klippta hästar

N

nicolee

Ni som har klippta hästar. Hur tjocka inne och utetäcken har ni?

Sv: klippta hästar

Beror ju helt på hästen. Mina brukar inte behöva tjockare täcken klippta än oklippta. Och det är högst individuellt om de är frusna eller ofrusna.

Min helklippta har antingen 150g+ofodrat regntäcke, eller 200g vintertäcke ute.
Inne har han 150g termotäcke nu under hösten. Vid utetemp under noll ett 250g.

jag är inte så fixerad vid antalet gram i täckena, utan det är tjockare eller tunnare som gäller. Inte jättefrusen häst, samt milda Stockholms utbud på vinterväder.

Säger som Alexandra_W, beror ju på hästen.

Min häst är helklippt för ca 6 veckor sen och har ett fleecefodrat regntäcke på sig både inne och ute. Det är strax över noll ute, max 5-6grader. Ska snart klippa en gång till och byter då till ett 200g utetäcke med halvhals. blir det riktigt kallt, typ 15-20 minus så har jag tjockare täcken att slänga på, ett med halvhals och ett med helhals så beroende på väderlek i övrigt så blir det antingen det utan hals eller det med när det är riktigt kyligt ute.

300g med helhals har min, samma täcke inne och ute. Det är det tjockaste jag har så när/om det behövs tjockare så blir det dubbla täcken. Lägger antagligen på ett 150g stalltäcke under det isåfall.
Brukar mest vara blöta vintrar här så ett täcke som håller tätt ordentligt är A och O.

Kan ju lägga in vad mina har. Fbl är oklippt än, men har exakt samma täckning klippt. Fleecefodrat regn inne och ute, kallstall. Just nu är det några minus - några plus. Idag noll och snöblandat regn + vind.

Ponnyn är täckesklippt eller vad man säger, igår. Inget täcke.

När det blir minus ca 7-8 eller kallare får fbl ett 200 grams täcke, inne som ute. Under minus 15 ett 370 grams täcke, inne som ute. Ponnyn får vi se.

Thats it. Är det PISSVÄDER, typ storm, nederbörd och förjävligt får fbl ett ofodrat regntäcke med hals (halsen jag vill åt) över det han nu har ute, inne tas det av.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 436
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
312
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 037
Senast: fio
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 364
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar