Kliver på sig själv!

K

Kallblod

Ibland då jag hämtar honom från hagen slår han i bakhovarna i framhovarna lr nått liknande så det låter "klock" typ haha det är lite svårt att beskriva men det känns som han gör det för han är lite seg men ibland så kliver han på sig ordentligt då vi rider så att han tillomed kan få ett litet sår som blöder, vad kan jag göra får att få bort det?Han är ganska pigg av sig då man rider så det känns som han kliver på sig själv för att det går lite för fort ibland & att han inte vet vart han ska sätta hovorna riktigt :D

Sv: Kliver på sig själv!

Inte ett så ovanligt problem, har haft det på min medryttarhäst, hade själv en tråd för ett tag sen.

Finns flera trådar om det, sök på "balltramp" -det är när hästen trampar sig strax ovanför hoven och får sår
eller sök på att hästen "smider" -det är när t.ex. bakhovens tåframkant smäller i framhovens/skons undersida, metall-klank-ljud (om hästen är skodd).

Kan finnas flera orsaker till varför det sker, men här har jag själv bett om råd så kolla vad andra kloka har skrivit i tidigare trådar:)

/krax

Sv: Kliver på sig själv!

det finns tva enkla saker att gora,

1 satt pa skydd, tex gummiboots.
2 prata med din hovslagare om problemet, be honom gora nagot at det, om det intefunkar sa kan du forsoka bytta till en battre hovslagare som kan gora nagot at det.

manga ganger nar hasten slar sig med hoven pa benet beror det pa obalanserade hovar.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar