Klippte av svansen på häst

(Magazin24)
En häst blev under förra veckan utsatt för djurplågeri. Någon eller några klippte av cirka 50 centimeter av hästens svans. Ute vid Erikslund i Köping inträffade under natten mellan den 12 och 12 mars ett djurplågeri.

Läs mer...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Klippte av svansen på häst

nyfiken som jag är så undrar jag varför denna tråd är nålad?

Mest för att jag tyckte den var lite mer intressant än en del av de andra trådar som just då låg överst.
Jag förstår inte riktigt detta med att klippa svansen av hästar något som förekommit ett antal gånger de senaste åren? Är det hämdlystna hästtjejer eller folk på tageljakt eller något värre, personligen är jag dock tveksam till att kalla det djurplågeri (jag utgår ifrån att det var i tagel man klippte och inte i något annat). Dock är det åt h-vete att folk inte kan låta bli andras egendom, framförallt när den är levande?

är jag helt okänslig om jag tycker att detta inte är djurplågeri?, j*vligt mot hästen som inte har så mycket kvar att vifta flugor med i sommar men att kalla det djurplågeri? näe...

Säger dock precis som Gunnar att jag utgår ifrån att det var tagel dom klippte och att folk ska kunna låta bli andras egendom.

jag täcker i samma banor, djurplågeri är det väl inte att klippa av taglet, det finns många hästar utan svans eller med mycket dålig svansbehåring, man avlivar ju inte en häst utansvanshår precis..

men det är ju fördj* att folk ska hålla på och förstöra andras egendom, polaren har snart häst som hon ska låta manen växa ut på, jag kan bara tänka mig vilket liv det skulle bli om 40 cm man var 4 cm helt plötsligt :mad:

Det stog delar av svansen så jag trodde det var själva svansroten! Hoppas det är som ni säger "bara" tagel! Å andra sidan så är väl svansroten bara ca 50 cm så då skulle ju allt vara borta liksom.. Usch vilka människor det finns!!

Senast ändrad:

Jag går tvärt emot er andra och tror att det faktiskt är själva svansroten som de klippt i, baserat på följande;

1. Om det bara var håret är det väl knappast något att polisanmäla och dessutom ta upp i en artikel?

2. Meningen "Förövarna har troligen attackerat hästen flera gånger, då man hittat svansdelar på flera platser i hagen."

Svansdelar låter inte som hårstrån...

Men jag hoppas VERKLIGEN att jag har fel. :eek:

Håller med! Klipper man av 50 cm av taglet så förmodar man väl knappast djurplågeri i första taget. Tror dem menar svansen, alltså roten :'(

ok då förstår jag, tyckte inte själv att det var någon sensation så därför blev jag lite undrande.

Djurplågeri har jag svårt att rubricera det som jag också, det var nog met för att göra en bra rubrik.

Som tur är så har du fel. Det är "bara" taglet som är av med några tåtar kvar i "fullängd"

vilken tur att det bara var taglet, tack för att du bringade klarhet i frågan :)

svansen lär ju inte vara så snygg nu, undra hur lång tid det tar innan svansen ser någorlunda normal ut igen.. :/

Nu är min fråga, svansen eller svansroten?!

Nu är min fråga, svansen eller svansroten?!
nyheten är 1 år och 3 månader gammal, ingen har hittils fått något svar på frågan och det känns ointressant i dagsläget ^^

Skriv inte i så gamla trådar, utan skriv i nya trådar eller skapa en ny tråd om det du vill diskutera bara finns i en flera år gammal tråd..

Välkommen till Buke, du får snart häng på hur man gör :)

nyheten är 1 år och 3 månader gammal, ingen har hittils fått något svar på frågan och det känns ointressant i dagsläget ^^

Skriv inte i så gamla trådar, utan skriv i nya trådar eller skapa en ny tråd om det du vill diskutera bara finns i en flera år gammal tråd..
Välkommen till Buke, du får snart häng på hur man gör :)

Fast då hade nån skrivit "onödigt att skapa en ny tråd när detta redan diskuterats, Leta upp gamla tråden" eller nått i den stilen..

Varför skulle någon skapa en ny tråd just exakt om en 1½ år gammal nyhet där en häst fått svanstaglet avklippt?

Men ja, Murphys lag gäller speciellt här på buke.. :) men det beror mycket exakt på frågan.. är den väldigt specificerad ang en viss händelse eller problem gör man en ny tråd.. vill man hitta tips och info om något mer allmänt som "att sy egna hästgrejer", "bygga egna hinder" eller "smarta inredningsdetajler i stallet" så bör man leta upp den senaste tråden ^^
att sitta och gräva fram urgamla trådar där folk har problem och svara när dom redan löst problemet 2 år tidigare är bara irriterande.. speciellt dom som exempelvis skriver en tråd om de skall avliva sin sjuka häst eller inte och tillslut får ta bort den vill inte påminnas om det igen några år efteråt och få råd om behandlingar och veterinärer att prova..

Förresten, läs igenom alla svaren innan du skriver en fråga, svaret kan redan finnas i tråden.. jag läste igenom tråden nu och bara tre inlägg över ditt står det att det bara var taglet.. de sista två inläggen innan ditt pekar på turen att det bara var taglet :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 268
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När ägarna kom ut i hagen var två hästar svanslösa. ... Källa / Läs mer: http://nwt.se/hagfors/2017/08/10/klippte-svans-av-hastar
Svar
5
· Visningar
917
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under fredagseftermiddagen gick någon in i hästgymnasiets stall i Hagbyholm och klippte av svansarna på två hästar. ... Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under fredagseftermiddagen fick två hästar sina svansar avklippta. "Det är ett mycket konstigt beteende" säger polisen. ... Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama