte förekomma och hinna in först. Sen drog vi mer och mer på att inte gå in varje gång, utan ibland bara svara att "försök att sova". Men alltid ge respons så han vet att vi är där.

När detta satt så bytte vi sängen till barnsäng och gjorde likadant. Första kvällen klev han ur sängen, vi ledde bara tillbaka honom och sa att vi sitter vid datorn och läser och du hör oss hela tiden. Även lovprisa nya stora, fina sängen så han gillar den. :)

Detta har funkat jättebra för oss. Det funkar även bra trots att när vi varit bortresta har somnat ihop, när vi kommer hem igen så går han direkt in i rutinerna. Jag är oerhört rutinmänniska själv och har anammat det på honom - vi gör likadant varje kväll.

När sonen kommer upp någongång på natten så säger vi att det är natt, alla måste sova så lägg dig. Stoppar om och kramar om han vill. Är han ledsen håller vi handen tills han lugnar sig (har behövts någon enstaka gång troligen när han drömt). Sen bi började i augusti har vi behövt sitta kvar tills han somnat max 3 ggr (och då satt vi som sagt innan alltid kvar tills han somnat)

Vi har bestämt att innan 0500 får han inte komma till vår säng, dit får han komma när det är morgon och mysa och innan 0500 är det natt och då sover man i sin egna säng.

Hoppas det blev begripligt, och kanske det finns lite tips att ta av.

Ramus har alltid somnat själv i spjälsängen. Bara lagt ner honom och sagt god natt så har han vänt sig om och börjat snarka ;) Nu går han ju efter om vi går ut.

Han är ju mammig oxå, blir ju inte bättre då kanske. Men idag så skickade jag in pappa istället. Och har ställt en stol vid Rasmus säng som jag hoppas han sitter på. Blir ju lätt att vänja över honom till sin nya säng när jag är superladdad och han tror jag tänker fixa allt :grin:

Jag hör att han gråter till ibland, men de rör sig om knappt 20-30 sekunder.

Pappa måste ju ta en större roll nu, för jag kommer inte kunna ge Rasmus 100% dygnet runt när bebisen kommer!

Edit: Det tog knappt 30 minuter :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 705
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 137
Senast: Raderad medlem 149639
·
Övr. Barn Söker konkreta tips på hur man kan få en 7,5 åring att sova hela natten i egen säng i eget rum. Självklart kommer han vara välkommen vid...
2
Svar
20
· Visningar
6 074
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022